نگاهی به جابه‌جایی نقش‌ها در خانواده

این‌بار‌ مامان نان ‌داد

یکی در حین کار برای نوزاد 40 روزه‌اش که در خانه پیش مادرشوهرش گذاشته گریه می‌کند و دیگری هر دقیقه به خانه زنگ می‌زند، آن دیگری وقت و بی‌وقت با موبایلش دخترش را که در خانه مانده، کنترل می‌کند و دیگری به دوربین مداربسته مدرسه وصل است
کد خبر: ۸۲۹۶۳۴
کار یا پریشانی افکار؟

تا وضع پسرش را زیر نظر داشته باشد. این وضعی که مادران دارند کار است یا پریشانی افکار؟ هر چه هست به نظر می‌رسد جبری نیز در آن نهفته است.

اکرم فارغی، کارشناس ارشد حوزه علمیه خراسان در پژوهش خود درخصوص 50 نفر از شاغلان و خانه‌داران که نیمی معلم و نیمی دیگر خانه‌دار بودند

دریافت 98 درصد زنان شاغل به هنگام کار، نگران تنهایی فرزندان در خانه هستند خصوصا کودکان کلیددار.

این پژوهش نشان می‌دهد که اکثر زنان شاغل یعنی 78 درصد زنان در وهله اول به جهت نیاز خانواده به پول و در درجه دوم به منظور رسیدن به خودکفایی و بالندگی کار می‌کنند.

یعنی با وجود اعلام استغنای خانواده‌ها از درآمد زن، واقعا نیاز خانواده است که آنان را به کار وامی‌دارد و البته این تفکر نیز در میان زنان در حال ریشه دواندن است که درست نیست پول مورد نیاز زندگی، ابزار منت و کنترل میان زن و شوهر باشد.

این پژوهشگر برای بهبود شیوه‌های فرزندپروری مادران شاغل توصیه می‌کند: شغل زنان باید با توانایی‌های جسمانی و خصوصیات روحی و روانی‌شان متناسب باشد.

رسانه‌های گروهی در شناساندن نقش زن در سازندگی خانواده و جامعه باید فعال‌تر عمل کنند.

در میزان ساعات کار روزانه و نوع کار زنان باید تجدیدنظر شود و مراکزی از طرف سازمان‌ها برای مراقبت کودکان و امنیت خاطر مادران فراهم آید.

و در پایان توصیه شده است که همسران زنان شاغل در انجام کارهای منزل به آنها کمک کنند و مؤسسات و مراکز رفاهی، کمک‌های جانبی برای زنان شاغل پدید‌آورند و ما نیز این توصیه را می‌افزاییم

که زنان شاغل با استفاده از شبکه‌های حمایتی و ایجاد گروه‌های حمایت اجتماعی در شبکه‌های مجازی به یکدیگر کمک کنند که در کارهای روزانه خصوصا نقل و انتقال و نگهداری کودکان به یکدیگر یاری رسانند.

چاردیواری (ضمیمه دوشنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها