جام‌جم گزارش می‌دهد:

خودروسازان در جاده یکطرفه قیمت

پس از انتشار بیانیه مشترک هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 و ایجاد افق‌های تازه اقتصادی در کشور، بسیاری از کالاهایی که به نوعی با بازار بین‌المللی در ارتباط بودند، روند نزولی قیمت را پیش گرفته و هر روز با توجه به شرایط ایجاد شده ارزان‌تر از روز قبل به دست مصرف‌کنندگان رسیدند که خودرو یکی از بحث برانگیزترین آنان است.
کد خبر: ۸۲۹۱۱۵
خودروسازان در جاده یکطرفه قیمت

به گزارش خبرنگار جام‌جم، پس از آشکار شدن نسبی اثرات بیانیه وین، به درست یا نادرست این تلقی که قیمت بسیاری از کالاها هم به علت روانی و هم به علت ورود رقبای خارجی و جدید، روبه کاهش خواهد گذاشت، همه‌گیر شد.

به این ترتیب برخی شهروندان از خرید برخی کالاها دست نگه داشته و منتظر ماندند تا ببینند آینده چه پیش می‌آید. یکی از این کالاها خودرو بود که البته درگیر بحث‌ها و حواشی متعددی نیز شد.

در ماجرای خودرو دو نگاه در برابر یکدیگر قرار گرفت که هنوز هم جدال آن با هم برقرار است. در یک طرف ماجرا مردم و برخی کارشناسان بودند که استدلال می‌کردند به علت کاهش یا حذف تدریجی هزینه‌های سربار تحریم از سر صنعت خودرو مانند هزینه‌های سربار مالی، خرید قطعه، حمل و نقل و...، قیمت خودرو باید کاهش یابد.

در طرف دوم ماجرا نیز خودروسازان بودند که با ادبیاتی بعضا غیرمودبانه و قلدرانه، حاضر به گفت‌وگو درباره استدلال‌های مطرح شده نبوده و نه تنها از کاهش قیمت خودرو سخن نگفتند که پیشدستانه تقاضای افزایش قیمت خودرو را نیز ارائه دادند. برخورد این دو دیدگاه ابتدا گفتمانی بود سپس کار به تقابل و برخی جاهای باریک کشید(!) که راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروهای نو اوج آن است.

با این‌که خودروسازان تاکنون به این کمپین بی‌اعتنا بوده و اثرگذاری آن را انکار کرده‌اند، اما واقعیت بازار چیز دیگری می‌گوید.

چرا که قیمت خودروهای داخلی و خارجی گاه به طور چشمگیری رو به کاهش گذاشته، مشتری برای خودروهای نو کم شده، انبارهای خودروسازان پر از خودروهای تولیدی، اما فروش نرفته است طوری که به گفته اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور فقط در پارکینگ ایران‌خودرو 80 هزار خودروی فروش نرفته وجود دارد.

سرانجام نیز خودروسازان به انواع و اقسام ترفندهای فروش خودرو از ارائه تسهیلات تا فروش چکی و بلندمدت محصولاتشان متوسل شده‌اند.

با این حال به گفته کارشناسان، واقعیت‌های پساتحریم، در حال تغییر شکل دادن بازار خودروی ایران برای خودروسازان داخلی است زیرا شنیدن صدای پای خودروسازان خارجی و همچنین سر باز کردن گلایه فراوان مردم از کیفیت و قیمت بالای خودروهای داخلی با هم آشی پخته که شاید یک وجب رویش روغن باشد لذا اگر خودروسازان داخلی بخواهند به همین روش با خریداران رفتار کنند بیش از این ضرر خواهند کرد بنابراین بهتر است با تجدیدنظر در روش‌های سخنگویی کورکورانه با مشتری و آوردن بهانه‌های نخ‌نما، از طریق ارتقای کمی و کیفی تولید، رشد بهره‌وری، بهبود چشمگیر کیفیت و کاهش قیمت، به استقبال شرایط جدید بروند؛ زیرا انحصار آنها در صنعت خودروی ایران رو به پایان بوده و این امر از قیمت کاملا مشخص است.

خودروسازان مراقب باشند

در این باره، حسین گروسی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با تائید کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار به خبرنگار جام‌جم گفت: اکنون با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان و افق‌های پیش‌رو پس از بیانیه مشترک هسته‌ای، زمان این رسیده که خودروسازان علاوه بر افزایش کیفیت تولیدات خود، به بحث خدمات پس از فروش نیز بیشتر توجه داشته باشند؛ چون با رفع تحریم‌ها و ورود محصولات خارجی به بازار کشورمان، متقاضیان خرید خودرو بنا بر امتیازات دست به خرید خواهند زد و اگر خودروسازان کشورمان توان رقابت با تولیدات خارجی را نداشته باشند، بدون تردید مجبور به ترک بازار خواهند بود.

پیشنهاد‌های 30 میلیون تومانی

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده از سوی برخی خودروسازان خارجی به مسئولان ایرانی تصریح کرد: در حال حاضر نامه‌های متفاوتی از سوی خودروسازان خارجی به دست مسئولان رسیده است که این خودروسازان اعلام کرده‌اند می‌توانند با قیمت‌های 20 تا 30 میلیون تومان خودروهای مدل روزشان را با بهترین خدمات پس از فروش و البته نحوه پرداخت پول در اختیار متقاضیان قرار دهند. بنابراین خودروسازان باید با واقعیت پساتحریم مواجه شده و خود را آماده رقابت در میدان کنند.

کاهش قیمت خودروهای داخلی

از سوی دیگر، غلامحسین قاسمیان، نایب‌رئیس اتحادیه صنفی نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران در این زمینه به جام‌جم گفت: مقاومت خودروسازان داخلی در برابر کاهش‌ قیمت‌هایشان بالاخره در روزهای اخیر با توجه به کمپین ایجاد شده علیه محصولات داخلی شکست، اما نه در کاهش قیمت‌ کارخانه بلکه در قیمت بازار که همین موضوع می‌تواند در نهایت به کاهش قیمت از سوی کارخانه‌ها نیز منجر شود.

این مقام مسئول درباره کاهش قیمت‌های بازار خودروی داخلی گفت: اکنون در بازار شاهد کاهش 500 هزار تا نزدیک به چهار میلیون تومانی در محصولات هستیم؛ در حالی که محصولات چینی شاهد کاهش قیمتی بیشتری بوده‌اند.

کاهش شدید قیمت خودروهای چینی

نایب رئیس اتحادیه صنفی نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو همچنین درباره کاهش شدید قیمت خودروهای چینی اظهار کرد: از زمانی که اخبار مثبت هسته‌ای منتشر شد و گروهی از خودروسازان خارجی درباره بازار ایران اظهارنظر کردند، تولیدکنندگان خودروهای چینی متوجه شدند ممکن است بازار خودروی ایران را به نفع رقبای قدرتمند اروپایی و آمریکایی که در اذهان عمومی مردم ایران نیز خوش درخشیده‌اند، از دست بدهند. بنابراین از سیاست‌های جذب مشتری با کاهش قیمت استفاده کرده و به خودروهایشان چوب حراج زدند.

وی در این باره به تخفیف‌های حتی 26 میلیون تومانی تولیدکنندگان خودروهای چینی اشاره کرد و گفت: اگر از بحث کیفیت پرچالش خودروهای چینی بگذریم با توجه به نبود رقابت در خودروهای داخلی و خارجی‌، گزینه‌های پررنگ و لعاب چینی با کاهش قیمت‌ها می‌تواند ذهن خریداران را در کوتاه‌مدت به خود جلب کند.

سونامی‌کاهش قیمت برای خارجی‌ها

در همین حال محمد عطایی یکی از فعالان بازار خودروهای خارجی درباره کاهش قیمت این خودروها به خبرنگار جام‌جم گفت: براساس شواهد موجود اکنون میزان کاهش قیمت در خودروهای خارجی بسیار بیشتر از داخلی‌ها بوده؛ چون دو عامل در این زمینه تاثیرگذار است.

این فعال صنفی به ایجاد ثبات در قیمت ارزی و احتمال کاهش آن به عنوان عاملی تاثیرگذار در قیمت خارجی‌ها اشاره کرد و گفت: اولین عاملی که در قیمت خودروهای وارداتی تاثیرگذار است، بحث قیمت ارز است که اکنون با توجه به فضای مثبت ایجاد شده درباره رفع تحریم‌ها این اتفاق افتاده و نوسانات قیمت ارز تقریبا برطرف شده است و در دوره‌ای شاهد کاهش چشمگیر قیمت ارز بوده‌ایم.

بنابراین کاهش تقاضای خرید و البته کاهش قیمت ارز باعث شده تا شاهد کاهش بیشتر در قیمت خودروهای وارداتی باشیم، اما فراموش نکنیم در صورتی که تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران برطرف شود باید منتظر سونامی کاهش قیمت در خودروهای وارداتی باشیم.

خودروسازان وارد فروش اقساطی شدند

رکود بازار خودرو و نبود خریدار برای تولیدات شرکت‌های خودروساز باعث شد خودروسازان برای فروش محصولات خود به عرضه اقساطی روی بیاورند.

به گزارش فارس، تشدید رکود در بازار خودرو باعث شده تا خودروسازان این بار سراغ فروش اقساطی خودرو بروند و در جدیدترین روش فروش ایران خودرو، فروش اقساطی خودرو توسط این شرکت آغاز شده به‌طوری‌که خریداران می‌توانند با پرداخت نیمی از مبلغ خودرو، خودروی موردنظر خود را پس از 20 روز تحویل بگیرند و بقیه مبلغ خودرو را در قالب پنج یا شش فقره چک در فواصل سه ماهه و تا پایان سال 95 پرداخت کنند.

این شرایط فروش در حال حاضر برای پژو 206 تیپ 2، پژو 206 صندوق‌دار، پژو 405 جی‌ال‌ایکس، رانا، سمند، ویتارا و سورن برقرار است. در این وضعیت، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت خودروهایی مانند رانا، پژو 206 صندوق‌دار، سمند، پژو 405، پژو پارس، پراید و تیبا در بازار به کمتر از قیمت کارخانه رسیده است.

کاهش قیمت خودرو؛ توهم یا واقعیت؟

برنامه «تیتر امشب» یکشنبه‌شب شبکه خبر برای روشن شدن تکلیف خریداران خودرو با دعوت از رئیس شورای رقابت و مشاور انجمن خودروسازان ایران به بررسی این موضوع پرداخت که با توجه به کاهش تقاضا آیا قیمت‌ها رو به کاهش است یا افزایش، اما این گفت‌وگو جمع بندی ونتیجه مشخصی نداشت.

محمدرضا میرخانی، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این برنامه گفت: «مردم عزیز ما حق دارند، ما در کیفیت مشکل داریم و این واقعیتی است که منکر آن نمی‌شویم».

وی افزود: «این توهم در اذهان عمومی وجود دارد که قیمت خودرو با ورود خودروهای خارجی باید پایین بیاید».

میرخانی با اشاره به تبعات کاهش قیمت افزود: اگر بخواهیم قیمت خودرو پایین‌تر بیاید، باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و این یعنی بیکار شدن شاغلان این صنعت. اگر صد هزار نفر شاغل در خودرو را بیکار کنیم تبعات اجتماعی سنگینی دارد».

رضا شیوا در پاسخ به این موضوع سوال کرد: «اگر صد هزار نفر را در جاده‌ها به‌خاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد؟»

تغییرقیمت برخی خودروهای داخلی در یک ماه اخیر

تغییرقیمت برخی خودروهای خارجی دریک ماه اخیر

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
۰
۰
خدا خیرتون بده.
جواب خوبی دادید. بهتره 100 نفر بیكار بشن یا سالی 25000 نفر تو جاده ها كشته بشن و چند برابر اون ها هم معلول.
خواهش میكنیم یه مقداركم هم كه شده جانب مردم رو داشته باشید.
چرا مردم باید مجبور باشن خودرو واقعا بی كیفیت و آشغال رو به چند برابر قیمت بخرن؟؟؟
نصف قیمت این خودروها هم بیشتر باید كم بشه، 500 هزار تومان كه عددی نیست.
ممنونم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
۰
۰
واقعا خودروسازان خجالت نمیكشند، چه حرف بی منطقی می زنند كه 100 كارگر بیكار میشوند، در صورتی با آوردن تكنولوژی های جدید و ارائه خدمات بهتر مشتریان زیاد شده و میتوانند صادرات داشته باشند نه تنها كارگر بیكار نمی شود بلكه اشتغال زایی نیز میشود، بهتر بگویند سود زیاد میخواهیم چرا پای كارگر را وسط میكشند.
نرم افزار موبایل
-
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
۰
۰
كار با این كاهش های ابكی راه نمی افته اخیرا سفر به یه كشور همسایه داشتم قیمت سمند ۱ سوم داخل بود بدجور به التماس افتادن این .... خوب دارین پیش میرین
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
۰
۰
سی سال است كه این مافیای قدرت ب.... ثروتهای كلان این مملكت. رابه اسم حمایت ازتولیدات داخلی ویااشتغال بعنوان سوبسید به جیب خودمیریزند وخودشان باخودرهای مدل بالای خارجی به ریش مردم میخندندوهرگاه مردم اعتراض میكردند باشكم های سیروسبیلهای چرب وبااطمینان ازحمایت های بعضی ها به مردم دهن كجی میكردند افرین برقدرت عظیم اتحاد مردمی مردم ما ...

نیازمندی ها