در اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان شرکت نفتی اورینتال کیش اویل مسئله رشوه بیش از نیم میلیون دلاری از حساب سوئیس سیروس ناصری به مشاور عالی شرکت نفت و گاز پارس برای موفقیت در قراردادهای نفتی از سوی نماینده دادستان اعلام شد.
کد خبر: ۸۲۸۶۳

به گزارش خبرگزاری فارس اولین جلسه علنی رسیدگی به پرونده متهمان شرکت نفتی اورینتال کیش اویل در غیاب سیروس ناصری نایب رئیس هیات مدیره شرکت کیش اورینتال و عضو سابق پرونده هستهای ایران که حاضر به بازگشت به ایران نشده است، امروز در شعبه 1192 دادگاه عمومی جزایی مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی تهران برگزار شد.
در این جلسه دادگاه که به ریاست قاضی موسوی برگزار شد، سید مرتضی حسینی نمایندهی مدعیالعموم کیفرخواست متهمان پرونده را قرائت کرد و سپس هر کدام از متهمین و وکلا به دفاع پرداختند.
در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده، قاضی موسوی، نام متهمین پرونده را به ترتیب احمدرضا کاظمی نجفآبادی مدیرعامل سابق هواپیمایی و مشاور عالی شرکت نفت و گاز پارس، رضا ماجدی، مهرداد صفدری مدیرعامل شرکت اورینتال اویل کیش آزاد با معرفی کفیل، محمد جواد خادمی و رسول رازی ذکر کرد.
بر پایه این گزارش، نماینده مدعیالعموم در سخنان خود گفت: آقای احمدرضا کاظمی نجفآبادی متهم به اخذ رشوه به میزان نیم میلیون دلار و 129میلیون تومان و اخذ پورسانت از شرکت نفتی gdc ژاپنی به میزان 32 هزار دلار در خلال سفرش به دوبی به انضمام هزینه سفر خانوادگی به دوبی، سنگاپور و ژاپن جمعا9 به مبلغ 97 هزار دلار آمریکا، است.
وی افزود: آقای مهرداد صفدری، مدیر عامل شرکت اورینتال کیش اویل نیز متهم به پرداخت رشوه به میزان نیم میلیون دلار و 129 میلیون تومان به احمد رضا کاظمی و پرداخت رشوه به آقایان رازی، خادمی و ماجدی است.
به گفته نماینده مدعیالعموم، رسول رازی نیز متهم به اخذ رشوه به میزان 14هزار دلار آمریکا و 4 میلیون و پانصد هزار تومان و 15 هزار درهم امارات از مهرداد صفدری، همچنین محمد جواد خادمی متهم به اخذ رشوه به میزان 10 هزار دلار آمریکا در سفر به دوبی و رضا ماجدی متهم به اخذ رشوه به میزان 48 هزار دلار آمریکا هستند.
نماینده مدعی العموم، پس از قرائت کیفرخواست، با اشاره به تحقیقات و اقاریر متهمان، بزه متهمان را مسلم دانست و از دادگاه خواست به استناد ماده 3 قانون مبارزه با ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری به اتهامات نامبردگان رسیدگی کند.
بر پایه این گزارش، احمدرضا کاظمی نجفآبادی اولین متهم پرونده در جایگاه حاضر شد و ضمن توضیح روند و سیر مراحل تشخیص صلاحیت کمپانیهای نفتی برای شرکت در مناقصات در کمیسیون ویژه شرکت ملی نفت و این که در هیچ یک از مراحل خطایی صورت نگرفته است، در دفاع از دلیل دریافت رشوه توسط خود گفت: مراجع تصمیمگیر و مقررات به قدری در این پروژهها متعدد است که فرد یا افرادی نمیتوانند با اخذ رشوه، قراردادی را تحت تاثیر قرار دهند، لذا علت برنده شدن نهایی شرکت اورینتال کیش ظرفیتهای فنی و مالی آن بوده است.
در ادامه دادگاه اعلام گردید که مشاور عالی شرکت نفت و گاز پارس که مسئول پروژههای منطقه پارس جنوبی بوده ماهانه مبلغ 30 میلیون ریال را در مدت 29 ماه به عنوان رشوه از سیروس ناصری و مهرداد صفدری دریافت کرده است.
متهم ردیف اول پرونده در این باره گفت: با توجه به شناخت و دوستی دیرینهای که با آقای سیروس ناصری داشتم خارج از ساعات اداری در زمینههای فنی و اقتصادی و مسائل بین المللی به وی مشاوره میدادم و در مدت 29 ماه وجه را اخذ میکردم.
قاضی پرونده خطاب به متهم پرونده گفت: در صفحه 39 پرونده اظهار داشتهاید علت پیشنهاد مبالغی از سوی صفدری، تطمیع و یا احیانا9 سوء استفاده از جایگاه حقوقی و شخصیت شما بوده است، همچنین در خصوص اظهاراتتان در صفحات 141 و 143 پرونده و درباره افزایش مبلغ پیشنهادی از 282 میلیون دلار به 370 میلیون دلار توضیح دهید، که وی در پاسخ گفت: این افزایش مبلغ پیشنهادی برای مناقصه، طبق عرف رایج در شرکت ملی نفت ایران و بر حسب مصوبات هیات مدیره مبنی بر هم سنگ سازی قیمت دریافتی بوده است.
کاظمی همچنین در خصوص نیم میلیون دلار رشوهای که متهم به اخذ آن است، گفت: بعد از گذشت حدود سه ماه از برنده شدن شرکت اورینتال کیش، برای خرید منزل مسکونی در احتشامیه از آقای سیروس ناصری نیم میلیون دلار گرفتم که البته وام بود و مبلغ مذکور با پیشنهاد وی از حساب بانکیاش در سوئیس به نام همسر اینجانب در دوبی واریز شد و همسر من آن مبلغ پول را دریافت کرد.
رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: آیا مراتب گرفتن این وام به صورت مکتوب و قراردادی بوده و یا ضمانتی از این طریق ماخوذ شده است و این که شرایط بازپرداخت و علت افتتاح حساب بانکی در دوبی و دو مرحلهای پرداخت شدن وام چه دلیلی داشته است، متهم در پاسخ گفت: چیز مکتوبی در میان نبود و مبلغ از حساب آقای سیروس ناصری در سوییس به ما پرداخت شد و ما هم از بانک دوبی آن را گرفتیم.
متهم پرونده همچنین درباره اخذ پورسانت غیرقانونی از شرکت نفت GDC ژاپن در جریان سفرش به دوبی، سنگاپور و ژاپن گفت: در این سفر به نوعی دنبال تعامل فرهنگی بودیم و تدارک چنین سفرهایی بیشتر برای شناساندن شرکتها به دیگر کشورهاست.
کاظمی نجف آبادی ادامه داد: لازم است اضافه کنم که سفر خانواده من به این کشورها که از سوی شرکت ژاپنی تدارک دیده شده بود مدتها پس از انعقاد قرارداد بود و رابطی به قرارداد ندارد.
اشرافی وکیل مدافع کاظمی نجف آبادی پس از این که رئیس دادگاه مجددا9 اتهامات انتصابی به متهم را تفهیم کرد، در دفاع از موکلش گفت: اتهامات موکل من هیچ ارتباطی با این مناقصه ندارد و از هر گونه اتهامی مبراست.
وی گزارش حفاظت اطلاعات وزارت دفاع را کذب محض خواند و گفت: معلوم نیست وزارت دفاع چه ارتباطی با مسائل نفتی ما دارد.
وی همچنین مطلب عنوان شده از سوی صفدری را خلاف واقع خواند و گفت: آقایان صفدری و ناصری میدانند که مرجع اصلی تصمیم گیری در قراردادهای نفت و گاز، هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران است.
وکیل مدافع کاظمی نجف آبادی تمامی موارد اتهامی نسبت به موکلش را رد کرد و از رئیس دادگاه تقاضای صدور رای برائت برای موکلش کرد. در ادامه جلسه رسیدگی به پرونده، مهرداد صفدری رئیس هیات مدیره کیش اورینتال و دیگر متهم پرونده در جایگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت.
رئیس دادگاه ضمن قرائت کیفر خواست و موارد اتهامی خواستار توضیحات متهم شد، که وی در پاسخ به ارائه توضیحی درباره روند و نحوه تاسیس شرکت نفتی اورینتال کیش، ضمن رد این ادعا که این شرکت نماینده و واسطه هالیبرتون در ایران است، گفت: اورینتال کیش با مبلغ 70 میلیون دلار سرمایه گذاری و بهره گیری از بیش از 400 متخصص نفتی و 4 دکل ملکی یکی از شرکتهای فعال خصوصی در زمینه حفاری است.
رئیس دادگاه در این جلسه از صفدری سؤال کرد چه کسی به شما گفت اگر شرکت شما لیدر خارجی نداشته باشد عملا9 از مناقصه حذف خواهید شد؛ وی در پاسخ به احمد رضا کاظمی نجف آبادی مشاور وزارت نفت و متهم ردیف اول پرونده اشاره کرد.
همچنین در پاسخ به این که چه کسی گفت اگر شرکت هالیبرتون نقش اساسی را نداشته باشد و اگر هم اورینتال کیش قرارداد را ببندد بعدها حذف خواهد شد؛ ماجدی دیگر متهم را مورد اشاره قرار داد.
صفدری در ادامه دفاعیات خود، پرداخت 3 میلیون تومان ماهیانه به کاظمی نجف آبادی را پذیرفت و از پذیرش اهدای مبلغ 129میلیون تومان رشوه خودداری کرد.
متهم همچنین حضورش در زمان افتتاح حساب بانکی در دوبی را رد کرد و گفت: این مسائل رابطی به قرارداد شرکت ندارد.
وی در خصوص پرداخت رشوه نیم میلیون دلاری به کاظمی نجف آبادی گفت: این پرداخت اجباری بود، تصور ما این بود که اگر به درخواستهای آقای کاظمی پاسخ مثبت نمیدادیم با توجه به این که در اجرای قرارداد متحمل هزینههای هنگفت شده بودیم، برای ما مشکل آفرین میشود.
صفدری گفت: پرداخت ماهی 3 میلیون تومان به کاظمی نجف آبادی ربطی به قرارداد ندارد و هیچ مشاورهای در میان نبوده است، چرا که در خود شرکت مشاوران و مهندسان ارشد و بازنشستهای داریم که میتوانند مشاورههای قوی به ما بدهند.
صفدری بار دیگر با اعلام این که پرداختها به مشاور عالی شرکت نفت و گاز پارس براساس اجبار بوده است، گفت: در زمان گشایش پاکتها در سال 83 برنده قطعی، اورینتال بوده اما این که چرا بعد از 5 ماه این خبز اعلام شده نشانگر همین موضوع است و پرداختها صرفا به منظور احقاق حقوق شرکت اورینتال بود.
صفدری با کذب محض خواندن اقرارهای قبلی او که در پرونده نیز درج شده است، مبنی بر این که پرداختها به کاظمی و ماجدی برای جلوگیری از ایجاد ممانعت احتمالی از برنده شدن اورینتال در مناقصه آن هم قبل از برنده شدن این شرکت گفت:هیچ پرداختی قبل از قرارداد صورت نگرفته است.
بخش نخست اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان شرکت اورینتال کیش از ساعت 30/9 صبح تا 30/13 به طول انجامید. کیش اورینتال که سیروس ناصری عضو ارشد سابق پرونده هستهای نایب رئیسی هیات مدیره آن را بر عهده دارد متهم به پرداخت رشوه به مقامات وزارت نفت و گرفتن مسئولیت چند فاز طرح پارس جنوبی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها