وزیر امور خارجه کشورمان ،خودباوری و سلطه‌ناپذیری نظام جمهوری اسلامی ایران را از مهم‌ترین منابع قدرت آن دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزار قدرت جدید در عرصه بین الملل به قدرتی قابل توجه در منطقه تبدیل شده که مبتنی بر روندی طولانی است.
کد خبر: ۸۲۸۴۹۰
ظریف: ایران به قدرت منطقه ای تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد جواد ظریف در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران در دانشگاه علامه طباطبایی، با تبیین ابزار و مبانی قدرت در دوران معاصر

وی افزود: از نخستین کسانی که درک تحول در عرصه جدید بین الملل را یافت امام راحل بود که فهمید ابزاری فراتر از قدرت های مادی در اختیار دارد وگرنه با چه استنادی فرمودند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

ظریف گفت: این فرموده امام براساس قدرت نظامی که نبود، بلکه براساس فهم این حقیقت بود که منابعی را به عنوان منابع قدرت در اختیار دارد که بسیار فراتر از قدرت های نظامی، اقتصادی و سیاسی است.

وی با طرح این پرسش که منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران چیست، افزود: یکی از مهم‌ترین این منابع خودباوری است که بر اساس آن باید بپذیریم می توانیم برای خودمان حرف و دیدگاه متفاوت داشته باشیم.

ظریف اضافه کرد: ما به عنوان دانشجویان حقوق و علوم سیاسی نیاز داریم که همه نظریه ها را مرور کنیم اما نیاز نداریم که فقط در قالب آن بیندیشیم بلکه می توانیم قالب های فکری را هم بشکنیم و می توانیم در برابر روش های گذشته روش های دیگری هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما برای موفقیت در این عرصه ضروری است که روش های منطقی داشته باشیم و الزاماً نباید حرف های دیگران را تکرار کنیم که بپذیرند، بلکه باید با منطق و آرامش حرف خود را بیان کنیم.

ظریف گفت: گفتگو نیاز به خودباوری دارد و اینکه در جایگاه هویتی و منابع قدرت خود و آنچه به ما امکان حضور می دهد محکم بایستیم و از آن جایگاه گفتگو کنیم.

وی افزود: در این جایگاه سلطه‌ناپذیری جمهوری اسلامی ایران منبع قدرت است و باید دانست که هیچ منبع قدرتی بدون تحمل فشار به دست نمی آید و نه فقط باید از فشارها نهراسید بلکه باید از آن بهره برد.

وزیر امور خارجه حضور مؤثر کشورمان در منطقه را از دیگر ابزارهای قدرتمان دانست که دشمنان انقلاب اسلامی با پروژه ایران‌هراسی در پی از بین بردن این منبع قدرت بودند.

ظریف گفت: فناوری هسته‌ای از دیگر زمینه‌ها و ابزارهایی بود که به منبع قدرت علمی ما تبدیل شده بود و این دو منبع یعنی قدرت منطقه ای و قدرت علمی به زمینه‌ای برای ابزار ایران‌هراسی طرف مقابل تبدیل شده بود.

وی افزود: هدف ما ناکارآمد کردن این ابزارهای ایران هراسی بدون از دست دادن منابع قدرتمان بود و هنر این است که منابع قدرت را حفظ کنیم اما ابزار تخلیه قدرت ایران را از طرف مقابل بگیریم.

ظریف گفت: مذاکرات هسته ای با همه دشواری ها و فراز و فرودهای درون‌متنی آن نگاه فرامتنی نیز دارد و آن این است که منابع قدرت را حفظ کنیم و ابزاری های تخلیه قدرت ایران را از طرف مقابل بگیریم که در مذاکرات، هر دوی این هدف تحقق یافت.

وی افزود: ما نمی خواستیم درباره مسائل منطقه ای در کنار مذاکرات هسته ای گفتگو کنیم زیرا نمی خواستیم برای حفظ حقوق هسته ای از منابع قدرت منطقه ای مان هزینه شود و موفق شدیم.

ظریف اضافه کرد: در عین حال نمی خواستیم آنچه از منابع ایستادگی قدرت داشتیم از دست بدهیم و در عین حال تلاش کردیم که ابزار تخلیه قدرت کشورمان را از طرف مقابل بگیریم که در این مرحله یک قدم را طی کرده ایم و قدم مهم آن در آینده باید برداشته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها