دبیر کانون انبوه‌سازان کشور، پیشنهاد فروش اقساطی خانه توسط این کانون را در رونق‌بخشی مسکن موثر دانست.
کد خبر: ۸۲۷۶۰۱

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته بسته پیشنهادی را تسلیم معاون اول رئیس‌جمهور کردیم که با توجه به محدودیت منابع بانکی، انبوه‌سازان پیشنهاد فروش اقساطی را دادند که در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی است. وی پیشنهاد فروش اقساطی را در شرایط فعلی مناسب دانست و گفت: این پیشنهاد فقط مناسب شرایط رکود فعلی است؛ زیرا اگر بخش مسکن وارد رونق شود ممکن است خیلی از سازندگان حاضر نباشند واحدهای خود را اقساطی بفروشند اما در حال حاضر تمایل دارند.

پورحاجت تاکید کرد: قطعا فروش واحدهای اقساطی و بازگشت پول به بخش خصوصی، استارت جدیدی برای ساخت و ساز خواهد بود.

لذا ما انتظار داریم این مساله در دستور کار دولت قرار گیرد. وزیرراه و شهرسازی انصافا ما را حمایت کرد اما این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند مشکل مسکن را حل کند. به اعتقاد ما یک سری مشکلات از سوی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت بوده که نتوانسته در بخش مسکن رونق ایجاد کند. دبیر کانون انبوه‌سازان کشور در عین حال اقدام دولت در ورود نکردن شتابزده به طرح‌ها و سیاست‌های مسکنی را اقدام درستی دانست و گفت: تولید مسکن زمانبر است و این‌که بخواهیم سریعا مشکل مسکن را حل کنیم، تفکر اشتباهی است. مسکن مثل خودرو نیست که اگر با کمبود مواجه شد آن را وارد کنیم.

وی با اشاره به رکود حاکم بر بخش مسکن افزود: دولت با توجه به مشکل اقتصاد و تورم یکباره در سال 90 نتوانست کاری کند تا دهک‌های پایین جامعه خودشان را با قیمت مسکن وفق دهند. بنابراین تقاضاها ناگزیر به سمت اجاره رفت که افزایش 12 تا 30 درصدی اجاره‌بها طی سال‌های اخیر و افزایش اجاره بها در تابستان امسال ناشی از همین مساله بود.پورحاجت، شناسایی بخش‌های سودده اقتصاد و انتقال سرمایه بانک‌ها به آن بخش‌ها را در رکود مسکن موثر دانست و گفت: شم اقتصادی مردم بالاست. وقتی بانک‌ها و موسسات مالی بابت سپرده‌های بانکی سود خوبی را به سپرده‌ها می‌دهند مردم هم اجاره‌نشینی را به خرید خانه ترجیح می‌دهند و پول خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند.دبیر کانون انبوه‌سازان کشور ادامه داد: یکی از دلایل رکود عمیق چند سال اخیر صنعت ساختمان، همین رفتارهای بانکی است که باعث شده صنعت ساختمان به حالت رکود برود. بالغ بر 97 درصد مصالح بخش ساخت و ساز مسکن در داخل کشور تولید می‌شود، لذا تحریم‌ها نمی‌توانست در رکود مسکن تاثیرگذار باشد و عامل رکود را باید در درون کشور جستجو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها