اشاره: مربیان فوتبال هر چقدر هم که موفق بوده و سبک و سیاقی متفاوت نسبت به دیگر همتایان خود داشته باشند، باز هم قرار نیست دوامی طولانی‌مدت در باشگاه‌های تحت هدایت خود داشته باشند. در این میان استثناهای بزرگی ‌مانند الکس فرگوسن وجود دارد. خوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی و موفق چلسی چندی پیش در گفت‌وگویی اعتراف کرد هرگز نمی‌تواند مانند فرگوسن سال‌های طولانی در یک باشگاه حضور داشته باشد و افتخارآفرینی کند. فرمول همیشگی تاریخ مصرف مربیان روی نیمکت یک تیم در ماه‌های گذشته باز هم دیده شد‌. فصل پرماجرایی در پیش است و شاید مربیان مطرحی بنا به خواسته خود یا خواسته باشگاه از سمت خود کنار بروند. محتمل‌ترین گزینه‌های ممکن چه کسانی هستند؟‌
کد خبر: ۸۲۶۷۳۶

احتمال ‌1: پپ گواردیولا

«200 میلیون بار گفتم از بایرن مونیخ نمی‌روم!». این جمله‌ای بود که پپ گواردیولا در واکنش به شایعات فراوان پیرامون کناره‌گیری‌اش از سرمربیگری بایرن مونیخ به زبان آورد. او بشدت در رادار باشگاه منچسترسیتی قرار داشت و گفته می‌شود که قرار است جانشین سرمربی شیلیایی این تیم متمول شود. گواردیولا بارها تاکید کرده که در بایرن مونیخ می‌ماند، اما هیچ مربی‌ای در فوتبال حرفه‌ای دنیا آینده شغلی خود را تضمین نمی‌کند. گواردیولا نیز به این موضوع واقف است و این تاکیدها را بیشتر برای فرار از فشار رسانه‌ها به زبان می‌آورد. گواردیولا زمانی که سال 2013 هدایت بایرن مونیخ را در دست گرفت، برای هدف مهمی به این باشگاه آمده بود. پیش از او هاینکس بایرن مونیخ را با سرمربیگری خود، قهرمان سه گانه (بوندسلیگا، جام حذفی و اروپا) کرده بود. زمانی که گواردیولا جانشین هاینکس شد، توقعات چنان از او بالا بود که خود وی بارها تاکید کرد به هیچ عنوان نباید انتظار داشته باشند سه‌گانه تاریخی هاینکس را بسرعت تکرار کند. گواردیولا این ماموریت را داشت تا زودتر از موعد مقرر بایرن مونیخ را بار دیگر قهرمان اروپا کند، هدف بسیار بزرگی که پپ هنوز به آن نرسیده است.

با تمام این اوصاف گواردیولا کم‌کم انگیزه‌های خود را برای ثبات بیشتر در مونیخ از دست می‌دهد. احتمالا پپ به این نتیجه رسیده که در آلمان فراتر از قهرمانی در بوندسلیگا نمی‌رود. گویا او انگیزه فراوانی برای ادامه مربیگری‌اش در لیگ برتر انگلیس دارد. اصلا شاید حواس او از خیلی وقت پیش پرت شده باشد. پپ هنوز حضور در منچسترسیتی را تکذیب می‌کند، اما چه کسی است‌ نداند این باشگاه، اصلی‌ترین گزینه احتمالی برای آینده شغلی او خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود‌ گواردیولا در میان همه مربیان درجه یک فوتبال جهان محتمل‌ترین گزینه برای یک جدایی پرسروصدا باشد. این اتفاق چه زمانی می‌افتد؟ تابستان سال آینده؟ نه، ممکن است زودتر از این موعد تعیین شده باشد؛ یعنی میانه‌های فصل!

احتمال ‌ 2: لوئیس انریکه

کدام باشگاهی است که نسبت به حفظ مربی‌ای که در یک فصل سه جام کسب کرده، تعلل به خرج می‌دهد و با شک و تردید درباره آینده این مربی صحبت می‌کند؟! پاسخ فقط نام یک باشگاه را دربر می‌گیرد؛ بارسلونا! لوئیس انریکه پس از پایان فصل 2014 ـ 2013 به بارسلونا آمد تا جانشین تاتا مارتینو باشد. از همان ابتدای فصل زمزمه‌های برکناری انریکه به گوش می‌رسید بخصوص این که در ابتدای فصل آنچنان مقتدرانه هم نتیجه نگرفت و از همه مهم‌تر، شایعه اختلافش با مسی هم به گوش می‌رسید. این مربی سختکوش‌تر از آن بود که به این راحتی تسلیم شود. او آرام آرام بارسلونا را بالا کشید. مربی سختکوش سابق سلتاویگو در پایان فصل 2015 ـ 2014 بارسلونا را قهرمان یک سه گانه تاریخی دیگر کرده بود. شگفت آن که این سه‌گانه تاریخی هم باعث نشد تا جایگاه انریکه تضمین شده به نظر برسد چراکه هنوز هم زمزمه‌های جدایی‌اش به گوش می‌رسید، اما باز هم لوئیس در بارسلونا ماند. او حتی به بی‌احترامی نسبت به خودش زمانی که در اوج تلاش‌های تبلیغاتی از سوی یکی از کاندیداها مربی‌ای توصیف شد که در حد بارسلونا نیست، باز هم خونسردی خود را حفظ کرد. خونسردی انریکه در برابر شرایط پیچیده کاتالان آنچنان کارساز نیست. احتمالات خبر از پایان همکاری قطعی او در پایان این فصل و حتی پیش از موعد مقرر دارد یعنی در میانه‌های فصل. مدیران جاه‌طلب بارسلونا گزینه‌های بزرگی را در ذهن دارند. این گزینه‌ها هر مربی‌ای می‌توانند باشند، اما مهم این است که انریکه قرار نیست دوامی طولانی‌مدت در بارسلونا داشته باشد. او در همین مدت کم هم وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

احتمال ‌ 3: مانوئل پیلیگرینی

مربی شیلیایی منچسترسیتی تابستان ‌ 2013 جانشین روبرتو مانچینی اخراجی در منچسترسیتی شد. پلگرینی همانی بود که سران منچسترسیتی می‌خواستند، یک مربی صاحب‌سبک جهانی و بسیار باتجربه و کارنامه‌ای که پربار بودن آن، مدیران باشگاه منچستری را وادار کرد هر طور شده با او قرارداد ببندند. پلگرینی در همان فصل نخست موفق شد‌ این تیم را در رقابتی تنگاتنگ با لیورپول قهرمان لیگ برتر کند. با این قهرمانی جایگاه پلگرینی ثابت شده‌تر از قبل به نظر می‌رسید. با این قهرمانی کار او برای فصل بعد سخت‌تر شد. منچسترسیتی نه‌تنها باید از عنوان قهرمانی خود دفاع می‌کرد بلکه باید در لیگ قهرمانان اروپا نیز برای نخستین بار به مرحله نیمه‌نهایی می‌رسید. این مربی تحصیلکرده شیلیایی در هر دو میدان ناکام بود و علاوه بر آن در جام حذفی هم به جایی نرسید تا زمزمه جدایی او آغاز شود. اکنون هم بسیاری او را یک مربی موقت روی نیمکت سیتی زن شیپ‌ها می‌دانند. یورگن کلوپ آلمانی و پپ گواردیولا گزینه‌های جانشینی این مربی معرفی می‌شوند، بخصوص گزینه دوم که باشگاه حاضر است صد میلیون یورو برای وی هزینه کند. عمر مربیگری پلگرینی در منچسترسیتی نیز رو به اتمام بوده و این فصل آخرین فرصت اوست.

مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

منبع: اسپورتولوژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها