هفته سوم لوشامپیونه

پاریسی ها همچنان می تازند

درباره ناصرالخلیفی رئیس باشگاه پاری سن‌ژرمن

تنیسوری که عابر بانک شد

جام جم ورزشی: پاری سن‌ژرمن به‌عنوان تنها باشگاه بزرگ پایتخت فرانسه، همیشه از معتبرترین باشگاه‌های فوتبال این کشور بوده است؛ اما هیچ‌وقت به اندازه چند سال اخیر، قدرت بلامنازع لوشامپیونا محسوب نمی‌شد.
کد خبر: ۸۲۶۴۰۹
تنیسوری که عابر بانک شد

به گزارش جام جم ورزشی ، در این اوج‌گیری، بیش از همه رد پای ناصر الخلیفی، رئیس قطری این باشگاه دیده می‌شود. الخلیفی کیست و چگونه پاری سن‌ژرمن را بعد از نزدیک به دو دهه انزوا به یکی از قدرت‌های قابل اعتنای فوتبال اروپا تبدیل کرد؟نام ناصر الخلیفی زمانی در کنار نام بزرگان تنیس دنیا شنیده می‌شد. او تنیسوری حرفه‌ای بود و وقتی در سال 2002 به دوران بازی‌اش پایان داد، در رنکینگ جهانی رتبه‌اش 995 بود.

البته اعداد و ارقامی که او در دنیای فوتبال با آن سر و کار دارد، بسیار خیره‌کننده تر است. آخرین نمونه آن، 60 میلیون یورویی است که این تاجر قطری برای خرید آنخل دی ماریا از منچستریونایتد پرداخت.

یکسال پس از این‌که هزینه‌های سرسام‌آور پاری سن‌ژرمن، باعث نقض قوانین فیرپلی مالی یوفا شد، الخلیفی بار دیگر سر کیسه را شل کرد تا ستاره دیگری را به تیمش اضافه کند. به لطف ولخرجی الخلیفی در سه فصل اخیر فوتبال، چند برابر دوران حرفه‌ای‌اش در تنیس به افتخار رسیده است.

البته اطلاعات از دورانی که الخلیفی تنیس بازی می‌کرد، زیاد نیست، اما فدراسیون جهانی تنیس رکورد او را 12 پیروزی و 39 شکست در دیدارهای انفرادی ثبت کرده است. بهترین نمایشی که از او دیده شده، مقابل توماس موستر، قهرمان سابق فرنچ اوپن و شماره 2 سابق دنیا در سن پولتن اتریش به سال 1996 بود.

الخلیفی در دیدارهای دونفری نمایش بهتری داشت و در دیدار مرحله یک هشتم نهایی تورنمنت دوحه در سال 1993، مقابل تیم دو نفره جرمی بیتس و گری مولر که آن زمان از بهترین‌ها بودند، در دو ست خوب، 6ـ3 و 6ـ3 شکست خورد. هم تیمی او آنری چرکاسوف روس بود و با وجود آن شکست، 1640 دلار جایزه نقدی گرفتند که البته برای او مبلغ چندان هیجان‌انگیزی نبود.

تنیس نقش زیادی در رسیدن او به ریاست باشگاه پاری سن‌ژرمن و امضا کردن چک تعدادی از بهترین بازیکنان فوتبال دنیا داشت. تنیس باعث آشنایی او با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر فعلی قطر شد. او و شیخ تمیم در تیم ملی تنیس قطر همبازی بودند.

او در مصاحبه‌ای گفته بود: من شش سال از شیخ تمیم بزرگ‌تر هستم و زمانی که اولین بار با هم ملاقات کردیم، او هشت سال داشت. ما از طریق تنیس با هم آشنا شدیم و همیشه با هم بازی می‌کردیم. من رابطه خوبی با او دارم.

یک دهه قبل، شیخ تمیم، بنیاد سرمایه‌گذاری ورزشی قطر را تاسیس کرد و الخلیفی رئیس آن شد. همین شرکت بود که در سال 2012 باشگاه پاری سن‌ژرمن را خرید و آن را با پول‌های هنگفت به جمع بهترین‌های فوتبال اروپا برگرداند.

خاویر پاستوره با 43 میلیون یورو، زلاتان ابراهیموویچ با 20 میلیون یورو و دستمزد ماهانه یک میلیون یورویی و تیاگو سیلوا با 42 میلیون یورو به پاری سن‌ژرمن پیوستند. پی اس جی برای خرید اسکیل لاوتزی، ادینسون کاوانی و داوید لوئیز هم 30، 63 و 65 میلیون یورو پرداخت. هزینه به خدمت گرفتن دیوید بکام را هم نباید فراموش کرد.

الخلیفی در همه این انتقال‌ها و البته افزایش اعتبار باشگاه پاری سن‌ژرمن و همین‌طور کشورش قطر در صدر قرار داشت. قطری‌ها که به لطف پول‌های نفتی به پردرآمدترین ملت دنیا به نسبت سرانه جمعیت تبدیل شده‌اند، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی در طرح‌های مختلف دنیا انجام داده‌اند.

قطری‌ها سهام شرکت‌هایی مانند بارکلیز، فولکس واگن و بانک سینزبری را خریده‌اند و هارودز گروپ را از چنگ محمد الفاید، مالک سابق باشگاه فولام درآورده‌اند. بخشی از سهام شرکت فیلم میراماکس و همین‌طور برج شارد در لندن ‌ـ که بزرگ‌ترین برج اروپاست ـ نیز متعلق به قطری‌هاست.

قطر یک بازوی رسانه‌ای در حال رشد به نام beIN Media Group هم دارد که ریاست آن با الخلیفی است؛ مجموعه‌ای از شبکه‌های ورزشی که رقابت‌های فوتبال را از سراسر دنیا به طور زنده پخش می‌کنند.

در واقع هرجا که دولت قطر روی طرح‌های ورزشی سرمایه‌گذاری می‌کند، رد پایی از ناصر الخلیفی هم دیده می‌شود و همه اینها از یک ملاقات ساده در 14 سالگی با امیر فعلی قطر آغاز شد.

منبع :‌دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها