2045 سال پیش در روز 15 اوت سال 30 قبل از میلاد کلئوپاترا هفتم ، ملکه مصر باستان به شیوه نمایشی و با نیش مار خودکشی کرد. ملکه مصر که در کاخش در شهر اسکندریه خود را محبوس کرده بود مطلع شد اوکتاویوس ارباب جدید رم در ساحل مصر پیاده شده است.
کد خبر: ۸۲۶۰۹۲
کلئوپاترا ، ملکه مصر خودکشی کرد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، اوکتاویوس تهدید کرده بود ملکه مصر را به زنجیر می کشد و به عنوان نماد پیروزی اش در خیابان های شهر رم می گرداند. همان کاری که ژولیوس سزار با آرسینوئه خواهر کلئوپاترا انجام داده بود.

کلئوپاترا ناامید و تنها به 2 کنیزش دستور می دهد یک سبد انجیر برایش بیاورند که یک مار سمی درون آن باشد. کلئوپاترا با نیش مار خودکشی می کند و به دنیای مردگان می رود.

دو کنیز وفادارش همراه او خود را می کشند تا در دنیای مردگان در خدمت ارباب خویش باشند.

کلئوپاترا هفتم در سال 69 قبل از میلاد در شهر اسکندریه در خانواده سلطنتی فراعنه بطالمه مصر متولد شد.

این سلسله به نام بطلمیوس سردار مقدونی اسکندر که از طرف او به حکومت مصر منصوب شده بود خود را بطالمه نامیدند.

پس از مرگ اسکندر ، بطلمیوس به خود عنوان فرعون داد و با نام بطلمیوس اول بر تخت سلطنت فراعنه مصر نشست و شهر اسکندریه را پایتخت خود کرد.

فرهنگ این سلسله یونانی بود ، در حالی که اغلب رعایای آنها به استفاده از زبان قدیم مصر ادامه داده و همان دین و سنت های فراعنه باستان را رعایت می کردند.

در قرن اول قبل از میلاد ، رمی ها بیش از پیش برای کشورهای مستقل پیرامون دریای مدیترانه تهدید کننده شده بودند. بطلمیوس یازدهم برای اینکه از لطف رمی ها برخوردار شده و مانع اشغال کشورش شود در سال 58 قبل از میلاد جزیره قبرس را به رم بخشید.

ساکنان اسکندریه از این اقدام به خشم آمده و بطلمیوس یازدهم را از سلطنت برکنار کرده و دختر بزرگش برنیسه چهارم را به تخت سلطنت می نشانند.

اما بطلمیوس یازدهم با کمک آئولوس گابینیوس حکمران رومی سوریه به قدرت بازمی گردد و دخترش را به قتل می رساند.

پس از مرگ بطلمیوس یازدهم تاج و تخت مصر به دختر کوچکش کلئوپاترا که 17 سال داشت ، می رسد.

کلئوپاترا ملکه مصر طبق وصیتنامه پدرش باید قدرت را با برادر کوچک 10 ساله اش بطلمیوس دوازدهم تقسیم کند.

در سال 48 قبل از میلاد ، کلئوپاترا به دلیل توطئه ای که توسط برادرش و مشاور او پتین برای قتلش تدارک دیده شده بود به سوریه فرار می کند.

در همین زمان ، پمپی ژنرال رمی که از ژولیوس سزار رقیبش شکست خورده بود به مصر پناه می آورد اما به دستور بطلمیوس دوازدهم به شیوه ای خائنانه به قتل می رسد.

فرعون جوان امیدوار بود با قتل پمپی بتواند نظر لطف ژولیوس سزار را به خود جلب کند.

هنگامی که سزار چهار روز پس از قتل پمپی قدم به خاک مصر می گذارد ، خدمتگزاران بطلمیوس سر پمپی را به او اهدا می کنند اما سزار توجهی نشان نمی دهد.

او به پول و آنهم پول خیلی زیاد برای تحکیم قدرت خود در رم نیاز داشت و مصر کشور ثروتمندی بود.

کلئوپاترا که از ورود ژولیوس سزار به مصر آگاه می شود از سوریه به اسکندریه بازمی گردد و مخفیانه به دیدار سزار می رود.او موفق می شود نظر سزار را جلب کند.

بار دیگر پتین مشاور بطلمیوس دوازدهم دست به توطئه ای می زند که هدف آن قتل سزار بود بود اما توطئه کشف شده و پتین کشته می شود.

بطلمیوس دوازدهم نیزدر جنگ با رمی ها در رودخانه نیل غرق می شود.

آرسینوئه خواهر کوچکتر کلئوپاترا به ژنرال آشیلاس می پیوندند و علیه سزار قیام می کند اما این قیام به آسانی توسط سزار درهم شکسته می شود.

سزار به شهر رم بازمی گردد و 2 سال بعد کلئوپاترا باشکوه و جلال وارد این شهر می شود.اما در این میان سزار به قتل می رسد و کلئوپاترا شتابان از رم فرار کرده و به مصر بازمی گردد.

با قتل ژولیوس سزار در رم جنگ داخلی در می گیرد.مارکوس آنتونیوس یکی از سرداران سزار موفق به تصرف یونان و آسیای صغیر می شود.

او برای حفظ نیروهایش به پول و گندم نیاز داشت و بنابراین تقاضاهایش را با کلئوپاترا ملکه مصر در میان می گذارد. کلئوپاترا با تقاضاهای مارکوس آنتونیوس موافقت می کند.

مارکوس آنتونیوس به مصر آمده و پس از ملاقات با کلئوپاترا با او ازدواج می کند و در اسکندریه مستقر می شود. اما بعد از مدتی ناگزیر می شود به رم بازگردد تا از طرفدارانش در مقابل اوکتاویوس رقیبش حمایت کند.

در سال 40 قبل از میلاد ، مارکوس آنتونیوس با اوکتاویوس صلح کرده و با خواهر ناتنی او اوکتاویا ازدواج می کند.

سپس مارکوس آنتونیوس به جنگ با سلسله اشکانیان ایران می رود و در این جنگ شکست سختی از پارت های اشکانی می خورد و اغلب سپاهیانش کشته و اسیر می شوند.

مارکوس آنتونیوس به مصر بازمی گردد تا بار دیگر از حمایت کلئوپاترا برخوردار شود.اما اوکتاویوس با جلب حمایت سنای رم نیروی لازم را برای جنگ تعیین کننده بارقیب دیرینه به دست آورده و در آکسیوم به سختی مارکوس آنتونیوس را شکست می دهد.

مارکوس آنتونیوس در پی این شکست دست به خودکشی می زند و اوکتاویوس برای اسیر کردن کلئوپاترا به سوی اسکندریه حرکت می کند.

با مرگ کلئوپاترا هفتم ملکه مصر که در زمان مرگ 39 سال داشت چراغ سلسله فراعنه بطالمه مصر برای همیشه خاموش می شود.

اوکتاویوس پس از فتح مصر و به دست آوردن غنایم فراوان برای دستیابی به قدرت مطلق به رم بازمی گردد. او بر ویرانه های جمهوری رم یک امپراتوری تاسیس کرده و خود به عنوان امپراتور آگوستوس حکمران مطلق این امپراتوری وسیع می شود.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
۰
۰
بطلمیوس سلسله بطالسه را بینان نهاد نه بطالمه بهتر بود نویسنده كتاب (كنیز ملكه مصر) را مطالعه میكردند
صابر مردانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
۰
۰
با سلام و احترام
سلسله تاسیس شده در مصر توسط بطلمیوس سردار اسكندر ، بطالسه نام داشت و بطالمه صحیح نیست .
نام جنگ بین ماركوس آنتونیوس و اوكتاویوس اوگوست ، آكتیوم در سوریه بود و آكسیوم صحیح نیست .
علت عمده این مشكلات ترجمه متون از انگلیسی به فارسی می باشد.
متشكرم
ملی
-
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
۰
۱
عالی بود ,,, خوشحال میشم اگه اسم كتاب های مصری دیگه به جز كنیر ملكه مصر و سینوهه رو بهم معرفی كنین
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها