رئیس جمهور گفت : انقلاب بزرگ اسلامی به رهبری امام راحل بر این توهم که دوران دین پایان یافته است ، خط بطلان کشید.
کد خبر: ۸۲۵۸۶۷
انقلاب اسلامی ، پرچمدار احیای دین در جهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حسن روحانی در افتتاحیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود :‌ انقلاب اسلامی ایران بر این تفکر که دین تنها عبادت ، مناسک و برنامه زندگی فردی است و از دنیای سیاست و مدیریت فاصله دارد ، خط بطلان کشید.

روحانی گفت : انقلاب اسلامی نشان داد دین بزرگترین قدرت اجتماعی ، قدرت فرهنگی و قدرت سیاسی است که توان مدیریت و اداره جامعه را دارد و می تواند هم زمان با استبداد ، استعمار و استثمار بجنگد و مبارزه کند و بدون تکیه بر شرق علیه غرب یا بدون تکیه بر غرب علیه شرق ، با تکیه بر ایمان یک ملت و امت در برابر همه قدرت های شرق و غرب بایستد و پیروز شود.

رئیس جمهور اضافه کرد ‌: انقلاب اسلامی در اواسط قرن گذشته که در آغاز به صورت نهضت اسلامی کار خود را آغاز کرد و بعد از 16 سال مبارزه به پیروزی رسید ، پرچم احیای دین را در سراسر جهان برافراشت.

غرب و شرق به دنبال دین زدایی بودند

رئیس جمهور گفت:‌ امروز این اجلاس در یک شرایط بسیار حساس در جهان اسلام و شرایطی که برای همه مسلمانان ناگوار است برگزار می شود.

حسن روحانی افزود: فرقه گرایی، طایفه گرایی، اختلاف ،خشنونت ، افراطی گری و کشتار و آوارگی مسلمانان به ویژه در منطقه خاور میانه از جمله این شرایط حساس و ناگوار برای مسلمانان است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان ادیان ابراهیمی و به ویژه دین مبین اسلام،‌ قرنها در پی این تفکر بودند که اساسا دوران دین به سر آمده است ، گفت:‌ آنان به فکر دین زدایی بودند.

وی ادامه داد : غرب می گفت دین واپس گرایی و ارتجاع است و شرق می گفت دین تخدیر کننده جامعه و نسل جوان است .

حسن روحانی افزود:‌‌ شرق و غرب هر دو یک هدف را دنبال می کردند و آن این که دین ضد استعمار، ضد استبداد ، و دینی را که به وجود آورنده قدرت بزرگ جامعه، استقامت مقاومت و اخلاق است ، مانع اهداف مادی خود تلقی می کردند.

مرز اسلام ؛ مرز اعتقاد، ایمان و اخلاق است

رئیس جمهور گفت: موج انقلاب اسلامی به جهانیان اعلام کرد که مرز اسلام نه مرز خون، نه مرز نژاد و نه مرز افراط است بلکه مرز اسلام، مرز اعتقاد، ایمان و اخلاق است.

حسن روحانی افزود: این انقلاب بود که روحی تازه بر جامعه ما دمید.

رئیس جمهور گفت: ایستادگی ملت برزگ افغانستان در برابر اشغال کشورشان از سوی ابرقدرت شرق دیروز، حرکت برزگ احیا تفکر اسلامی در سراسر خاورمیانه ، سرآغاز شروع اذان در ماذنه های آسیای مرکزی و قفقاز بود.

حسن روحانی تصریح کرد: حضور مردم لبنان در صحنه مقاومت و ایستادگی در برابر صهیونیست ها ، حرکت اسلامی در ترکیه، حرکت اسلامی در شمال افریقا و بالاخره حرکت مقاومت جویانه اسلامی در سراسر دنیای اسلام موجی بود که از پیروزی انقلاب اسلامی در این سرزمین به رهبری امام راحل آغاز شد و این موج همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: موج انقلاب اسلامی به جهانیان اعلام کرد که مرز اسلام نه مرز خون، نه مرز نژاد و نه مرز افراط بلکه مرز اعتقاد،‌ ایمان و اخلاق است.

روحانی گفت: این الگو و این ایمان ؛ مرزهای نظامی و جغرافیایی را نمی شناسد.

وی ادامه داد: در اعماق اروپا و آمریکا یا در اقصی نقاط آسیا و افریقا این ندا می تواند پیروانی مخلص داشته باشد و خواهد داشت.

روحانی تاکید کرد:‌ ما اصول اسلام را از طریق صفیر گلوله به جهانیان نرساندیم بلکه از طریق ماذنه ها،‌ مدرسه ها ، حجره ها،‌منبرها و بیانات در اجتماعات با منطق و استدلال رساندیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما تابع همان قران هستیم که می گوید" فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه".

وی افزود: ما در یک دنیای آزادی که تک صدایی نیست ؛ صداهای مختلف را می شنویم و گوش می دهیم اما قدرت گزینش بهترین ها را داریم و خواهیم داشت.

اسلام دین پیمان و امروز عصر دین است

رئیس جمهور ادامه داد: اسلام دینی است که سرآغاز حکومتش بر پایه یک پیمان آغاز شد و پیمان عقبه ،‌سرآغازی بود برای استقرار اسلام به عنوان یک حکومت و حاکمیت در مدینه و ادامه این راه هم با قانون بود و قرارداد با قبایل و ادیان و مذاهب.

روحانی افزود: ‌این دین همان دینی است که با یهود و نصاری و کفار، پیمان و قرار بست و تا زمانی که آنها پای قرار ماندند پیامبراعظم اسلام (ص) هم پای قرارداد ماندند.

وی گفت:‌ اسلام درست است که دین قدرت و اقتدار است اما دین سلم و سلام هم هست ،‌اسلام شمشیر دارد اما جز در ضرورت از این شمشیر استفاده نمی کند ، شمشیر در نیام می ماند .

رئیس جمهور افزود: دین اسلام با منطق و استدلال با جهان و با دنیا حرف می زند و سخن می گوید،مکتب اهل بیت (ع) مکتب تفسیر واقعی اسلام و قران است ؛ برخلاف آنها که امروز می خواهند در منطقه ما تفرقه بیافریند ؛ ما هلال شیعه نداریم ما قمر اسلام و بدر اسلام داریم .

وی با بیان اینکه ‌ما همه مسلمانان ها یکپارچه و متحد در برابر کفر و نفاق عالمی هستیم ، افزود:‌ امام راحل ما به ما یاد داد که چگونه پیروان اهل بیت، شیعیان و اهل سنت کنار هم باشند و برادرانه باهم زندگی کنند.

روحانی ادامه داد :‌مقام معظم رهبری هم همواره بر این اصل وحدت تکیه کرده و به ما آموخته است که با دیگران متحد باشیم.

وی گفت:‌ دیروز با انقلاب اسلامی که آن یک گفتمان جدید بود ، انقلاب یک تغییر گفتمانی بود، دیروزی که غرب و شرق می خواستند به ما بگویند دوران دین پایان یافته است ، انقلاب اسلامی این واقعیت را مبرهن ساخت که اتفاقا عصر امروز عصر دین است ، امروز روزی است که منجی انسان ها و نسل جوان ، ایمان و اخلاق است.

دشمن به دنبال تحریف دین است

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن به دنبال تحریف دین است ، گفت: اما امروز منجی انسانها و نسل جوان همان ایمان و اخلاق است.

روحانی افزود: امروز دشمن راه دیگری را آغاز کرده و فهمیده است که دیگر دین زدایی او به سنگ خورده و بنابراین مسیر انحرافی جدیدی را به نام تحریف واقعیت دین آغاز کرده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: دشمن می خواهد دین قانون ، دین اخلاق ، دین برادری ، دین عطوفت و دین رافت را تبدیل به دین خشونت ، دین افراط، دین تفرقه و دین انشقاق کند.

روحانی در ادامه با تاکید بر ایستادگی در مقابل این انحراف گفت: ما باید در برابر این انحراف و این تحریف ؛ ایستادگی و مقاومت کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران اسلامی ما امروز یک نمونه است زیرا در این کشور همانند عصر پیامبرعظیم الشان اسلام (ص) که حاکمیت اکثریت در جامعه حکم فرما بود و همچنان در کنا این حاکمیت حقوق اقلیت نیز در مدینه حفظ می شد در ایران نیز مبنا اسلام و مردم سالاری است اما حقوق اقلیت محفوظ است و برادری در میان شیعه و سنی برقرار و بالاتر از آن مردم ما از مسلمانش ، ارمنی اش، زرتشتی اش همگی عاشق اهل بیت(ع) هستند.

روحانی در ادامه با اشاره به عشق مردم ایران به اهل بیت گفت: مردم ما در روز عاشورا و تاسوعا به حسین ابن علی (ع) و یارانش احترام می گذارند و سر فرود می آورند و فرقی بین شیعه و سنی و همچنین بین مسلمان و غیر مسلمان در تاریخ کشور ما وجود ندارد.

رئیس جمهور تاکید کرد : مکتب اهل بیت (ع) یعنی مکتب تفسیر راستین اسلام و قرآن ، و مگر می توان مسلمانی را یافت که نسبت به سیره شباب اهل جنت احترام نگذارد، مگر می توان مسلمانی را یافت که به مولای متقیان علی (ع) احترام نگذارد و مگر می توان مسلمانی را یافت که آینده تاریخ جهان را به مهدویت گره نزده باشد؟

روحانی خاطرنشان کرد: ما یک و تنها یک هدف داریم و امروز باید همگی به دنبال کلمه سواء باشیم، امروز منطق ما در برابر همه جهانیان کلمه سواء است که به معنی کلمه همزیستی مسالمت آمیز است.

چرا عده ای به نام دین کشتار و خشونت راه می اندازند؟

رئیس جمهور گفت:‌ همه ادیان آسمانی ، در پی کرامت انسانی بودند و حال چطور شده است به نام حضرت موسی (س) و دین یهود ، در فلسطین کشتار به راه می اندازند و زنان و کودکان را ناروا به مسلخ می برند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در افتتاحیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: کلمه سواء در دنیای امروز وحدت و برادری برای همه مسلمانان است و دنیای عاری از خشونت و جهان اسلام عاری از انشقاق و افتراق است.

روحانی اظهار داشت :‌ در جامعه ایران اسلامی ،‌اهل سنت نه تنها با ما برابر و برادرند بلکه از حاکمیت ، رهبری ، قانون اساسی دفاع می کنند و آنها حتی در بخشهای مرزی ، مرزبانان خوب سرزمین ما هستند.

رئیس جمهور افزود: کردستان ،‌در ترکمن صحرا‌،بخشی از خراسان ، هرمزگان،‌سیستان و بلوچستان، و بخشی از مرزهای ایران ، به دست اهل سنت به خوبی حراست و حفاظت می شود.

وی ادامه داد:‌ دشمن می خواهد ما را از اسلام واقعی جدا کند و دین را منشاء خشونت قرار دهد.وی گفت : ‌دین موسی و یهود دین اخلاق بوده است نه تجاوز.اقای روحانی افزود: این انحراف بزرگ در دین ابراهیمی است که در فلسطین به نام دین یهود جنایات می کنند و در بخشی از اسلام به نام بودا ، ‌انسان سوزی به راه می اندازند و در خاورمیانه یک عده نادان و ناآگاه یا مزدور به نام اسلام و جهاد ، خشونت می کنند و مسجد و کلیسا و معبد را نابود می کنند.

وی گفت :‌ اسلام همان دینی است که به ما می گوید جهاد و دفاع اسلام تنها برای حراست از مسجد نیست و اگر باید دفاع کنیم؟! بایستیم! مقاومت کنیم!و پرچم جهاد را به اهتراز درآوریم! قبل از مسجد، قرآن می گوید هم کلیساها هم کنیسه ها و هم مسجدها همه معبدها و هر آنجا که نام خدا برده می شود انجا باید مورد دفاع باشد.

رئیس جمهور افزود : اینکه‌ اساس آیات جهاد قرآن مجید با کلمه دفاع شروع می شود و اولین آیه ، آیه جهاد است دفاع از حیثیت جان ، دین و آزادی و مردم سالاری دینی در جامعه.

ما پیرو مکتب خاندان رسالت هستیم

رئیس جمهور با تاکید بر دفاع از حیثیت ، جان ، دین و آزادی و مردم سالاری دینی در جامعه گفت: امروز این بار سنگین مسئولیت بر دوش همه ماست.

دکتر روحانی افزود : دیروز برای احیای اسلام در برابر دین زدایی مسئولیت داشتیم و امروز برای احیای اسلام در برابر تحریف و انحراف مسئولیت داریم.

رئیس جمهور گفت :‌ نگذاریم دین اسلام را که دین برکت برای همه انسان ها و مدافع حقوق انسانها و دین عدل و اعتدال و رحمت است ، دشمنان اسلام از طریق گروهک های تروریستی ؛ دین کشتار و خشونت و نابودی تمدن ها معرفی کنند.

روحانی افزود : ما پیرو مکتب خاندان رسالتیم همان خاندان رسالتی که در دوران ارعاب و یاس ؛ حضرت امام سجاد (ع) در فضای پس از حادثه عاشورا که مکه ، مدینه و کوفه را رعب و وحشت و یاس و ناامیدی فراگرفته بود ، توانستند با موج معنویت و اخلاق آنچنان حرکتی را به وجود بیاورند که امید را به جامعه برگرداند.

رئیس جمهور با اشاره به این رفتار امام سجاد (ع) تصریح کرد : ایشان به مردم یاد می دهند که همیشه سخن حق بگوییم و اگر در بدترین شرایط زمان نتوانستیم با صراحت حرف بزنیم ، با بیان رمز با هم حرف بزنیم و سخن بگوییم.

وی افزود : اگر در شرایطی هستیم که نمی توانیم بگوییم ای حاکم و والی قدرتمند باید در برابر مردم تواضع داشته باشی و نباید در برابر مخلوقات و انسان ها و جامعه گردنکشی کنی ؛ آن گاه می توانیم با این دعا این حقیقت را بگوییم که خدایا اگر من در جامعه مقامی می یابم به همان اندازه در نفس خودم احساس فروتنی بیشتری کنم.

قدرت ما در سایه منطق و توان مذاکره ماست

رئیس جمهور گفت: ما امروز در سطح جهان اعلام می کنیم که قدرت ما در سایه منطق و توان مذاکره ماست.

روحانی افزود : این حضرت امام سجاد (ع) هستند که همه معارف دین و اسلام را در قالب دعا بیان فرمودند وهم اکنون مجموعه این دعاها در قالب 54 فراز در صحیفه سجادیه جمع شده است که البته اینها، همه ادعیه امام سجاد(ع) نیست.

رئیس جمهور گفت: سال گذشته وقتی ترجمه انگلیسی صحیفه سجادیه در امریکا و کانادا پخش شد در زمان کوتاهی نایاب شد و در مدتی کوتاه صدهزار نسخه از آن به فروش رسید.

روحانی افزود: دنیای امروز مشتاق اسلام معرفت، عطوفت و مشتاق اسلام سلام ،صلح ، مقاومت و ایستادگی است.

رئیس جمهور گفت: این امام سجاد (ع) همان امام بزرگواری هستند که رساله حقوقشان با 50 فراز انواع حقوق در جامعه چه حقوق انسان نسبت به خود و چه حقوق اجتماعی ، خانوادگی و حقوق جامعه در حاکمیت و حکومت را در یک مجموعه جمع کرده است.

روحانی افزود: دین اسلام و دین اهل بیت ؛ دین قانون، حقوق ، معنویت و اخلاق است که اساس بعثتش برای اتمام و اکمال اخلاق بوده است (لاتمم مکارم الاخلاق).

رئیس جمهور گفت: ما امروز در سطح جهان اعلام می کنیم که قدرت ما در سایه منطق و در سایه توان مذاکره ماست و در سایه گفتمان جدیدماست.

وی افزود: ما قدرتمان را در زور بازو و در سلاح و اسلحه نمی بینیم و ما قدرتمان را در منطق ، استدلال و در به اهتزاز درآوردن پرچم صلح می بینیم.

روحانی گفت: نه بمب اتم توانست برای متجاوزان صهیونیست، امنیت و ثباتی را به وجود آورد و نه سلاح های مدرن توانست امنیتی را برای کشورهای همسایه ما به وجود آورد که فکر کردند با بمب و هواپیما می توانند ملت بزرگ ، آزاده و مظلومی مانند یمن را زیر بمباران قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها