با گذشت چند هفته از آغاز حملات ترکیه علیه مواضع داعش و نیروهای پ.ک.ک، مقامات این کشور همچنان بر ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه تاکید دارند. آنها در حالی این موضوع را بیان می‌کنند که مقامات واشنگتن هرگونه توافقی برای ایجاد این منطقه را رد می‌کنند. احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه آخرین مقام ترکیه بود که بر این موضوع اصرار ورزید.
کد خبر: ۸۲۵۳۳۹

به گزارش منابع خبری، وی در مصاحبه با بی بی سی اعلام کرد کشورش برای ایجاد یک ناحیه پرواز ممنوع در شمال سوریه به منظور «حفاظت از غیرنظامیان» فراری از نیروهای داعش و نیروهای ارتش سوریه، بیشتر تلاش خواهد کرد. او همچنین از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به خاطر ناکامی در رسیدن به «تصمیمی قاطعانه» برای متوقف کردن فجایع در سوریه انتقاد کرد. داوود اوغلو در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه برای جلوگیری از سیل مهاجران به اروپا به اندازه کافی تلاش کرده، گفت این مسئولیت جامعه جهانی است که با پایان دادن به مناقشه سوریه مانع این بحران انسانی شود.

از سوی دیگر هرچند او اعزام سرباز را مردود ندانست اما گفت کشورش ترجیح می‌دهد “مخالفان میانه رو” در سوریه را تقویت کند. این سخنان در حالی بیان می‌شود که چند روز پیش نیز سنیرلی اوغلو، معاون وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده بود ترکیه و آمریکا درخصوص مسائلی از جمله تشکیل منطقه امن در خاک سوریه در چارچوب عملیات علیه داعش توافق کردند. آمریکایی‌ها اما موضعی کاملا برعکس دارند . در همین راستا، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد اخبار منتشر شده درباره موافقت واشنگتن با ایجاد منطقه امن در شمال سوریه صحت ندارد. تونر افزود: ما در صحبت‌های رسمی‌مان کاملا مشخص و شفاف عمل کردیم و می‌گویم که هیچ منطقه و پناهگاه امنی وجود ندارد و ما در این باره صحبتی نکرده‌ایم. ما فقط درباره ادامه تلاش‌ها برای بیرون راندن داعش از نزدیکی مرزهای ترکیه صحبت کردیم که براساس این استراتژی مخالفان میانه‌رویی که ارتش آمریکا آموزش داده، علیه داعش جنگ خواهند کرد.

در همین حال پایگاه خبری آنتی وار در گزارشی اعلام کرد مقامات ارشد ارتش آمریکا از حملات ترکیه به منطقه کردستان عراق علیه کردهای این کشور خشمگین شده و نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. در واقع آمریکا نگران این مساله است که جنگنده‌های ترکیه‌ای در حملات خود نیروهای آن را هدف قرار دهند.

آمریکا دارای تعدادی نیرو در منطقه کردستان عراق است که وظیفه آموزش به نیروهای پیشمرگه کرد عراق را به منظور مقابله با داعش به عهده دارند و این در حالی است که محل دقیق استقرار این نیروها را به ترکیه نگفته و تنها بخش گسترده‌ای از خاک کردستان عراق را تعیین کرده و از ترکیه خواسته است که به این بخش حمله نکند. در عین حال ترکیه نیز اعلام کرده که 10 دقیقه پیش از آغاز حملات خود به نیروهای آمریکایی در این‌باره هشدار خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها