مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی :

اطلاعات برای اخذ مالیات مسکن وجود ندارد

دکتر بهمن آرمان کارشناس اقتصادی:

دریافت مالیات از اجاره مسکن فعلا به صلاح نیست

دیروز خبری مبنی بر دریافت مالیات از اجاره املاک در رسانه‌های کشور منتشر شد که با واکنش‌های متفاوتی از سوی کارشناسان روبه‌رو و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. از نگاه کارشناسان مالیاتی این کار بسیار بزرگی است، چون متناسب با درآمدزایی برای مالکان انجام شده، آنان باید مالیات بپردازند، اما از نگاه اجاره‌نشین‌ها این موضوع نگران‌کننده تلقی می‌شود.
کد خبر: ۸۲۴۷۴۵
دریافت مالیات از اجاره مسکن فعلا به صلاح نیست

برخی کارشناسان هم اجرای این سیاست را در شرایط فعلی اقتصاد که سرمایه‌گذاری بسختی انجام می‌شود، صحیح نمی‌دانند؛ بهمن آرمان یکی از همان کارشناسان است:

به نظر شما دریافت مالیات از اجاره‌ املاک مسکونی توجیه اقتصادی دارد؟

وزارت امور اقتصادی و دارایی بر این عقیده است که مالیات باید پرداخت شود و این حق قانونی‌ دولت‌هاست که برای اداره کشور از این راه کسب درآمد کنند. دریافت مالیات در همه کشورها به صورت خیلی جدی‌تر دنبال می‌شود و در کشورهایی هم که از نفت محروم هستند، صددرصد درآمد دولت از طریق مالیات تامین می‌شود، اما نکته‌ای که اهمیت دارد، در نظر نگرفتن شرایط است. سازمان امور مالیاتی مدتی است دست به اقداماتی زده که از نظر علمی و اخلاقی توجیه ندارد. وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی بهتر است در شرایط فعلی به بخش سایه اقتصاد مراجعه کنند و از افرادی که به صورت پنهان فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند و مالیاتی نمی‌پردازند، مالیات دریافت و قانون را اجرایی کند. ما می‌گوییم حق دولت است که درآمد خود را از طریق مالیات تامین کنند، اما سازمان امور مالیاتی هم باید برای هر فعالیت اقتصادی اولویت قائل شود. نباید از هرچه دم دستش آمد، مالیات دریافت کند. اتفاقا باید سراغ مشاغلی برود که خیلی دیده نمی‌شود و درآمد زیادی دارد.

دریافت مالیات از اجاره مسکن چه تاثیری در بازار مسکن می‌گذارد؟

به نظر من موجب افزایش تورم می‌شود. وجود مستاجر به این معناست که تولید مسکن در کشور به اندازه کافی انجام نمی‌شود. حال برخی افراد که دارای دو خانه بوده و یکی از خانه‌ها را برای امرار معاش اجاره می‌دهد، اگر مشمول مالیات شود، رقم مالیات در نهایت به مستاجر تحمیل و همین امر باعث می‌شود مردم مشکلات اقتصادی را بیشتر حس کنند.

اما برخی افراد از طریق اجاره املاکشان درآمدهای زیادی کسب می‌کنند. به نظر شما این افراد نباید متناسب با اجاره سنگینی که دریافت می‌کنند، مالیات بپردازند؟

دریافت مالیات یکی از راه‌های تامین درآمد دولت است، اما نباید این موضوع فراموش شود که مالیات باید ساده و درآمدزا باشد. این نظریه آدام اسمیت، اقتصاددان بزرگ است. در کشورهای اروپایی مالیات بر ارزش افزوده در برخی مشاغل به 27 درصد می‌رسد، اما کالاهای اساسی معاف از پرداخت مالیات هستند. حال دولت ما قصد دارد با دریافت مالیات از اجاره مسکن مشکل درآمد خود را حل کند، اما هر نتیجه‌ای که داشته باشد، بالاخره متوجه مردم می‌شود. از این‌رو من این سیاست را در شرایط فعلی اقتصاد که در حالت تعادل قرار ندارد و ساخت‌وساز توسط افراد خرد صورت می‌گیرد، معقول نمی‌دانم و باید رشته‌های مالیاتی دیگری برای تامین درآمد مالیاتی دولت در نظر گرفته شود.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها