بیش از چهار ماه از آغاز حملات متجاوزانه عربستان به مناطق مختلف یمن به بهانه بازگرداندن ثبات به این کشور می‌گذرد، اما طی این مدت نه تنها عربستان به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است بلکه تاکنون میلیاردها دلار هزینه کرده و خسارات مالی و انسانی فراوانی را متحمل شده است .
کد خبر: ۸۲۴۶۲۰

مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی(Capital Economics) که متخصص در زمینه اقتصاد کشورهاست، بتازگی گزارشی در مورد وضع اقتصادی عربستان با توجه به جنگ در یمن منتشر کرده است. در این گزارش جزئیات مربوط به خسارات مالی فراوان ریاض در این جنگ آمده است. بنابراین گزارش، عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه‌های نظامی و جنگ علیه یمن با شکاف بزرگی در بودجه سالانه خود مواجه شده است؛ به همین دلیل ریاض به ذخایر ارزی خود و گرفتن وام از بانک‌های داخلی روی آورده است.

به گفته تحلیلگران سعودی، ریاض 62 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را تاکنون مصرف کرده و چهار میلیارد دلار نیز در ماه میلادی گذشته از بانک‌های داخلی قرض گرفته است. این در حالی است که انتظار می‌رود عربستان با 20 درصد کسری بودجه در تولید ناخالص داخلی در سال 2015 مواجه شود. بر اساس گزارش این مرکز مستقل، ادامه جنگ در یمن باعث شده منابع دولت عربستان در سال 2015 به میزان 82 میلیارد دلار کاهش پیدا کند که معادل 8 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. بر همین اساس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده انتظار می‌رود کسری بودجه عربستان تا سال 2020 ادامه داشته باشد. در کنار این خسارات مالی باید به کشته شدن بیش از صد نفر از نیروهای عربستانی طی این مدت و تخریب برخی پایگاه‌های نظامی ریاض در مناطق مرزی عربستان و یمن نیز اشاره کرد.

پیروزی‌های انصارالله

در این میان آخرین خبرهای میدانی از داخل یمن حاکی از این است که نیروهای انصارالله توانسته‌اند ضربات سخت دیگری را بر اعضای القاعده و مزدوران عربستانی وارد کنند. به گزارش ایرنا، یک مقام نظامی یمن روز گذشته اعلام کرد در پی عملیات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در جاده «العلم» در استان «ابین»، 70 نفر از عناصر القاعده و مزدوران عربستانی کشته شدند. در این حمله نیروهای مقاومت در جاده العلم ـ ابین، چهار دستگاه تانک نیروهای اماراتی نیز منهدم شد. در این میان، امارات در تلاش برای کم‌اهمیت نشان دادن تلفات نیروهای خود، تنها به کشته شدن سه سرباز خود اعتراف کرد.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین پایگاه نظامی «السوده» در منطقه مرزی جیزان را موشکباران کردند. گزارش شده در این حمله از موشک‌های کاتیوشا استفاده شد. پایگاه‌های نظامی عربستان در «الخوبه» واقع در جیزان نیز هدف حملات موشکی ارتش یمن قرار گرفت.

در مقابل نیروهای متجاوز حملاتی در مناطق مختلف یمن انجام دادند که بیشتر غیرنظامیان قربانیان آن بودند. به گزارش منابع خبری، در حمله عناصر القاعده و شبه‌نظامیان وابسته به عربستان سعودی در شهر تعز یک شهروند یمنی به شهادت رسید و یک کودک نیز زخمی شد. همچنین جنگنده‌های متجاوز عربستان سعودی منطقه «باقم» در استان صعده را بمباران کردند که در اثر آن دست‌کم سه شهروند یمنی به شهادت رسید. از شهر لحج نیز گزارش می‌شود که درگیری‌های خونینی در جریان است. سعودی‌ها به کمک عوامل داخلی خود در یمن می‌کوشند استان‌های جنوبی را به تصرف خود درآورند.

طرح 9 ماده‌ای

در بحبوحه این اتفاقات و درگیری‌ها، زمزمه‌هایی از جدی شدن مذاکرات سیاسی در یمن به گوش می‌رسد. موید این خبر سفر شنبه‌شب محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله و مهدی المشاط، رئیس دفتر رهبر جنبش انصارالله به عمان برای مذاکره و گفت‌وگو با اسماعیل ولد الشیخ، نماینده سازمان ملل در یمن است.

ولد الشیخ روز شنبه یک طرح ۹ ماده‌ای را به منظور پایان بحران یمن ارائه کرد که مفاد آن به این شرح است: ۱ـ توقف تمامی عملیات نظامی از مناطق نزاع، عقب‌نشینی نیروهای مسلح از مناطق تحت سیطره خود و تنظیم توافق‌نامه‌ای به منظور تعیین ساز و کار اداره این مناطق و جلوگیری از سیطره تروریست‌های القاعده بر آنها ۲ـ فراهم کردن زمینه برای اعزام ناظران بین‌المللی به نقاط مختلف یمن ۳ـ برقراری آتش‌بس انسانی دائم در یمن به منظور فراهم شدن زمینه برای ورود کمک‌های انساندوستانه ۴ـ لزوم پایبندی تمامی طرف‌ها به قوانین بین‌المللی و توقف حملات هوایی به شهرها و همچنین آزادی تمامی زندانیان نظامی و غیرنظامی ۵ ـ دستیابی طرف‌های درگیر به تفاهم بر سر فراهم کردن زمینه برای ادامه فعالیت‌های دولت و همچنین تلاش برای بازسازی زیرساخت‌های کشور ۶ ـ دستیابی طرف‌های درگیر به توافقی قاطع مبنی بر این‌که در حال حاضر تنها دشمن اصلی یمن، تروریسم است، ۷ـ لزوم بازگشت تمامی طرف‌ها به میز مذاکره ۸ ـ مرجعیت قرار دادن نتایج جلسات گفت‌وگوی ملی و همچنین قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه شماره ۲۲۱۶ در هر گونه گفت‌وگوها و مذاکرات سیاسی و ۹ـ برخورد واقع‌گرایانه با تصمیم جامعه جهانی مبنی بر برخورداری «منصور هادی» از مشروعیت به‌عنوان رئیس‌جمهور یمن در یک چارچوب زمانی مورد توافق میان طرف‌های درگیر. هنوز گروه‌های یمن بخصوص انصارالله در این باره هیچ‌گونه اظهار نظری نکرده‌اند.

آماز تازه از کشته‌های یمن

صلیب سرخ جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد از زمان آغاز درگیری در اواخر ماه مارس ( اوایل فروردین ) تاکنون 3800 نفر در درگیری‌ها و جنگ یمن کشته شدند. صلیب سرخ در بیانیه‌ خود با اعلام این خبر، تاکید کرد: تعداد زخمی‌ها در پی جنگ یمن حدود 19 هزار نفر و تعداد آوارگان نیز یک میلیون و 300 هزار نفر است. این درحالی است که ائتلاف مردمی وابسته به نیروهای انصارالله روز گذشته در گزارش هجدهم خود اعلام کرد تعداد قربانیان این حملات به 4430 شهید و بیش از 11 هزار و صد زخمی رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها