سومی آسیا،‌ نتایج تیم‌های ایران در جهانی را با ابهام مواجه کرده است

برزیل؛ میدانی سرنوشت‌ساز برای جوانان کشتی ایران

پیکارهای کشتی قهرمانی جوانان جهان از 19 تا 27 مرداد در برزیل برگزار می‌شود. در حالی که فرنگی‌کاران ایران در دوره گذشته به عنوان نازل هشتمی رسیدند و آزادکاران پس از 19 سال در زاگرب کرواسی بر سکوی قهرمانی نشستند. با این حال هر دو تیم چندی پیش در رقابت‌های قهرمانی آسیا به عنوان سومی بسنده کردند، عنوانی که شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی را به فکر فرو برد، اما چون فرصت چندانی نبود تصمیمی منتج به تغییر جدی در وضعیت این تیم‌ها گرفته نشد.
کد خبر: ۸۲۴۵۵۲

بنابراین آوردگاه برزیل چنانچه همچون رقابت‌های قهرمانی آسیا برای جوانان کشتی ایران میدان ضعیفی باشد، انجام تغییرات در این تیم‌ها دور از ذهن نخواهد بود، با این حال محمد طلایی سرمربی آزادکاران و رضا سیم‌خواه، سرمربی فرنگی‌کاران جوان با وجود همه مشکلات به شاگردانشان امیدوارند.

در جهانی 2014 زاگرب، نتایج کاملا متفاوتی برای جوانان کشتی ایران رقم خورد. محمد طلایی در حالی تیمش را به سکوی قهرمانی نشاند که ایمان صادقی در 60، حسن یزدانی در 66 و علیرضا کریمی در 84 طلایی شدند، صابر خانجانی در 50، رضا مظفری در 74 و امین طاهری در 120 کیلو برنز گرفتند و پدرام جمشیدی در 96 کیلو پنجم شد. هرچند تکرار عنوان قهرمانی برای تیمی که چندی پیش در آسیا سوم شده، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید. با این حال طلایی این بخت را دارد که از تیمی که قهرمان جهان شد، ایمان صادقی در 60، رضا مظفری در 74 و امین طاهری در 120 کیلو یعنی سه چهره مدال‌آور دوره گذشته را در اختیار دارد و چنانچه صابر خانجانی را هم به محمد نامجو مطلق در 55 کیلو ترجیح دهد، شمار کشتی‌گیران با تجربه او به عدد چهار می‌رسد. این در حالی است که کشتی‌گیر مستعدی به نام علیرضا گودرزی را نیز در 50 کیلو در اختیار دارد که اگر مصدومیت او را آزار ندهد، می‌تواند یک مدال‌آور برای تیم ایران باشد. این نفرات را می‌توان سوپاپ اطمینان تیم طلایی دانست. با این حال او جمال عبادی در 66، مجتبی گلیج در 84 و سیدایمان حسینی در 96 کیلو را در اختیار دارد. طلایی درباره شرایط تیمش در آستانه رقابت‌های جهانی می‌گوید: هر کاری که از دستمان برمی‌آمد، برای این تیم انجام دادیم و همه چیز به روز مسابقه برمی‌گردد. تنها نگرانی ما از خستگی بچه‌ها به دلیل طولانی‌بودن مسافت است. امیدوارم بتوانیم با ریکاوری مناسب کشتی‌گیران را برای وزن‌کشی آماده کنیم و با همه توان و سرحال و شاداب برای دفاع از قهرمانی خود تلاش کنیم.

ناامید نیستیم، اما...

فرنگی‌کاران جوان یک حسن نسبت به آزادکاران دارند. تیم سیم خواه اگر فقط دو مدال بگیرد، موفق‌تر از دوره قبل خواهد بود و این می‌تواند یک امتیاز روحی باشد. در دوره گذشته با تک مدال نقره، پیام بویری در 74 کیلوی ایران هشتم شد و رضا خدری در 50، محمد ابراهیمی در 96، علی ارسلان در 60، رامین طاهری در 66، علی شریفی در 84، بابک رزمپوش در 120 و بهروز ملکی در 55 کیلو، دیگر کشتی‌گیرانی بودند که از دور رقابت‌ها کنار رفتند. تیمی تحت هدایت عبدالله چمن گلی که به دلیل این شکست برکنار شد و چند ماه طول کشید تا رضا سیم‌خواه جانشین او شد.

سیم‌خواه

در هیچ مقطعی فاصله تیم‌های جوانان و بزرگسالان تا این حد زیاد نبوده است. ما بهترین نفرات هر وزن را انتخاب کردیم

سیم‌خواه که با رضا خدری در 50، میثم دلخانی در 55، عرفان سعادتی‌فر در 60، علی ارسلان در 66، مهدی ابراهیمی در 74، مهدی فلاح در 84، امیرحسین حسینی در 96 و حمیدرضا کریمی در 120 کیلو راهی رقابت‌های جهانی شده است، عمده‌ترین مشکل تیمش را کمبود تجربه می‌داند. او با اذعان به این که کشتی فرنگی به لحاظ پشتوانه‌سازی در شرایط سختی قرار دارد، به جام‌جم می‌گوید: در هیچ مقطعی فاصله تیم‌های جوانان و بزرگسالان تا این حد زیاد نبوده است. ما بهترین نفرات هر وزن را انتخاب کردیم و به تلاش آنها امیدواریم، اما از واقعیت غافل نیستیم و نباید توقعات را بالا برد.

سیم‌خواه اضافه می‌کند: برخی کشتی‌گیران ما شانس خوبی برای مدال‌آوری دارند و برخی هم می‌توانند امتیازات تیمی کسب کنند. بنابراین در مجموع می‌توانم بگویم قرار گرفتن روی سکو دور از دسترس ما نیست.

هرچند در رده سنی بزرگسالان، کادر فنی کشتی فرنگی بتدریج به چهره‌های جدید و مستعد می‌رسد، اما در تیم جوانان واقعیت چیز دیگری است و در شرایط کنونی، ترکیب فعلی تیم به زحمت جزو هشت نفر برتر اوزان ایران باشند؛ کسانی که دیگر سال آینده در رده سنی جوانان نخواهند بود و باید پشتوانه بزرگسالان باشند؛ تیمی که در آسیا هم نمی‌تواند قهرمان شود، آینده درخشانی نمی‌توان برای آن متصور بود. دارنده نقره جهان با اشاره به نتایج ضعیف شاگردانش در رقابت‌های قهرمانی آسیا، می‌افزاید: من هیچ گاه از کشتی‌گیر فراتر از توانش نخواسته‌ام و اگر کشتی‌گیر به حریف برتر از خودش ببازد، هیچ ایرادی از او نمی‌گیرم، اما در رقابت‌های آسیایی برخی به ضعیف‌تر از خودشان باختند. به همین دلیل ترکیب را تغییر دادیم، چون کم‌فروشی معنایی ندارد و هر کس کم‌فروشی کند، جایی در تیم من نخواهد داشت.

او در پاسخ این پرسش که از شکست احتمالی در این مسابقات نمی‌ترسد، می‌گوید: طبیعت ورزش و کشتی ما همین است و معمولا وقتی نتیجه نگیری، بی‌انصافانه مورد انتقاد قرار می‌گیری و واقعیات مورد توجه قرار نمی‌گیرد. واقعیت کشتی فرنگی ایران در رده‌های سنی پایه این است که بسیاری از استان‌های ما عملا خوابیده‌اند و سالن‌ها خالی شده است و ما در اردوهای ملی بعضا الفبای کشتی را آموزش می‌دهیم. به هر حال من نمی‌ترسم و برای انجام وظیفه پا پیش گذاشتم و مسئولیت تیم را پذیرفتم چون این هشدار را از قبل داده بودم که حتی در آسیا هم ممکن است شکست بخوریم، نمی‌خواهم این گونه برداشت شود که توجیه می‌کنم. دارم واقعیت را می‌گویم، اما به تیمم امیدوارم و با همه توان برای کسب افتخار تلاش می‌کنیم.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها