رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پس از مذاکرات وین، چشم‌اندازی که برای فعالیت‌های هسته‌ای ترسیم کردیم مبتنی بر تجاری‌سازی است.
کد خبر: ۸۲۴۵۳۹
فعالیت‌های هسته‌ای بر پایه تجاری‌سازی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی‌اکبر صالحی در نشست بررسی برجام در مؤسسه روزنامه اطلاعات افزود: قبل از مذاکرات وین تحت تحریم بودیم و به هیچ شکلی با ما همکاری نمی کردند و همه دستاوردهای صلح آمیز هسته ای ما مرهون تلاش دانشمندان و کارشناسان خودمان است.

وی گفت: اگر می خواهیم نیروگاهی مانند بوشهر بسازیم حدود 6 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری کنیم طبعا اگر نتوانیم سوخت چنین مجتمعی را خودمان تامین کنیم این میزان سرمایه گذاری هنگفت خلاف عقل است؛ براین اساس از مقطع پس از وین بیش از پیش این تجربه را آموخته ایم که در عرصه فناوری هسته ای خوداتکا باشیم.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به برخی انتقادها از برجام درخصوص محدودیت در عرصه فناوری هسته‌ای اظهار داشت: پس از وین گفته می شود که فعالیت های صلح آمیز ما در بخش هایی متوقف یا کند شده است اما ملت مطمئن باشند که در چارچوب خطوط قرمز به نحوی عمل کرده ایم که ظاهرا محدودیت داریم اما در عمل محدودیتی نداریم.

صالحی گفت: ممکن است این بظاهر متناقض باشد در حالی که اینطور نیست آنان می گفتند ایران باید از انحراف به فعالیت های غیرصلح‌آمیز بپرهیزد و به علت نگرانی‌هایشان ما را محدود کردند در حالی که ما بارها گفته ایم که اساسا در پی انحراف نبوده و نیستیم.

وی افزود: آنان گفته بودند که می خواهند از فعالیت نگران کننده هسته ای ما جلوگیری کنند در حالی که اصلا ما خودمان به آنان کمک می کنیم که جلو اینگونه فعالیت ها را بگیرند زیرا اساسا در پی انحراف نبوده و نیستیم.

معاون رئیس جمهور گفت: یکی دیگر از راه هایی که آنان گفته اند می خواهند از آن جلوگیری کنند ممانعت از کار کردن ما با فلز اورانیوم است در حالی که ما اساسا چنین فلزی نداریم تا افق 15 سال آینده نیز در برنامه ما نیست.

صالحی افزود: اگر بگویند که چنین فلزی از سوخت نیروگاه بوشهر به دست می آید طبق قرارداد باید سوختش به روسیه برگردد و اگر منظورشان سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است بسیار ناچیز است و اگر منظورشان رآکتور اراک باشد که تا 12 سال آینده سوخت آن به دست نمی‌آید.

وی گفت: ما اصلا پلوتونیوم و همچنین اورانیوم 90 درصد غنی شده نداریم که بخواهیم تبدیل به فلز کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درخصوص بازرسی ها و راستی‌آزمایی تعهدات ما طبق برجام افزود: بیش از 30 سال است که این بازرسی ها انجام می شود و تا زمانی که نظم جهانی به شکل کنونی باشد و ما فعالیت هسته‌ای داریم بازرسی ها برای همه کشورها از جمله کشور ما وجود دارد.

صالحی گفت: بازرسی دیگر این است که به عنوان راستی آزمایی پس از مذاکرات وین باید براساس اقدامات کمی ما انجام شود، مانند راستی‌آزمایی کاهش سانتریفیوژها و نیز کاهش ذخایر ما به 300 کیلوگرم مواد غنی شده که پس از راستی‌آزمایی نتایج را اعلام کنند تا تحریم ها برطرف شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع محدودیت ما در خرید تجهیزات دومنظوره افزود: آنان فهرستی از این تجهیزات تنظیم کرده اند که می گویند برای فروش آن به ما باید آن را بررسی کنند و ما نیز پذیرفته ایم که این تجهیزات را بعد از بررسی، در کمیته ویژه ای خریداری کنیم.

صالحی گفت: پیش از این اگر می خواستیم این تجهیزات را بخریم با هزار دردسر مواجه بودیم که هم گران‌تر بود هم در زمانی طولانی‌تر انجام می شد و هم با خرابکاری صنعتی مواجه بودیم، اما از این پس به طریق رسمی می خریم که اگر خرابکاری هم بشود بتوانیم علیه شرکت سازنده اقامه دعوا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها