حرف و حدیث‌ها درباره استیضاح وزرا در سال پایانی کار مجلس نهم ادامه دارد

کارت قرمز بهارستان در انتظار کدام وزرا؟

درحاشیه‎های کارت زرد طیب‎نیا

آیا استیضاح وزیر اقتصاد به جریان می‎افتد؟

صدور سومین کارت زرد برای وزیر اقتصاد با حاشیه‎هایی چون اعتراض طیب‎نیا به رئیس‎ مجلس تا ایجاد شبهه به جریان افتادن استیضاح وزیر اقتصاد همراه شد.
کد خبر: ۸۲۴۵۰۱
آیا استیضاح وزیر اقتصاد به جریان می‎افتد؟

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سئوال مهرداد بذرپاش نماینده تهران از طیب‌نیا وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفت که این سئوال در خصوص افزایش مالیات اصناف و تعلل دولت در باز کردن ال‌سی بود.

در ادامه طرح سئوال، نماینده تهران مسائلی را در خصوص افزایش نقدینگی، عدم پرداخت وام ازدواج و افزایش معوقات بانکی مطرح کرد.

طرح سئوالاتی خارج از سئوالی که در صحن علنی مجلس به صورت مکتوب منتشر شده بود، موجب اعتراض طیب‌نیا شد و وی به جایگاه هیات‌رئیسه رفته و به ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، اعتراض کرد.

وی بدون اینکه پشت بلندگو قرار بگیرد در جمع نمایندگان با صدای بلند خطاب به بذرپاش گفت: من در خصوص مالیات‌ها قانون مصوب مجلس را اجرا می‌کنم که عده‌ای از اجرای این قانون ناراضی وعده‌ای راضی هستند.

افزایش مالیات اصناف پیش از این نیز بارها از سوی نمایندگان در صحن علنی به صورت تذکر شفاهی و یا کتبی به وزیر اقتصاد مطرح شده بود، بنابراین کارت زرد به طیب‌نیا سیاسی نبود.

روح‌الله حسینیان و احمد توکلی دو عضو فراکسیون اصولگرایان در جریان رای‌گیری، حمایت خود از وزیر اقتصاد و عملکرد وزارتخانه را اعلام کردند.

در پایان نیز کارت زرد سوم طیب‌نیا صادر شد. مهرداد بذرپاش نماینده تهران قبل از رای‌گیری اعلام کرده بود در صورتی که کارت زرد سوم صادر شود، استیضاح وزیر به جریان می‌افتد، اما ابوترابی اعلام کرد که طبق آیین‌نامه این‌گونه نیست.

طبق ماده ۲۱۱ آیین‌نامه مجلس، چنانچه در هر دوره مجلس سه بار با رای اکثریت نمایندگان، سئوالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود، طرح استیضاح وزیر در صورت رعایت مفاد اصل ۸۹ قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر طبق اصل ۸۹ قانون اساسی، باید تمام مراحل استیضاح از جمع‌آوری امضا تا طی مهلت قانونی، بحث در کمیسیون و ... طی شود، به عبارت دیگر طبق قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس پس از صدور سه کارت زرد به صورت خودکار، استیضاح به جریان نمی‌افتد، بلکه باید مراحل قانونی استیضاح از جمله جمع‌آوری امضا و بررسی در کمیسیون طی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها