قائم مقام سازمان محیط‌زیست از ابلاغ دستورالعمل یگان حفاظت محیط ‌زیست توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد و گفت: بر اساس این دستورالعمل، حمایت قضایی از محیط‌بانان میسر می‌شود.
کد خبر: ۸۲۴۴۹۵
دستورالعمل حمایت قضایی از محیط بان ها صادر شد

محمد مجابی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، داشتن گارد زیست محیطی در کشور الزامی است.

به گفته وی، بر این اساس از زمان تشکیل سازمان محیط‌زیست، این یگان تشکیل شده و بر اساس ماده ۱۷۹ قانون برنامه سوم و همچنین ماده ۱۲۹ برنامه چهارم و ماده ۲۳۳ برنامه پنجم، تمامی یگان‌های حفاظتی کشور بایستی با دستورالعمل خاصی که توسط فرماندهی کل نیروهای مسلح ابلاغ می‌شود، فعالیت کنند.

قائم مقام سازمان محیط‌زیست اظهار داشت: بنابراین بر اساس سیاست‌های دولت، در سازمان محیط‌زیست یکی از مواردی که با جدیت پیگیری و رسیدگی شد، وضعیت محیط‌بانان و یگان حفاظت محیط‌زیست بود.

مجابی افزود: بر این اساس و طی جلسات متعددی که به صورت بررسی تخصصی چالش‌ها و مسائل یگان حفاظت محیط‌زیست با ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح انجام شد، دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست، بررسی و در حال حاضر توسط دکتر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: با توجه به این دستورالعمل، در وهله اول تکالیف قانونی و شرح وظایف محیط‌بانان کاملاً مشخص و اعمال می‌شود و از سوی دیگر یگان حفاظت محیط‌زیست با تائید ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح مورد حمایت‌های قضایی و قانونی قرار می‌گیرد.

معاون حقوقی سازمان محیط‌زیست یادآور شد: بر اساس این دستورالعمل، می‌توان حمایت‌های موثرتری از محیط‌بانان به عمل آورد و معضلات و چالش‌هایی که در حال حاضر محیط‌بانان کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، برطرف خواهد شد.

مجابی افزود: در حال حاضر ۲۶۰۰ محیط‌بان در کشور وجود دارد که ضابط دادگستری هستند و از حدود ۱۷.۵ میلیون هکتار مناطق چهارگانه که با احتساب مناطق شکار ممنوع به ۲۲ میلیون هکتار می‌رسد، در قالب ۶۰۰ پاسگاه محیطبانی محافظت می‌کنند.

به گفته وی، محیط‌بانان محیط‌زیست دارای درجاتی هستند و در سال جاری بر اساس این دستورالعمل اقدامات لازم در حوزه آموزش و دیگر مسائل محیط‌بانان اجرایی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها