ناآگاهی مردم از مسائل قضایی و حقوقی در سطح جامعه باعث تشکیل پرونده‌های قضایی غیرضروری، سردرگمی مردم در محاکم قضایی و درنهایت افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها شده است، به همین خاطر ارتقای سطح آگاهی‌های حقوقی، ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم، بار دستگاه قضایی را نیز کاهش خواهد داد.
کد خبر: ۸۲۳۷۸۶
110 سکه سقف مهریه است؟

آشنایی خانواده‌ها برای ازدواج فرزندان، از آن رویدادهایی است که نیاز به آگاهی‌های حقوقی دارد. باورهای غلط و بی‌اطلاعی از قلمرو حقوقی روابط به اختلاف و گاه طرح شکایت‌هایی منجر می‌شود که حتی ممکن است از همان مراحل ابتدایی آشنایی و خواستگاری آغاز شود.

عقد نکاح موقت و دائم، مهریه، نفقه، حضانت و دیگر وقایع حقوقی، دارای تبعاتی است که بی‌اطلاعی خانواده‌ها، زمینه دردسرهای بزرگ و حضور در دادگاه‌ها را فراهم می‌کند.

مهریه تکریمی است که خداوند برای زن قائل شده تا این گوهر خلقت با میزان استطاعت مردان دارای ارزش مادی و معنوی شود. قرآن کریم میزانی برای مهر تعیین نکرده است. تعیین مهریه متعارف در سال‌های اخیر در میدان رقابت خانواده‌ها رنگ باخته و جایگاه معنوی خود را در برق سکه‌ها از دست داده است.

براساس اعلام معاونت فرهنگی قوه قضاییه و طبق قانون حمایت از خانواده اگر زوج از پرداخت مهریه تا میزان 110سکه تعیین شده امتناع کند، مشمول ماده 2 قانون نحوه اجرا محکومیت‌های مالی می‌شود مگر این‌که ناتوانی مالی وی ثابت شود و در بیش از 110 سکه اصل بر عدم توانایی زوج است مگر با معرفی اموال، این توانمندی در پرداخت مشخص شود.

برخلاف این عقیده که مهریه بالا عامل بازدارنده طلاق یا جبران‌کننده خسارات ناشی از زندگی مشترک و نیز پشتوانه مالی زنان است، می‌توان آن را به‌عنوان مهم‌ترین عامل بی‌اعتمادی و بدبینی مرد و سردی او در نگاه حسابگرانه خانواده همسر دانست. تفاهم، سازگاری و گذشت اگر حلقه مفقوده باشد هیچ مهریه بالایی مانعی برای ترک زندگی نیست، همان‌طور که مهریه پایین، انگیزه‌ای برای بهانه‌جویی مردان در ترک زنان عاشق زندگی نیست.

معیار قانون، تعیین سقف مهریه تا 110 سکه

هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه تمام بهارآزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده(2) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است یعنی زن براساس قانون می‌تواند این میزان مهریه را مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت، دادگاه می‌تواند با نظر زن، مرد را بازداشت کند و اما حالت دوم مساله این است که چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد درخصوص مازاد، فقط توانایی مالی مرد ملاک پرداخت است که در صورت عدم توانایی مرد، مهریه بیش از 110 سکه مشمول قانون اجرای محکومیت‌های مالی نبوده و حبس مرد را در پی نخواهد داشت. به این ترتیب که اموال باید معرفی و مهریه از آن وصول شود.

نحوه وصول مهریه و مستثنیات دین

البته برخی از اموال محکومین مالی در هنگام اجرای حکم، از شمول توقیف برای پرداخت بدهی مالی به شرح زیر مستثنی شده است.

* مسکن مورد نیاز بدهکار و افراد تحت تکفل وی با رعایت شئون عرفی و به شرط سکونت در آن

* وسیله نقلیه شخصی موردنیاز متناسب با شأن بدهکار

* اثاثیه مورد نیاز زندگی برای رفع حوائج ضروری بدهکار و خانواده و افراد تحت تکفل وی

* وسایل و ابزار کار

به طور خلاصه فارغ از امر مستثنیات دین، از مصادیق معرفی اموال، می‌تواند بخشی ازحقوق افراد حقوق بگیر (مستخدمان دولتی یا بخش خصوصی) باشد. افراد تا زمانی که بدهی خود را پرداخت نکرده باشند هرگونه اموالی که بدست بیاورند اعم از ملک، ماشین، حساب بانکی یا هرچیزی که قابلیت توقیف را داشته باشد، دادگاه به محض معرفی و درخواست مال از سوی زن در جهت توقیف مال و استیفای بدهی اقدام خواهد کرد.

در نتیجه برخلاف تصور برخی افراد، مهریه بیش از 110 سکه بخشوده نمی‌شود، اما برای مرد حبس به دنبال ندارد. عدم شمول قانون اجرای محکومیت‌های مالی در مازاد بر 110 سکه به این معنی نیست که در صورت دستیابی به اموال مرد نتوان مهریه را وصول کرد.

آیا می‌توان بعد از وقوع عقد میزان مهریه را افزایش داد؟

افزایش ثانوی مهریه مورد استناد نیست. زیرا بر اساس اصل کلی اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین می‌توانند بعد از عقد مهر را به رضایت معین کنند. ولی صحبت در جایی است که در موضوع مهریه تعیین شده بخواهد افزایشی پیدا شود. به این معنا که بعد از وقوع عقد و ثبت مهریه، طرفین تصمیم به افزایش مهریه می‌گیرند و حتی اقرارنامه‌ای تنظیم و توضیحاتی اضافه می‌شود. این شرایط جدید نمی‌تواند به عنوان مهریه اصلی تلقی شود در واقع افزایش بعدی یک تعهد است و عنوان و امتیازات مهریه را ندارد.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
برچسب ها: سکه مهریه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
شما كه این مطلب را نوشتید جواب این سوال را نیز بدهید . چه عقل سلیمی و چه فرهنگ سالمی تایید می كند كه مرد به دلیل عدم توانایی تامین مهریه باید حبس شود ؟ آیا این حمایت از خانواده است ؟!!
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
۰
۰
با عرض سلام و خسته نباشین
با توجه به توضیحات بالا كه عرض كردین خانم بنده میزان 100 سكه از 500 سكه ی مهریه رو اجرا گذاشته و حكم اعصار(چهار ماهی یكعدد) صادر شده اما بصورت قطعی
حالا دادگاه بدستور زنم ماشینم رو مصادره كرده
اگه مقدور است توضیحاتی عنایت بفرمایین كه آیا این حق را دارن؟
تشكر فراوان
حسین
-
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
۰
۰
سلام من عقد عادی كردم سال ٨٩/٧/٨بامهریه ١٣٦٠سكه سه ماه بعد طلاق عادی گرفتیم با بخشیدن مهریه ونفقه امسال خانم درخواست ثبت واقع ازدواج به دادگاه داد بنده جلسه داده نرسیدم كه برم ازخودم دفاع كنم الان رای صادر شده به نفع خانم ودفترچه ازدواج گرفته ومهریه به اجرا گذاشته لطفا منو راهنمایی كنید ممنونم طلاق نامه عادی دست من

نیازمندی ها