عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر متعدد هیأت‌های سیاسی و تجاری کشورهای اروپایی به ایران تاکید کرد: با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی می‌توان دستاوردهای سیاسی این سفرها را به حوزه اقتصادی تعمیم داد.
کد خبر: ۸۲۳۳۳۹
توجه به راهبرد اقتصاد مقاومتی در هدف‌گذاری سفر اروپایی‌ها به ایران

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با جام‌جم، مهم‌ترین دستاورد این سفرها را شکسته شدن تابوی حضور این هیأت‌ها درتهران ارزیابی کرد و افزود: با این سفرها در حجم و سطح بالایی که دارد، ادعاهای مطرح شده علیه کشورمان رنگ باخته و این فضا به سود کشورمان است.

وی با بیان این‌که این رفت‌وآمدها به سرعت تبدیل به منافع اقتصادی نمی‌شود، یادآور شد: برای این‌که بتوان از دستاوردهای اقتصادی این سفرها استفاده کرد، باید به سیاستگذاری در زمینه واردات توجه شود، چراکه وقتی این سفرها به سود اقتصاد ایران است که بتوان نسبت به واردات تکنولوژی، مشارکت در سرمایه‌گذاری و واردات مواد اولیه برای توسعه فعالیت واحدهای تولیدی داخلی اقدام کرد تا به رفع بیکاری و افزایش اشتغال منتهی شود.

نماینده لاهیجان در مجلس، واردات کالاهای مصرفی را به سود کشور تولید‌کننده دانست و تاکید کرد: اگر محصول تولید شده در کشوری دیگر، عینا وارد ایران شود، این سرمایه ما را به کشور تولیدکننده محصول منتقل می‌کند اما اگر در جریان این سفرها، محصولاتی وارد شود که بتواند پشتوانه صادرات ما تلقی شود، این به سود اقتصاد ایران است. پس نمی‌توان واردات را مطلقا سودآور یا زیان‌بخش دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اقتصاد مقاومتی را پیش‌نیاز تعمیم منافع سیاسی سفر هیأت‌های اروپایی به حوزه اقتصادی دانست و گفت: اگر در میزبانی از هیأت‌های سیاسی و اقتصادی اروپا، اصول اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر بهره بردن از منابع موجود در کشورمان است، رعایت نشود، منافع سفرها در حوزه سیاست متوقف خواهد شد.

ندیمی در پاسخ به این سوال که چرا سفر هیأت‌های اروپایی به تهران یک‌طرفه بوده و هیأت‌های تجاری و سیاسی ایرانی در این سطح به کشورهای اروپایی سفر نمی‌کنند تا نسبت به بازاریابی محصولات داخلی اقدام کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این‌که طرف مقابل به ایران سفر کند منافع بیشتری برای ما دارد چراکه نشان می‌دهد فضاسازی علیه کشورمان از بین رفته و ادعای منزوی‌سازی ایران شکست خورده است، ولی باید دقت کرد که سفرهای صورت گرفته به کشورمان با رویکرد اقتصاد مقاومتی انجام شود و هدف نهایی از قراردادهایی که در آینده بسته خواهد شد، رشد صادرات و تولید داخلی کشورمان باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها