رییس جمهوری در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم

هیچ کس امنیت ملی و اسرار نظامی خود را معامله نمی کند

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری درگفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم، مهمترین مسایل داخلی و بین المللی را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۲۲۵۲۲
هیچ کس امنیت ملی و اسرار نظامی خود را معامله نمی کند

رئیس جمهور در آغاز گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم گفت: خوشحالم از این فرصتی که امشب پیش آمده تا مهمان خانه های مردم عزیز این سرزمین، روستاییان، شهری ها، پیرمردها ، پیرزن‌ها، جوان ها و ایرانیان خارج از کشور و همه ملت ایران باشم.
آقای روحانی افزود: می خواهم خدمت این ملت بزرگ سلام عرض کنم و به این ملت بزرگ خسته نباشید بگویم به خاطر ایستادگی‌شان، صبوری‌شان و مقاومتشان به آنها تبریک بگویم به خاطر موفقیت های بزرگشان در طول تاریخ بعد از پیروزی انقلاب، پیروزی در دفاع مقدس و امروز موفقیت در موضوع مهم هسته ای .
وی ادامه داد : دلم می خواهد محضر مردم ایران از این نقطه شروع کنم که چرا ما مذاکره را انتخاب کردیم و چرا این مذاکره را جدی دانستیم.
آقای روحانی گفت: شما اشاره کردید به ایام و دوران رقابت های انتخاباتی و آن شبی که من مصاحبه کردم که شما گفتید 777 روز از آن روز و آن شب گذشته است، آنچه من آن روز فکر می کردم این بود که ملت ایران در همه صحنه ها موفق بوده و امکان پذیر نیست که این ملت در صحنه ای شکست بخورد و یا تسلیم بشود اما همان وقت گفتم که پیروزی در سایه حمایت مردم، رهبری معظم انقلاب و تدبیر دولت امکان پذیر است.
رئیس جمهور افزود: در مقام عمل دیدیم که مذاکره می تواند موفق باشد اما شرایط موفقیت آن مذاکره را یک ملت ، یک رهبر و همه دست اندرکاران باید فراهم کنند .
وی با بیان اینکه مقاومت ملت یک سرمایه بزرگ بود افزود: اگر مردم ایستادگی نمی کردند ما پیروز نبودیم کار دانشنمدان ما یک دستاورد بزرگ بود.
رئیس جمهور گفت:‌ اگر ما در زمینه هسته ای نمی توانستیم پیشرفت کنیم،‌ اگر در زنجیره اول ناموفق بودیم، در تولید آب سنگین ناموفق بودیم، در ساخت رآکتور نمی توانستیم حرکت کنیم و معنا نداشت که دنیا با ما حرف بزند.
وی ادامه داد:‌ مردم سرمایه هایی هستند که در 2 سال اخیر که حضور 73 درصدی آنها در حماسه سیاسی و انتخابات بود به صحنه آمدند، ‌انتخابات 2 سال قبل به تعبیر من یک نوع رفراندومی هم بود که چگونه باید موفق باشیم.
آقای روحانی گفت : بحث تعامل سازنده ما با دنیا و اینکه چگونه باید با دنیا رفتار کنیم، منطق ما، ادب ما، من در همان مصاحبه 777 روز پیشی که شما اشاره کردید گفتم درشت‌گویی پیروز نمی‌شود درست‌گویی پیروز می‌شود و ما منطق و راه درست‌گویی را انتخاب کردیم .
وی افزود: به اعتقاد من یک ماه بعد از انتخابات، من برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتم و آنجا به همه دولت های دنیا، جهان عاری از خشونت و افراطی گری را پیشنهاد کردم و این پیشنهاد در نهایت بعد از چند ماه مورد تصویب دولت ها در مجمع سازمان ملل قرار گرفت .

توافقی که با 1+5 کردیم 10 ساله است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: این پیشنهادها در نهایت بعد از چند ماه مورد تصویب دولت ها در مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت.
آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم افزود: ملاقات هایی که آن ایام ما داشتیم و صحبت هایی که صورت گرفت تقریباً فضای تعامل را به اوج رساند و اولین مذاکره وزیر امور خارجه ایران و وزرای امور خارجه 1+5 در نیویورک محقق شد و این کلیدی بود که برای حرکت پرشتاب در زمینه مذاکرات زده شد.
رئیس جمهور افزود: من اگر بخواهم یک کلمه در پاسخ به سوال شما بگویم که امروز من چگونه می بینیم بعد از دو سال اغراق نمی خواهم بکنم در محضر ملت ایران که صاحب اختیار این کشور هستند و کشور مال آنهاست و بنده هم به عنوان یک خادم کوچک از ناحیه ملت مسئولیت به من واگذار شده است ، دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است یعنی دیروز هم من امید داشتم به موفقیت و به پیروزی اما امروز آنچه بدست آوردیم بیش از آن مقداری است که دو سال پیش من فکر می کردم.
رئیس جمهور گفت: این موفقیت البته موفقیت ملت بزرگ ایران است ، موفقیت هدایت های رهبر معظم انقلاب است و از همه مهم تر عنایات حق و پروردگار بزرگ وتوجهات حضرت ولی عصر (عج) است و فداکاری و ایثار و منطق و هنر و دانش لازم که مذاکره کنندگان ما داشتند و توانستند این بار مهم را در مقصد اول به خوبی به مقصد برسانند و من کاملاً امیدوارم که این راه را ادامه بدهیم تا پیروزی نهایی.
آقای روحانی در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص این که یکی از دغدغه هایی که همواره وجود دارد این است که غرب وفای به عهد نمی کند و حداقل اطلاعات منتشر شد که در چهار پنج روز آخر مذاکرات شما یکی دو مرتبه مذاکرات را تهدید کردید که ترک کنند و این بحث را شما تا اینجا چگونه بردید و چشم انداز آینده را شما چقدر روشن می بینید که اینها تعهداتی که دادند به آن پایبند باشند، افزود: ما با هر کشوری حتی یک کشور اگر مذاکره می کنیم بر مبنای یک چارچوب و اهدافی است و قدم به قدم مذاکرات قابل سنجش است برای آن کسی که فن مذاکره را بلد هستند.
رئیس جمهور گفت: البته طرف مقابل ما مخصوصاً برخی از کشورها کشورهایی هستند که مردم ایران به آنها اعتماد ندارند و به طور طبیعی با ملت ایران خصومت داشتند و هنوز این خصومت ها ادامه دارد اما در عین حال معنایش این نیست که اگر ما با یک کشوری مشکل داریم نتوانیم با آن کشور برای یک هدف مشترک مذاکره کنیم.
آقای روحانی افزود: شما می دانید که ما در ماجرای افغانستان ، ماجرای طالبان ، ماجرای صدام و پایان حکومت صدام گرچه ما مستقیم مداخله نداشتیم ولی بسیاری از گروه هایی که با ما و در کنار ما بودند یک نوع اهداف مشترکی را با دیگران حس کردند و پیش رفتند، پس بنابراین این منافات ندارد که یک کشوری دوست ما نباشد و ما در یک مسئله مهم بین المللی بتوانیم مذاکره کنیم.
رئیس جمهور گفت: این که ما چه جور اعتماد کنیم و اعتماد ما صد درصد است یا نیست هیچ کس نمی تواند بگوید.
آقای روحانی افزود: من در برابر یک کشور ولو دوست ، ولو همسایه و ولو هم مذهب من که مذاکره می کنم اعتماد صد در صد دارم.
رئیس جمهور گفت: طبیعی است شش کشور قدرت بزرگ با ما مذاکره می کردند و ما در آن توافق موقت ژنو که مربوط می شود به اوایل آذر 92 تا امروز که هنوز هم ادامه دارد ،‌آن توافق موقت را در عمل آزمایش کردیم.
آقای روحانی افزود: یعنی ما عمل کردیم ،‌آنها هم عمل کردند. آنها به ما قول داده بودند که برخی از تحریم ها را بردارند و ما قول داده بودیم که برخی از محدودیت ها را بپذیریم و هر دو عمل کردیم ، معلوم است که می شود.
رئیس جمهور گفت: ما الان توافقی که با 1+5 کردیم مگر پایانش چند ساله است یک توافق 10 ساله است و توافق گذشته هم یک توافق دو سال نشده البته و سه ماه دیگر می شود دو سال.
آقای روحانی افزود: بنابر این 5 برابر همان است.

تعامل سازنده با دنیا در چارچوب منافع ملی

رئیس جمهور گفت: این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم، تسلیم در برابر دنیا یا شکست در برابر دنیا، این خیلی منطق پشت سرش نیست یک راه سوم هم وجود دارد و آن هم تعامل با دنیاست البته تعامل سازنده در چارچوب منافع ملی.
آقای روحانی با اشاره به اینکه من به‌جد به مسئله برد - برد معتقدم تاکید کرد : توافق برد - باخت اولا شدنی نیست ثانیا اگر هم بشود پایدار نمی ماند، توافق باید یک توافق برد- برد باشد که ما ببینیم به اهداف اصلی‌مان دست پیدا کردیم، طرف مقابل هم اگر یک هدف مهم دارد احساس کند به آن هدف دست پیدا کرده است .
وی تصریح کرد : در غیر این صورت یا توافق نمی شود و یا توافق پایدار نمی ماند در این توافق ما سه هدف مهم داشتیم که به آن دست پیدا کردیم، طرف مقابل ما هم یک هدف مهم داشت و می گوید به آن دست پیدا کرده است خب در این صورت است که یک توافق می شود برد - برد؛ او هم فکر می کند یک هدفی داشت و می گوید من بردم ما هم ادعا می کنیم به اهدافمان دست پیدا کردیم .
رئیس جمهور افزود : بنابراین آنچه امروز به دست آمده ما نمی توانیم بگوییم اعتماد 100 درصد داریم؛ در یک تجارتی که با یک فرد و یک کشور انجام می دهید یک تجارتی که جنسی می خرید و می فروشید برای دو سال یا سه سال، 100 درصد معتقد نیستید که طرف مقابل شما به تعهدات خودش عمل می کند، شما یک مکانیزمی می گذارید که این وسط ضرر نکنید اگر او به هم زد شما متضرر نشوید و او هم یک مکانیزمی را در نظر می گیرد که اگر شما به هم زدید او متضرر نشود پس ما می توانیم یک مکانیزمی را در نظر بگیریم که در نهایت هیچ کدام ضرر نکنند و بتوانیم توافق را ادامه دهیم.
وی با اشاره به تجربه ای که در مدت این دو سال داشتیم گفت: اجرای موقت توافق ژنو به خوبی پیش برود البته باید مراحلی را طی بکنیم ان‌شاء الله این توافق اجرایی و عملیاتی می شود و مردم حاصل و ثمر این توافق را که محصول کار و ایستادگی خودشان است ان شاء الله خواهند دید.
آقای روحانی با اشاره به حدس و گمان های طرف مقابل درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران را از بمب اتم دور کردیم گفت: طرف مقابل ما احساس می کند که ما را از بمب اتم بازداشته اصلا پیروزی ای که آنها اعلام می کنند و ادعا می کنند این است که ما کاری کردیم که بین ایران و بمب اتم یک سال فاصله بیندازیم چیزی که با صراحت اعلام می کنند که ما کاری کردیم با اجرای این توافق اگر ایران بخواهد بمب بسازد یک سال زمان نیاز دارد که به بمب برسد .
وی افزود: از نظرما این مسئله کاملا خیال پردازی وتوهم است اساسا به خاطر این بود که طرف مقابل احساس کرد ما دنبال ساخت بمب هستیم البته اولش شاید یک دلیل و استدلالی احتمالا داشت و آن اینکه در نمونه برداری اولیه که در ایران انجام دادند مربوط به سال 82 در نمونه برداری های اولیه در ایران آلودگی های بالای 70 درصد وجود دارد.
رئیس جمهور ادامه داد : آلودگی به این معنا که آثاری وجود دارد که ما غنی سازی بالای 70 درصد انجام دادیم و سروصداها شد در آن زمان و پرونده را به شورای امنیت بردند این در حالی بود که برای خود ما هم این موضوع عجیب و غریب بود که اینها این ادعا را می کنند بعدها روشن شد که خیلی طول کشید بعد روشن شد که سانتریفیوژی که ما خریده بودیم برخی از این سانتریفیوژها دست دوم بوده غنی سازی شده بود در یک کشور دیگر با آن سانتریفیوژ بالای 70 و 75 درصد هم غنی سازی شده بود بنابراین این مسئله حل شد رفتند بازرسی کردند و معلوم شد.
آقای روحانی تاکید کرد: اما در عین حال این مسیر توهم آمیز را ادامه دادند و گفتند ایران به دنبال ساخت بمب است و در این توافق گفتند که ساخت بمب را به تاخیر انداختند.

اساسا به دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نبوده‌ایم و نیستیم

رئیس جمهور گفت:‌ در عین حال آنها این مسیر توهم آمیز را ادامه دادند و گفتند ایران به دنبال ساخت بمب اتم است و در این توافق اخیر هم گفتند که ما با این توافق، ساخت بمب اتم از سوی ایران را به تاخیر انداختیم.
آ‌قای روحانی افزود: ملت ما به خوبی می داند که ما اساسا به د نبال ساخت سلاح کشتار جمعی نبوده‌ایم و نیستیم .
وی گفت: ‌اگر می خواستیم سلاح کشتار جمعی بسازیم زمانی که رژیم صدام به ما حمله و بر ضد ما سلاح شیمیایی و سلاح کشتار جمعی استفاده کرد سلاح کشتار جمعی و شیمیایی می ساختیم چون ساخت سلاح شیمیایی بسیار ساده است.
رئیس جمهور افزود:‌ مردم ما مردمی نیستند که بخواهند اخلاق را زیر پا بگذارند ،‌مردم ما مردمی هستند که اگر بخواهند روزی از کشور و منافع ملی دفاع کنند شرافتمندانه دفا ع می کنند .
آقای روحانی گفت: من یک بار گفتم که در زمان جنگ خلبانی را اعزام کردیم تا یک پل استراتژیک را بزند که این خلبان در اجرای مأموریتش تأخیر کرده بود.
وی ا فزود: وقتی از او در این باره توضیح خواستیم گفت رفتم پل را بزنم دیدم که یک ماشین معمولی که ممکن بود خانواده و زن و پچه داخل آن باشد از پل عبور می کرد.
رئیس جمهور گفت: این خلبان گفت من دور زدم تا آن ماشین از روی پل عبور کند و بعد از آن پل را مورد اصابت قرار دهم.
وی افزود:‌ این خلبان با این کار جان خود ،‌ هواپیما و کل عملیات را به خطر انداخت و کار او از نگاه نظامی کار درستی نبود اما از نظر انسانی کاملا درست بود .
آقای روحانی گفت: ما آن وقت که زمان جنگ بود به دنبال سلاح کشتار جمعی نرفتیم؛‌ حالا که با کسی جنگ نداریم.
وی افزود:‌ استفاده از سلاح کشتار جمعی در دکترین و منطق ما نیست ضمن اینکه فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب را هم درباره حرمت استفاده از آن داریم .
رئیس جمهور اظهار داشت: ایشان در فتوای خود،‌ساخت ، نگهداری و استفاده از سلاح هسته ای را تحریم کردند بنابراین اگر طرف مقابل ما ادعا می کند که ما را از دسترسی به بمب باز داشته و این یک موفقیت است ، اشکالی ندارد این را موفقیت خود بداند، اما ما هیچ گاه دنبال ساخت بمب نبوده ایم و نیستیم.
وی با بیان اینکه از طرف دیگر ما دستاورد بزرگی داریم گفت:‌ ما تحت فصل هفت و ماده 41 منشور ملل متحد بودیم.
رئیس جمهور افزود: وقتی کشوری تحت فصل هفت می رود به این معناست که سازمان ملل تشخیص می دهد که این کشور صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.
وی گفت:‌ پس ما از دید سازمان ملل، تا قبل از قطعنامه 2231، به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت جهان بودیم و امروز طبق همین قطعنامه به عنوان کشوری هستیم که به دنبال فناوری صلح امیز هسته ای هستیم و همین قطعنامه تاکید می کند به همکاری کشورها با ایران.
رئیس جمهور افزود: پس ما دیروز از نظر سازمان ملل کشوری تهدیدکننده بودیم اما امروز کشوری هستیم که باید با ما تعامل شود.
وی گفت: مردم ما می دانندکه هر کشوری برضدش قطعنامه ای ذیل فصل هفت تصویب شده اولا این وضع او سال ها طول کشیده و بعد هم به جنگ و سرنگونی آن نظام منجر شده است که نمونه آن را در عراق می بینید.

هیچ کس امنیت ملی و اسرار نظامی خود را معامله نمی کند

رئیس جمهور در ادامه گفت: مردم ما می دانند هر کشوری قطعنامه علیه ذیل فصل 7 صادر شد سالها طول کشید و به جنگ و سرنگونی کشیده شد.
آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم افزود : عراق نمونه آن است که پس از حمله نظامی و سقوط نظامش 10 سال ذیل فصل 7 ماند و ژاپن هم سال ها ذیل این فصل بود.
رئیس جمهور گفت: ما بدون جنگ و خواهش و تسلیم در برابر سازمان ملل متحد با منطق مذاکره و دیپلماسی، کاری کردیم که سازمان ملل عنوان را عوض و شش قطعنامه قبلی را هم لغو کرد و این دستاورد بزرگ سیاسی حقوقی ماست که برای آن نظیر نمی شناسم.
آقای روحانی افزود: صدا و سیما خیلی روی برجام کار می کند ، اگر موردی هست بگوید که کشوری به این شکل از ذیل فصل 7 خارج شده است.
رئیس جمهور گفت: در قطعنامه 2231 ، حقوق ما ثبت شد ، اراک ثبت شد ، حقوق ملت ایران تثبیت شد و تحریم ها برداشته شد.
آقای روحانی افزود: ما به سه هدف بزرگ تثبیت حقوق ، خروج از ذیل فصل 7 و لغو تحریم ها رسیدیم.
رئیس جمهور گفت: حال طرف مقابل می گوید به پیروزی دست یافتیم زیرا ایران تنها یک سال با بمب اتم فاصله داشت.
آقای روحانی با بیان این که برخی ها نگران نظارت ها و بازرسی ها هستند ، افزود: ما چیز عجیب و غریبی را قبول نکردیم، از قبل ان پی تی و پادمان بوده است و الان هم پروتکل الحاقی است که بیش از 140 کشور دنیا آن را قبول کرده اند و اجرا می شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ کس امنیت ملی و اسرار نظامی خود را معامله نمی کند.
آقای روحانی گفت: ‌ما اجازه نخواهیم داد که کوچکترین اسرار نظامی ، ملی و حتی اجتماعی ما در سایه این توافق یا هر توافق دیگری خدشه دار شود.
رئیس جمهور افزود: ما قبلاً پروتکل الحاقی را دو سال داوطلبانه اجرا کرده بودیم و همان موقع در برخی روزنامه ها می گفتند با اجرای این پروتکل، زیرزمین ریاست جمهوری و مجلس بازرسی خواهد شد در حالی که این مسئله را با بازرسی های صورت گرفته در عراق اشتباه گرفته بودند.
آقای روحانی تصریح کرد: هیچ جای نگرانی وجود ندارد و قدرت نظامی و دفاعی ما به هیچ وجه کاهش نخواهد یافت.

اجرای توافق و قطعنامه امنیت ملی و توان موشکی را تهدید نمی کند

رئیس جمهورگفت : اجرای توافق و قطعنامه به هیچ عنوان امنیت ملی و توان موشکی کشور را تهدید نمی کند.
روحانی در ادامه گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی خاطرنشان کرد : برخی می گویند دولت دنبال سیاست خارجی،‌اقتصاد،‌مهار تورم ،‌رفع رکود ،‌درمان و بهداشت و سلامت است و به دنبال تقویت توان دفاعی نیست اما باید بگویم این دولت طی دو سال گذشته به میزان 80 درصد ده سال گذشته در زمینه سلاح های استرات‍ژیک کار کرده است.
وی با بیان اینکه دولت علاقه‌مند به تبلیغ در برخی موارد نیست گفت :دولت در دوسال گذشته به میزان 80 درصد ده سال گذشته سلاح و تجهیزات تهیه و انبار کرده است و حتی نخستین تست مکانیکی IR8 که بزرگ ترین دستاورد ما در زمینه هسته ای است در این دولت انجام شد .
رئیس جمهور تاکید کرد : ما بر روی امنیت ملی بسیار حساس هستیم ‌و یکی از دستاوردهای این توافق در جهت تحقق امنیت ملی کشور بوده است ،و کشور ما از تهدید نمی ترسد.
وی خاطرنشان کرد : امروز کشوری که درسال های گذشته شبه تهدید بود با این توافق دیگر تهدید نیست ،‌امروز امنیت مردم بهتر شده و فضا برای فعالیت اقتصادی و اجتماعی مهیا شده است .
آقای روحانی تاکید کرد : اجرای این توافق و قطعنامه مشکلی برای امنیت ملی ایجاد نمی کند ،‌این قطعنامه تحریم تسلیحاتی ما را به محدودیت پنج ساله تبدیل کرد و حتی در این شرایط نیز می توانیم موردی معامله کنیم .

تا پایان این دولت با حمایت مردم به تورم یک رقمی خواهیم رسید

رئیس جمهور در ادامه گفت: در عین حال این قطعنامه هیچ محدودیتی برای ما ایجاد نمی کند ، بیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد از این قطعنامه به صراحت بود که ما به هیچ عنوان امنیت ملی ما و قدرت دفاعی مان را نخواهیم گذاشت تضعیف شود.
آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم افزود : اتفاقا طبق این قطعنامه ، قدرت موشکی ما هم تهدید نمی شود چون این قطعنامه می گوید ، موشکی که طراحی شده باشد به عنوان اینکه کلاهک هسته ای حمل کند ما هیچوقت این را دیزاین را نداشتیم و هیچوقت هم دنبال بمب اتم نبوده ایم و نیستیم ؛ در حالیکه در قطعنامه قبلی 1929 گفته بود اگر موشکی امکان و توان این کار را داشته باشد ممنوع است امروز این را نمی گوید و ما هم هیچوقت موشکی را اینگونه طراحی نکردیم و نخواهیم کرد و نگرانی هم در این زمینه نداریم و این هم موفقیتی است که ملت بزرگ ما با هدایت های رهبری کسب کرده است و به دست آمد .
مجری در ادامه پرسید : در مذاکرات ، شما اهداف اقتصادی هم داشتید که رفع تحریم ها بود، دولت شما تاکید داشت بر اینکه سیاست های اقتصادی فارغ از نتیجه مذاکرات خواهد بود اما جمله معروف شما که گفته بودید باید چرخ اقتصاد بچرخد و چرخ سانتریفیوژ هم بچرخد یعنی معلوم است در مذاکرات اهداف اقتصادی هم دنبال می شد . چه آسیب هایی را از تحریم های اقتصادی را شما بدنبال این بودید تا از طریق مذاکرات حل و مرتفع کنید ؟.
رئیس جمهور پاسخ گفت : این دولت از آغاز در شرایط تحریم بدنبال حل و فصل مسائل اقتصادی بود.
روحانی افزود: یکی از دلایل پیروزی در مذاکرات همین است، یعنی اگر در دوران مذاکرات نمی توانستیم تورم 42 و 43 درصدی را کنترل کنیم و پایین بیاوریم، دشمن امیدوار می شد و در مذاکرات به پیش نمی رفتیم و می گفتند که تحریم ها اثر گذاشته است ، حالا اگر تورم افزایش پیدا می کرد و مثلا 45 درصد می شد اصلا در مذاکرات پیروز نمی شدیم.
رئیس جمهور افزود : همه اینها ناشی از حمایت مردم است، قول هایی که این دولت به مردم داده است یعنی از روز اول هم گفتیم که تورم را تا پایان 92 می رسانیم به 35 درصد ، دو مرتبه در آغاز سال بعد به مردم گفتیم که تا پایان سال تورم آن را می رسانیم به 25 درصد که عملا ًرساندیم به 15 درصد.
آقای روحانی ادامه داد: به مردم گفتیم در سال 93 از رکود خارج می شویم و رشد اقتصادی خواهیم داشت و اوایل سال 93 اعلام کردم که ما رشد سه درصدی خواهیم داشت همچنین به مردم قول دادیم تا پایان این دولت با حمایت مردم به تورم یک رقمی خواهیم رسید ، تورم یک رقمی پایدار که آرزوی 40 ساله این مردم هست .

یکی از اهداف مذاکرات این بود که دروازه‌های دنیا به روی ما باز شود

رئیس جمهور گفت: در زمینه رشد اقتصادی نیز البته امسال ما خیلی تحت فشار بودیم به خاطر قیمت نفت و تحریم و ان شاءالله سال آینده شرایط ما عوض خواهد شد و تغییر خواهد یافت و ما می توانیم از مشکلات عبور کنیم.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یک عامل موفقیت ما در مذاکرات همین حرکت درست ما در مسائل اقتصادی بود افزود: البته من پیش از این نیز در مصاحبه مطبوعاتی گفتم که تحریم هرگز موفق نخواهد بود اما موثر خواهد بود و با تحریم اگر بخواهند ملتی را بشکنند ناموفقند اما اگر بخواهند تأثیرگذار باشند بله تحریم تأثیر دارد.
رئیس جمهور گفت:‌ یک جنسی که ما وارد می کردیم می بایست برای آن بیمه واسط درست می کردیم چون بیمه های بین المللی را تحریم کرده بودند و کشتی نمی توانست به بندر ما بیاید ما بار را می بایست به یک بندر واسط می بردیم و دو مرتبه بارگیری می کردیم.
آقای روحانی افزود: بانک ها تحریم بودند ما یک پول اضافه ای باید می دادیم برای اینکه بتوانیم پولی را پرداخت کنیم و جنسی را بخریم چون مستقیم از طریق بانک نمی توانستیم از طریق واسط پول پرداخت می کردیم.
رئیس جمهور ادامه داد: ما حتی حق پرچم می دادیم چون با پرچم ایران نمی شد بیاید با پرچم کشوری دیگر 10 درصد در حمل و نقل پول پرچم می دادیم که ان شاءالله در یک فرصت دیگری من همه ابعاد تحریم را برای مردم توضیح بدهم.
آقای روحانی گفت: این تحریم از نظر ما ظالمانه و غیرقانونی بود و ضدحقوق بشر بود و من این را به مسئولان و سران کشورهای اروپایی و1+5 که البته به 5 تای آنها، من به آن یکی که ما در تلفن صحبت کردیم فقط به او گفتم که شما در این مذاکره جدی هستید یا خیر، گفت ما جدی هستیم.
رئیس جمهور افزود: البته با بقیه گفته ام که تحریم ، تحریم ظالمانه و ضد انسانی بود.
آقای روحانی گفت: ما جنسی را که وارد کشور می کردیم گاهی 20 درصد ، گاهی 25 درصد و حتی 30 تا 40 درصد نیز داشتیم که گران تر می خریدیم یعنی اگر فرض 100 میلیارد جنس و کالاهای ضروری نیاز بود وارد این کشور شود ، حداقل حدود 25 میلیاردش تلف می شد.
رئیس جمهور افزود: این از جیب مردم می رفت البته این کار برای کاسبان تحریم خیلی سود داشت و کاسبان تحریم در دبی، در اروپا ، چین و در تهران بودند و همه جا این کاسبان تحریم بودند و آنها از این توافق عصبانی اند اما مردم ما هزینه پرداخت می کردند.
آقای روحانی گفت: ما می بایست تحریم ظالمانه را برداریم و دروازه جهان به روی مردم به طور کامل گشوده شود.
رئیس جمهور افزود: از در نتواند وارد شود از دیوار بخواهد بالا برود خب خیلی خطرها دارد که البته آدم گاهی مجبور می شود اما در باید باز شود.
آقای روحانی گفت: این مذاکرات یکی از اهدافش این بود که دروازه های دنیا به روی ما باز شود ، دروازه هایی که ما می توانیم کالا را به خوبی به دنیا صادر کنیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت : این جمع بندی باید دروازه ای باشد برای ورود فناوری به کشور .
آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم افزود: در این برجام تمام تحریم ها لغو می شود چه تحریم های مالی ،‌بانکی ،‌بیمه ،‌حمل و نقل و همه تحریم های اقتصادی کشور به صورت یکجا باید لغو شود.
رئیس جمهور گفت : در این برجام همه تحریم ها بسیار خوب و دقیق مورد توجه قرار گرفته است ، کار بسیار بزرگی انجام شد که البته نباید از تلاش و همکاری تیم های فنی ،‌اقتصادی و بخصوص خبری که تیم مذاکره کننده را همراهی کردند غافل بود.
آقای روحانی با بیان اینکه ما در این دوره روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتیم افزود: واقعا روزی را به یاد می آورم که آقایان ظریف ، عراقچی و تخت روانچی گفتند توافق دیگر تمام شد دیگر توافق دست نیافتنی است؛ در لحظه خداحافظی دست در دست آنها گفتم ، کار سختی است اما موفق می شویم .
رئیس جمهور گفت:‌ ما این روزها را پشت سر گذاشتیم و لحظه ای در بدست آوردن موفقیت تردید نکردیم، در تمام این 23 ماه ، تردید نداشتیم و امروز هم در بدست آمدن موفقیت های اقتصادی کشور تردیدی نداریم .
وی افزود: همه مشکلات سیاست داخلی با کمک و همدلی مردم حل خواهد شد زیرا ما رهبری با کفایت ، ملتی بزرگ و فرهنگی عظیم و عمیق داریم .
آقای روحانی با اشاره به فرمایشات رهبری که فرمودند اگر کسی با نظام دلخوری دارد کشور را که دوست دارد، پس به پای صندوق بیاید ادامه داد:‌ در این توافق هم همه راضی بودند و تنها کسی که عصبانی بود صهیونیست ها بودند.

موفقیت تنها یک شرط دارد، توکل به خدا و اتحاد و انسجام

رئیس جمهور گفت : ممکن است یکی دو کشور در منطقه از توافق ناراحت باشند کما اینکه اوباما گفت میلیاردها دلار دارند خرج می کنند تا این توافق در کنگره با مشکل مواجه شود .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی رادیو و تلویزیونی خود با مردم افزود : معلوم است در منطقه چه کشورهایی مخالف هستند ولی در همسایگان هیچ ملتی را نمی توانید پیدا کنید که از توافق خوشحال نباشد .
وی گفت : روسای جمهوری که تلفنی بعد از توافق با من صحبت می کردند یا کتباً با ما در ارتباط بودند در واقع همه دنیا از این توافق خوشحال بودند جز یک عده جنگ طلب و صهیونیست ها که غاصب و جنگ طلب هستند همه دنیا از توافق خوشحالند.
رئیس جمهور افزود : ملت بزرگ ایران و همه ملت ها خوشحالند نه به خاطر اینکه تحریم ها لغو شده است بلکه خوشحالند از اینکه حقوق آنها تثبیت شده است ما با منطق توانستیم بر توطئه هایی که علیه ما طراحی شده بود فایق آییم و تا اینجا کار عظیمی صورت گرفته است .
آقای روحانی گفت : مسیری که ما در آن گام نهاده ایم هم به آن امیدواریم و هم مطمئنیم و پیروزی و موفقیت تنها یک شرط دارد و آن توکل ما به خدا و اتحاد و انسجام است .
رئیس جمهور افزود : ملت ما اگر منسجم باشد تحت پرچم اسلام و زیر خیمه رهبری و اگر اعتماد این ملت بزرگ بحق باشد پیروز است همانگونه که در شب های ماه رمضان دیدید که چقدر مردم برای دیپلمات ها دعا کردند .

در مورد بنیه دفاعی نگرانی نداریم

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با مردم در پاسخ به سوال دیگری درخصوص نگرانی از رفتن کشور به سمت واردات پس از اجرای توافق گفت: من فکر می کنم این نگرانی کاملاً بجاست و این برخلاف آن نگرانی است که در مورد بنیه دفاعی ما مطرح شد که آن نگرانی به نظر من خیلی جا ندارد.
آقای روحانی افزود: با رهبری و دولتی که ما داریم، با نیروهای مسلح قدرتمندی که ما داریم ، با ارتش ما ، با سپاه ما ، با بسیج ما ، ما نگرانی نداریم ولی این موردی که شما فرمودید جای نگرانی دارد.
رئیس جمهور گفت: سابقه خوبی ما در گذشته در این زمینه نداشتیم.
آقای روحانی افزود: یک روزگاری بود که وضع درآمد ارزی ما در گذشته خیلی خوب بود و ما 700 میلیارد دلار پول نفتی عمدتاً خرج کردیم، نتیجه چه شد؟ در داخل کشور 2000 بنگاه اقتصادی در اوج درآمد دلاری ما تعطیل شد.
رئیس جمهور گفت: 500 هزار نفر در کشور ما در اوج درآمد دلاری بیکار شدند.
آقای روحانی افزود: ما کالا را وارد و اشتغال برای دیگران درست کردیم.
رئیس جمهور گفت: ‌البته واردات بعضی از کالاها شاید چاره ای برای آنها نباشد مثلاً ما گندم اگر نیاز داشته باشیم باید وارد کنیم ، نهاده های کشاورزی در داخل نداشته باشیم باید وارد کنیم ، مواد اولیه کارخانه را باید وارد کنیم، تجهیزات را باید وارد کنیم ، من آنها را بحث نمی کنم ، من کالا را می گویم کالای ساخته شده را ، کالای مصرف را من می گویم و آنجا وارد کردن آن اشتباه است.
آقای روحانی افزود: آنجاست که اگر این تحریم لغو و دروازه ها باز شود ، تجربه قبلی اگر تکرار شود این مصیبت است.
رئیس جمهور گفت: این جای تبریک ندارد و جای تسلیت دارد.
آقای روحانی افزود: من به وزیر امور خارجه فرانسه که به تهران آمده بود و در مذاکره ای که با وی داشتم گفتم و خود او هم با تاکید این را گفت.
رئیس جمهور گفت: گفتم ما بعد از تحریم با هر کشوری که حاضر باشد به این کشور سرمایه بیاورد ، تکنولوژی بیاورد با هم مشارکت می کنیم برای صادرات مشترک.
آقای روحانی افزود: آقای فابیوس هم گفت من اتفاقاً در پاریس به شرکت ها و کمپانی ها گفتم که آن دوره ای که قبلاً شما داشتید نسبت به ایران سپری و تمام شد اگر می خواهید به ایران کالا ببرید این دولت زیر بار نخواهد رفت و شما باید سرمایه و تکنولوژی به ایران ببرید.
رئیس جمهور گفت: ما جلسات اقتصادی متعددی قبل از توافق داشتیم و بعد از توافق هم بیشتر داریم و الان من هفته ای یک روز مخصوص این کار با تیم اقتصادی و ستاد اقتصادی مان جلسه گذاشتم که با اجرای این توافق در ماه های آینده ان شاءالله اجرایی و عملیاتی و تحریم ها لغو می شود آنچه باید شما حواستان باشد ورود سرمایه است.
آقای روحانی افزود: باید اشتغال برای جوانانمان درست کنیم ، ما برای چه دنبال مذاکره رفتیم ، بعضی ها فکر می کنند که ما رفت و آمد با خارجی ها را خیلی دوست داریم و دلمان لک زده ولی این طور نیست و آن چیزی که ما می خواهیم اشتغال جوانانمان و رونق اقتصادی کشور است.

پیروزی ما پیروزی غرور ملی و عزت ملی ماست

رئیس جمهور در ادامه به مبحث آلودگی سانتریفیوژهای خریداری شده از یکی از کشورها اشاره کردو گفت: البته این آلودگی دو تا سانتریفیوژ نبود و چند سانتریفیوژ ما از سانتریفیوژهایی بود که آلودگی داشتند.
آقای روحانی افزود: این آلودگی باعث شده بود که انبارهای ما و همین نطنز ما را آلوده کرده بود ما نمی دانستیم اینها آلوده است و دوستان ما در سازمان انرژی اتمی فکر می کردند که این سانتریفیوژها نو هستند و این مشکل برای ما ایجاد شد .
وی با تأکید بر اینکه باید همیشه حواسمان جمع باشد گفت: آژانس و یا هر نهاد بین المللی انجام وظایفی را بر عهده دارد و اینطور نیست که آدم‌های ناجور هم در آن نباشد از ملیت های مختلف در آن کار می کنند .
رئیس جمهور در ادامه به حضور ما در کنوانسیون شیمیایی اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که کنوانسیون شیمیایی را امضا‌ کردیم بازرسان هم به ایران می آیند و ما مشکلی نداشتیم از اسرارمان هم فاش نشده البته باید حواسمان جمع باشد ما باید با دقت با اینها برخورد کنیم و کاملا قانون را بلد باشیم مسائل ریز حفاظتی را با آن آشنا باشیم همان سازمان انرژی اتمی به این موضوع مسلط شد هم نیروهای مسلح ما مطمئن شدند.
وی در پاسخ به این سوال که مسئله غنی سازی انرژی اتمی با آژانس در یک بعدازظهر به پایان رسید افزود: یک کشورهایی مثل کره جنوبی می خواستند غنی سازی مخفیانه انجام می‌دهند آژانس فهمید و طبق بازرسی ها آلودگی سطح بالا را کشف کرد، دولت کره جنوبی همه آنها را دستگیر کرد همه را به دادگاه سپرد و آمد در آژانس و عذرخواهی کرد و آنجا تعهد کرد به هیچ عنوان در کره جنوبی دنبال غنی سازی نباشد و دنبال سانتریفیوژ نباشد بنابراین ما هم اگر می خواستیم در روز اول این کار را انجام دهیم همه سانتریفیوژها را جمع کنیم اگر کسی هم غنی سازی کرده بود او را می بریم دادگاه کار خلافی نکردیم که کسی را دادگاه ببریم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آلودگی مال کشوری بود که آن را به ما فروخته بود گفت: ما کاملاً باید دقیق باشیم با دقت کار را پیش ببریم به گونه ای عمل کنیم که هم قانون اجرا بشود هم اسرار کشور حفظ شود و هم عزتمان.
روحانی تاکید کرد : آنچه در این توافق به دست آوردیم عزت کشور بود همه دنیا امروز عزت کشور ما را به خوبی می بینند پیروزی ما پیروزی غرور ملی و عزت ملی ماست .
وی افزود : مردم ما احساس می کنند کشور ما با شش قدرت بزرگ روبه‌رو شده است توافقی را امضا کرده اند که این توافق برد - برد است و به اهداف اصلی‌مان دست یافتیم بنابراین احساس غرور می کند.

این توافق زمینه انسداد در کشور را بر می دارد

رئیس جمهور در ادامه گفت: ما به اهداف اصلی مان دست یافته ایم بنابراین احساس غرور و افتخار می کنیم .
آقای روحانی در ادامه سخنانش در گفتگوی رادیو و تلویزیونی با مردم افزود : به همه دانشمندان و دیپلمات ها و به دانشمندان هسته ای و به ویژه به روان پاک شهدای هسته ای کشور ، درود می فرستیم که جان خود را فدای کشور و این پیشرفت کردند.
رئیس جمهور گفت:‌ این عزتی که بدست آورده ایم بسیار مهم است .
آقای روحانی افزود: این توافق فقط موفقیت سیاسی ، حقوقی و اقتصادی نیست بلکه ما از نظر فرهنگی پیروز شده و به دنیا نشان داده ایم که این گفتمان تعامل است که پیروز است .
رئیس جمهور گفت: ما به دنیا گفتیم که گفتمانی که مبنایش تعامل سازنده با کشورهای دیگر است و مذاکره ای که بر مبنای احترام و تکریم و نه تهدید باشد ، موفق است.
آقای روحانی با یاد آوری مصاحبه 777 روز قبل خود افزود : فردا دومین سالگرد تنفیذ بنده است و از روز تنفیذ 710روز می گذرد و روز بعدش بود که من در مجلس و در حضور شمار زیادی مهمانان خارجی گفتم که با ملت ایران با زبان تهدید حرف نزنید .
وی گفت : امروز به این نتیجه رسیدیم و دنیا هم به خوبی دید که آنچه می تواند مسئله را حل کند تکریم است ، نه تهدید .
رئیس جمهور گفت:‌ ما از نظر گفتمانی پیروز شدیم و ثابت کردیم که گفتمان تعامل و اعتدال درست است .
آقای روحانی افزود:‌ البته این نهالی است که تازه غرس شده است و نیاز به مراقبت دارد.
رئیس جمهور گفت : مردم عزیز ما بدانند که بعد از تحریم می توانیم دو کار کنیم، یکی اینکه قرص مسکن بیاوریم و بدهیم یعنی پول ها را داخل بازار بریزیم ، جنس ارزان بیاوریم و نرخ دلار را پایین بیاوریم و راه دیگر استفاده از این دلارها و پول ها ، در جهت رشد صنعت‌، خدمات وکشاورزی کشور است .
رئیس جمهور گفت: ما به جای اینکه میوه بخریم و آن را مصر ف کنیم برای خودکفا شدن باغ می سازیم و نهال غرس می کنیم.
آقای روحانی افزود:‌ ما می خواهیم کار دوم را انجام دهیم .
رئیس جمهور گفت : مردم بدانند این توافق نامه زمینه انسداد را در کشور بر می دارد و شرایط را باز می کند .
آقای روحانی افزود: نباید هدف ما دستیابی به منافع آنی و مضر باشد که البته اینگونه نیست ،‌باید به دنبال این باشیم که این شرایط و منابع جدید را در جهت ایجاد اشتغال و تولید و درونزایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور به کار گیریم.

بدون مشارکت مردم به جایی نمی‌رسیم

رئیس جمهور گفت: از مردم خواهش می کنیم که مشارکت کنند زیرا بدون مشارکت مردم به جایی نمی رسیم.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود افزود: تاکنون 20 سفر استانی رفته ام که در آنها 600 پروژه میانی و مهم به دست مردم طراحی شده که بخشی از آنها اجرا شده و بخشی دیگر در دست اجراست و بخشی هم در حال توافق است.
رئیس جمهور گفت: در آنها 500 نفر از کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور از اروپا و امریکا در بخش های علمی ، فنی ، تبلیغاتی ، تجاری ، سرمایه گذاری و اقتصادی کمک کردند.
آقای روحانی افزود: اولین انتظار از ایرانی ها در داخل و خارج از کشور آن است که تکنولوژی و سرمایه بیاورند.
رئیس جمهور گفت: از تمام بخش های دولتی هم می خواهم که ورود سرمایه را تسهیل کنند.
آقای روحانی افزود: همه مردم فضا را فضای امن کنیم، اگر وزیر خارجه کشوری می آید نگوییم که آن دولت 20 سال قبل چه کرد، ما و آنها پرونده های قدیمی را باز نکنیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: باید از فضا استفاده کنیم و وقت را تلف نکنیم.
آقای روحانی افزود: البته اگر برجام نقد شود اشکالی ندارد همان طور که ما در حال بررسی و اقدامات قانونی در داخل و برخی دیگر در کشورهایشان هستند.
رئیس جمهور گفت: روزی که 1+5 لغو همه تحریم ها را اعلام می کند ما هم اقداماتمان را شروع می کنیم و ظرف حدود یک ماه اقدامات خود را انجام می دهیم.
آقای روحانی افزود: اقدامات شکلی است و نه محتوایی و آژانس هم آنها را تیک می زند.
رئیس جمهور گفت: زمانی که لغو تحریم ها به اجرا درآید فضا عوض می شود.

لغو تحریم‌ها فضای جدیدی در اقتصاد ایجاد می‌کند

رئیس جمهورگفت: با نهایی شدن مراحل قانونی و لغو تحریم‌ها، فضای جدید و نشاطی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.
آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی افزود: قطعا روزی که اقدمات لازم کشورها در زمینه مقدمات توافق انجام شود روزی می رسد که کشورهای 1+5 تحریم ها را لغو خواهند کرد و مراحل قانونی لازم پشت سر گذاشته خواهد شد و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این اقدمات شکلی نظارت می کند .
رئیس جمهور با اشاره به فضای اقتصادی کشور بعد از لغو تحریم ها گفت: قطعا بعد از لغو تحریم ها شاهد سرمایه گذاری های داخلی و خارجی،‌گشایش در فروش نفت و بهبود شرایط خواهیم بود اما کسی نباید تصور کندکه فردای توافق همه این گشایش ها ایجاد خواهد شد بلکه این نهالی است که غرس شده است و همه باید بدانند که این نهال به‌درستی غرس شده و میوه خواهد داد.
وی تاکید کرد: نتیجه بخش بودن این توافق مستلزم حمایت مردم و حضور آنان است و مردم بدانند که این دولت بدون حضور مردم موفق نخواهد بود .
آقای روحانی با تاکید بر ایستادگی دولت بر اصول نظام گفت: دولت همانگونه که در جریان مذکرات هسته ای بر اصولی نظیر حفظ توان غنی سازی برای توسعه کشور، ‌تحقیق و توسعه ،‌حفظ راکتور اراک و باز نگاه داشتن فردو ایستادگی کرد در زمینه مواضع منطقه‌ای خود نیز ایستادگی می کند.
وی افزود: آنچه حتمی است توافق راه را برای حل سیاسی مسائل منطقه ای فراهم می کند همه می دانند که مسائل یمن و سوریه جز راهکار سیاسی راه حلی ندارد .
رئیس جمهور در پایان این گفتگوی زنده رادیو و تلویزیونی وعده داد همزمان با دومین سالگرد تشکیل دولت در شهریور ماه مصاحبه ای برای تشریح برنامه های سیاسی دولت انجام دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها