معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، از اخراج ۴۷ هزار زن شاغل که از مرخصی ۶ ماهه زایمان استفاده کرده‌اند، خبر داد.
کد خبر: ۸۲۲۴۱۷
اخراج ۴۷ هزار زن شاغل به دلیل استفاده از مرخصی زایمان

به گزارش مهر، دکتر شهیندخت مولاوردی در همایش کشوری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، گفت: اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد از شیر مادر موجب شد سازمان بهداشت جهانی و یونیسف از دهم تا ۱۶ مردادماه را به عنوان هفته تغذیه با شیر مادرعنوان کنند. در ایران نیز دهم مردادماه به عنوان روز جهانی تغذیه با شیر مادر اعلام شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت امور زنان درخصوص توانمندسازی زنان شاغل و کمک به ترویج تغذیه نوزادان با شیر مادر گفت: خوشبختانه در کشور ما با بهره‌مندی از نیروی انسانی ماهر دسترسی آسان و رایگان مادر و کودک به خدمات بهداشتی درهر نقطه‌ای فراهم است و امیدواریم سمت و سوی این حرکت‌ها به سمتی باشد که مادران بعد از تولد دغدغه‌ای جز تغذیه نوزاد با شیر خود نداشته باشند.

راه‌اندازی محیط‌های دوستدار کودک

مولاوردی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم با بی‌اعتنایی به تنوع نقش‌های زنان برای آنها برنامه‌ریزی کنیم، به برخی تدابیر معاونت امور زنان در این خصوص اشاره و اظهار کرد: راه‌اندازی محیط‌های دوستدار مادر و کودک به ویژه در اماکن عمومی و فرودگاه‌ها جهت فراهم کردن امکان شیردهی، فراهم کردن مکان‌های اختصاصی ویژه شیردهی کودک در سازمان‌هایی که حتی یک مادر باردار مشغول به کار است و کاهش ساعت کار زنان شاغل برای رسیدگی به کودک از جمله تدابیر ما در این زمینه بوده است.

اخراج زنان به دلیل مرخصی زایمان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به پیگیری اجرای ۹ ماه مرخصی زایمان برای زنان شاغل اشاره کرد و گفت: پیگیری اجرای این کار بیشترین وقت و انرژی معاونت ما را گرفت. در این دو سال به رغم تصویب این قانون و متعاقب آن تصویب مصوبه مرخصی دو هفته‌ای پدران، برخی دستگاه‌ها از اجرای این قانون‌ها استنکاف می‌کنند. در ۱۸ ماه اخیر نیز در میان زنانی که از مرخصی ۶ ماهه زایمان استفاده کرده‌اند، حدود ۴۷ هزار اخراجی از محیط کار داشتیم.

وی افزود: پس به نظر می‌رسد قانون تصویبی جوانب کافی را برای الزام به اجرای آن در نظر نگرفته و نتوانستیم راهکاری برای تضمین امنیت شغلی زنان در نظر بگیریم و مشوق‌های لازم را برای کارفرمایان به ویژه در بخش خصوصی ایجاد کنیم.

مولاوردی درباره قانون مرخصی دو هفته‌ای پدر شدن نیز گفت: این قانون نیز در دولت متوقف نشده البته به این صورت به تصویب رسیده است که قابل ذخیره شدن نیست. یعنی اگر پدری در طی مدت زایمان همسرش از آن استفاده کند، بعدا نمی‌تواند از این مرخصی بهره‌مند شود.

مهدهای کودک‌ به ادارات بازمی‌گردند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در همین زمینه ادامه داد: اخیرا پیشنهاد بازگشت مهدهای کودک‌ به داخل یا در جوار ادارات را مطرح کردیم که این موضوع چند سالی است برچیده شده است اما اجرای دوباره آن می‌تواند در اداراتی که مرخصی زایمان ۹ ماهه را رعایت نمی‌کنند و ۶ ماه را اجرا می‌کنند باعث شود تا مادر با خیال راحت در کنار فرزندش باشد و بتواند مسئولیت مادری و اجتماعی خود را انجام دهد که این پیشنهاد را با مشارکت بخش خصوصی به هیات دولت ارائه داده‌ایم.

مولاوردی افزود: در همین مورد در آبان‌ماه ۱۳۹۳ این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی و مقرر شد که دستگاه‌های اجرایی با رعایت قوانین موجود از طریق سازوکارهای مدیریتی به این کار اقدام کنند. بنابراین نیاز به مصوبه جدید در این زمینه وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آزیتا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
خانم مرجان كه نظرات را نوشتی حتما یك دختر خانم مجرد بالای چهل سال هستی و امكان ازدواج و فرزند دار شدن برایت مهیا نیست روی این اصل با بی انصافی مطلب رو نوشتی یا یك آقا هستی با استفاده از اسم زنانه مطلب را اینگونه تایید كردی اگر آقا هستی بدان كه خانمهای شاغل از خداشونه به جایشان همسر تحصیلكرده شان سر كار بیایند و خودشان در خانه ایفاگر نقش مادریشان باشند اما امكان چنین امری وجود ندارد و چرخه یك زندگی با حقوق زن میچرخد اكثر خانمهای شاغلی كه شوهرانشان شغل آزاد دارند در واقع همسرشان بیكار هست و طرف با سیلی با یك حقوق زیر بار جنگیدن با مشكلات در حال مبارزه كردن هستند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها