مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد:

تعهداتی که ایران بر اساس مفاد برجام پذیرفته است

واکنش نماینده ایران در آژانس به حضور آمانو در سنای آمریکا

توافقات اعضا و آژانس باید محرمانه بماند

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: توافقات بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد.
کد خبر: ۸۲۲۰۷۵
توافقات اعضا و آژانس باید محرمانه بماند

رضا نجفی در باره حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: اینکه مجلس یکی از کشورهای عضو آژانس از مدیرکل دعوت کند و آمانو این دعوت را بپذیرد یا نپذیرد، جزو اختیارات خود مدیرکل است.

وی افزود: احتمالا وی در حمایت از برجام و در راستای کمک به تصویب توافق در کنگره این دعوت را پذیرفته است.

نجفی با اشاره به اینکه آمانو و آژانس بیش از همه می دانند که این بحران غیرضروری باید حل شود، گفت: ایران بارها اعلام کرده برنامه هسته ای اش صلح آمیز است و تنها همکاری آژانس و ایران و نظارت و شفافیت می تواند راه حل این موضوع باشد.

نماینده ایران در آژانس تصریح کرد: با توجه به اینکه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس دعوت جمعی از سناتورهای سنای آمریکا را پذیرفته قاعدتا اگر مجلس کشور دیگری غیر از آمریکا هم از ایشان دعوت کند وی باید چنین دعوتی را بپذیرد.

نجفی افزود: اما قطعا توافقات بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد و همانطور که در بحث های کنگره هم معلوم شد متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است و لذا قطعا در اختیار نمایندگان سنای آن هم نمی تواند قرار بگیرد. آژانس می داند که افشا شدن متون محرمانه چه معنی دارد و ایران این موضوع را کاملا برای آژانس روشن کرده است.

نماینده ایران در آژانس گفت: در هر صورت ما یک نقشه راهی توافق کرده ایم که اجرای آن جزیی از برجام نیست و لذا حتی اقدامات ما و آژانس قبل از تصویب برجام در کنگره شروع شده است.

وی افزود: طبق بند 2 نقشه راه تا 15 اوت ما قرار است توضیحات خودمان در باره موضوعاتی که توافق شده را اعلام کنیم تا بعد وارد گامهای بعدی شویم.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که یوکیا آمانو مدیرکل اژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده به واشنگتن سفر می کند و با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دیدار خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که آمانو بنا به دعوت نامه ای از سوی سناتورهای آمریکا که در تاریخ 31جولای دریافت کرده است به واشنگتن سفر می کند و تصمیم دارد در تاریخ 5آگوست با انان دیدار کند.

در این نشست درباره نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی و نظارت بر اقدامات مرتبط با فعالیت هسته ای بر اساس برنامه اقدام مشترک توافق جامع گفت وگو خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها