جام جم آنلاین گزارش می دهد؛

یخ روابط با اروپا ذوب شده اما...

می گویند چشم آبی ها در صف ورود به ایران سر و دست می شکنند،یک هفته پیش وزیر اقتصاد و انرژی آلمان ،دیروز «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و امروز لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه.
کد خبر: ۸۲۱۲۴۱
یخ روابط با اروپا ذوب شده اما...

به گزارش گروه پارلمانی جام جم آنلاین تا دیروز اروپایی ها از هر اهرمی برای فشار بر ایران استفاده می‌کردند، اما امروز همگی در انتظار ایجاد روابط محکم سیاسی و اقتصادی برای بازار بکر ایران هستند.

توسعه روابط اقتصادی ایران با شرکت‌های مختلف اروپایی و آمریکایی نه تنها منجر به رونق بخشیدن بازار ایران می شود بلکه اقتصاد به ‌رکود ‌رفته اروپا نیز رنگ تازه ای به خود می گیرد اما در این میان سرعت و رقابت برای سفر به ایران؛ یادمان نرود که تا چندی پیش غرب با تحریم های ناجوانمردانه اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار داد.

شاید نگاه به گذشته در موقعیت فعلی کشور کار درستی نباشد اما هوشیاری زیادی لازم است تا درمسیر توسعه روابط با کشورهای پیشرفته همه بدانند این بازار ابزاری است که باید از طرف جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته اکثر کارشناسان حال که دروازه ها باز شده تا جامعه جهانی از بازار ایران سود خود را کسب کند ما نیز باید شرایطی را مهیا کنیم که اقتصاد کشور وابسته به رفتار های غرب نباشد و در این بازار بتواند معادلات خود را تنظیم نماید.

بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه غرب می داند که ایران بازار بسیار خوب وپرسودی است تاکید کرد که البته بخش از این رفت وآمد ها برای حل مشکلات اقتصادی آنان است.

به قیمت تجارت مونتاژکار نشویم

نماینده اسد آباد گفت:فراموش نکنیم که در این رفت آمدها آنها باج خود را می خواهند ولی نباید به قیمت تجارت با آنان،مونتاژکار صنعت خارجی شویم.

عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه اگر حضور اروپائیان با تکنولوژی های نو وسرمایه گذاری آنان باشد برای اقتصاد ایران نوید خوبی است گفت:اما اگر قرار باشد واردات بعد از تحریم به کشور آغاز شود وآنان سود ببرد فرش قرمزی است که نا خواسته برایشان پهن شده است.

وی افزود:توقع ما از دولت این است که در زمان تحریم که برخی از کشورها ظلم زیادی کردند پاسخ آنان با پذیرایی های آنچنانی اقتصادی همراه نباشد.

با تیز بینی رفت وآمد ها بررسی شود

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی نیز گفت: ذوق زدگی وهیجان زدگی همیشه شامل حال فرهنگ واقتصاد وسیاست گذاری های کلان ما بوده است اما باید با تیز بینی بدانیم که این رفت وآمد ها برای چیست وبه چه دلیل صورت می گیرد.

نماینده خمینی شهر افزود:اگر هدف حل مشکل اقتصادی وسیاسی درکشور است و می خواهند در بازار رقابتی ما حضور پیدا کنند باید دید که چه ضمانتی می توان از آنها دید چون این کشورها در قدیم نشان دادند که روش های نادرستی را، با ما در پیش گرفتند وحتی از دادن کالاهای اساسی و زمین گیر شدن ما دریغ نکردند.

وی گفت:اگرهدف از این رفت وآمدها گسترش روابط اقتصادی برای سرمایه گذاری است باید اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گیرد تا روابط معنا پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: به صراحت می توان گفت که امضا تفاهم نامه های مقطعی نمی تواند مشکلات کشور را حل کند وباید به نامردی گذشته کشور ها با چشم بصیرت وخرد نگاه شود.

تا ابد نمی توان با کشور ها چالش داشت

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس برخلاف نمایندگان مخالف تاکید دارد تا ابد با کشورهای دنیا نمی توان دچار چالش شد.

نماینده ایلام با بیان اینکه هرچند اتفاقات گذشته را نمی توان فراموش کرد افزود:اعتقاد دارم که نمی شود با کشورهای کلیدی دچار چالش شویم.

وی افزود:ما با آمریکا رابطه سیاسی واقتصادی نداریم لذا باید اروپا و بازار این کشور را در اختیار بگیریم و تلاش کنیم در رقابت با سایر کشورها حرف اول را بزنیم.

نماینده ایلام با بیان اینکه اروپا درمسایل اقتصادی از جمله گازمی تواند نیاز خود را از ایران تامین کند افزود:حضور این افراد نشان از اهمیت ،اقتدار و نیاز این کشورها به ایران دارد.

فرصت پیش روی کشور، اما با درایت

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه وبودجه و فراکسیون حمایت از تولید ملی نیز با بیان اینکه رفت و آمدهای سیاسی فرصت های زیادی را پیش روی کشور قرار می دهد گفت: این فرصت ها منجر می شود که دیدگاه و اهداف ایران در حوزه نظام بین الملل و منطقه شفاف سازی شود و فرصت مناسبی برای سیاستمداران و فعالان حوزه بین الملل پدید آید.

نماینده مسجد سلیمان افزود:نباید فراموش کنیم اقدام گذشته این کشورها فشارهای سیاسی و اقتصادی زیادی را برای ما رقم زد لذا در شرایط جدید باید مراقبت کرد که در سایه فرصت اقتصادی و سیاسی جذابیت های مصرفی در کشور، تولید را تحت شعاع قرار ندهد.

فاطمه امیری جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها