رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و اتحادیه اروپا منافع مشترکی برای توسعه همکاری‌ها دارند که می تواند به بهبود اوضاع منطقه و رفع مخاطرات کنونی برای ایجاد ثبات و آرامش در خاورمیانه کمک کند.
کد خبر: ۸۲۱۱۷۶
مجلس با حساسیت بر نحوه اجرای توافقنامه نظارت می‌کند

دکتر علی لاریجانی در دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به توافقنامه هسته‌ای ایران و 1+5 افزود: مجلس شورای اسلامی کار بررسی این توافقنامه را از جهت انطباق با قانون اساسی، چارچوب‌های قانونی مصوب و مصالح کشور در زمینه پیشرفت و توسعه دانش هسته‌ای آغاز خواهد کرد.‌

وی تصریح کرد: مسئله مهم‌تر نحوه اجرای این توافقنامه است که مجلس شورای اسلامی با حساسیت بر نحوه اجرای آن نظارت خواهد کرد.

لاریجانی پایبند نبودن سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان را به اجرای توافق هسته‌ای سال 2003 با تهران یادآور شد و افزود: در صورت تأیید جمع‌بندی وین، ایران پایبند به مفاد مورد توافق خواهد بود و آن را به‌دقت اجرا خواهد کرد اما اگر ملت ایران احساس بدعهدی ازجانب 1+5 در اجرای توافق کند، شرایط تغییر خواهد کرد و مجلس شورای اسلامی مراقب چگونگی اجرای توافق ازجانب 1+5 هست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه همکاری‌های اقتصادی با اتحادیه اروپا خواستار توجه به سرمایه‌گذاری های مشترک به‌ویژه در زمینه انرژی و انتقال فناوری است، گفت: توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند به تقویت و تحکیم روابط در سایر عرصه‌ها کمک کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، لاریجانی همچنین از مقابله با تروریسم، تثبیت صلح و آرامش در منطقه و مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر به عنوان سه محور مهم همکاری‌های آینده تهران و اتحادیه اروپا یاد کرد.



در ادامه این دیدار، خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سفر خود را به تهران بسیار مهم خواند و گفت: اتحادیه اروپا همواره به ایران به عنوان یک شریک مهم و قدرتمند نگریسته و در صدد احیای مناسبات قوی گذشته در تمام زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.

وی بررسی توافقنامه وین در مجلس شورای اسلامی را مهم خواند و افزود: پس از تصویب مجلس، تمرکز در زمینه اجرای توافقنامه بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم قدم‌های بعدی را در زمینه اجرای توافقنامه برداریم.



موگرینی گفت: کشورهای اروپایی از مدتی قبل اجرای اقدامات ضروری برای اجرای توافقنامه وین را آغاز کرده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با تأکید بر شرایط حساس کنونی در منطقه افزود: اتحادیه اروپا به‌شدت به تثبیت امنیت و ثبات پایدار در منطقه خاورمیانه به‌ویژه در سوریه، ترکیه و لبنان حساس است و در این زمینه منافع مشترکی میان تهران و اروپا وجود دارد.

وی ابراز اطمینان کرد همکاری تهران و اروپا در مسائل منطقه‌ای می‌تواند نتایج مثبتی در منطقه داشته باشد.

خانم موگرینی در همین زمینه تصریح کرد: تهران و اتحادیه اروپا می توانند همزمان سه فرایند موازی در زمینه اجرای توافق، توسعه و گسترش ارتباطات مشترک اقتصادی و تجاری و همکاری در زمینه مسائل منطقه‌ای را به پیش ببرند.

وی همچنین مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را مشکل جهانی و چالشی بزرگ دانست که می تواند از محورهای مهم همکاری‌های تهران و اتحادیه اروپا باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها