روند افزایشی تشکیل پرونده‌های جرایم پزشکی در سال‌های گذشته می‌تواند نشان‌دهنده افزایش آگاهی بیماران نسبت به مسئولیت حقوقی بیمارستان و پزشکان باشد. اما آیا بیماران به هر بهانه‌ای می‌توانند پرونده ها را زیر بغلشان بگذارند و راهی دادسراهای جرایم پزشکی شوند؟ «خیر». این جواب علی نجفی‌توانا، حقوقدان است.
کد خبر: ۸۲۱۱۲۱

او در گفت‌وگو با «تپش» می‌گوید: «اقدامات پزشکی خواه برای زیبایی و خواه برای معالجه، اگر مرتبط با قانون، شرعی و با رعایت قوانین باشد و خسارتی وارد شود مسئولیتی را متوجه پزشک نمی‌کند.» اما به گفته او رضایت‌نامه‌ای که هنگام عمل جراحی از بیمار گرفته می‌شود، پزشک را از مسئولیت در قبال نقص مبری نمی‌کند.

عوارض جراحی‌های زیبایی، قابل شکایت در مراجع حقوقی است؟

اقدامات پزشکی خواه برای زیبایی و خواه برای معالجه، اگر مرتبط با قانون، شرعی و با رعایت قوانین باشد و خسارتی وارد شود مسئولیتی را متوجه پزشک نمی‌کند. زیرا پزشک مسئول انجام فعل و رعایت قوانین و استانداردهاست. بنابر این حتی اگر جراحی زیبایی و پلاستیک براساس مقررات نظام پزشکی انجام شود و بعدها عوارضی مانند بیماری‌های پوستی، مشکلات عفونتی و عوارضی که مربوط به اقدامات پزشکی نباشد همراه داشته باشد، مسئولیتی را متوجه پزشک نخواهد کرد.

این حکم فقط درباره جراحی‌های زیبایی است یا همه جراحی‌ها را دربردارد؟

در تمام اقدامات پزشکی که مشروع باشد، خلاف قانون نباشد و پزشک دارای اجازه یا رضایت شخص بیمار، والدین و خانواده‌اش باشد اگر خسارت جسمانی به بیمار وارد شود هیچ مسئولیتی باز هم متوجه پزشک نیست.

پس این‌گونه پزشک در مقابل بیشتر عوارض جراحی بی‌مسئولیت است؟

پزشک زمانی مسئول است که خطا یا تقصیری داشته باشد یا قانون را رعایت نکرده باشد.

چندی پیش دختری بدون آزمایش های پیش از جراحی، برگه رضایتنامه را امضا می‌کند اما متاسفانه بعد از جراحی بینی می‌میرد. در این مورد چه تعریف حقوقی در رابطه با قصور پزشک می‌توان ارائه کرد؟

در این مورد خاص پزشک تخلف کرده است. زیرا عمل جراحی باید با اطلاع از ویژگی‌های ارگانیسم بدن همراه آزمایش خون و... باشد. اگر پزشک بدون بررسی آن دست به جراحی بزند مرتکب به بی‌احتیاطی شده و مسئولیت کیفری و مدنی دارد.

در چه شرایطی تیم بیمارستان مجرم شناخته می‌شود؟

زمانی که بیمارستان طرف مقابل قرارداد باشد و پزشک را معرفی کند، مدیر و کارکنان مربوط (پزشک بیهوشی، پرستار و دیگران) به‌عنوان مسئول معرفی می‌شوند.

جرم قصور پزشکان چیست؟

نوع جرایم آنها غیرعمدی است و پرداخت دیه و مجازات حبس همراه دارد.

آیا محرومیت از طبابت برای جرایم پزشکی تعریف شده است؟

اگر او از پروانه پزشکی سوءاستفاده کرده باشد از طریق نظام پزشکی ممکن به تعلیق موقت یا دائم محکوم شود و برای مدتی امکان فعالیت نداشته باشد.

قبل از عمل جراحی معمولا رضایت‌نامه‌ای از بیمار گرفته می‌شود. این رضایت نامه پزشک را بی مسئولیت می‌کند؟

هرگونه اجازه یا برائت به هر صورتی که باشد مانع از مسئولیت پزشک نیست. در موارد اضطراری و اورژانسی اصلا نیازی به گرفتن اذن و رضایت نیست. یعنی اگر هم اذن و اجازه بگیرند و قوانین را رعایت نکنند پزشک باز هم مسئولیت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها