این روزها شبکه‌های اجتماعی به تهدیدی جدی برای بنیان خانواده‌ها تبدیل شده‌اند. اصلا تعارف و اغراق نیست اگر عنوان کنیم که خیلی اوقات همین شبکه‌های اجتماعی، یکی از عوامل عمده افزایش طلاق در جامعه هستند.
کد خبر: ۸۲۱۰۴۸

این مشکل بخصوص برای زوج‌های جوان به شکل حادتری بروز پیدا کرده است؛ طوری که بسیاری از زوج‌های جوان در پنج سال اول زندگی مشترک خود در معرض تهدید جدی شبکه‌های اجتماعی مجازی قرار دارند.

افراط در استفاده از این شبکه‌های اجتماعی و بد استفاده کردن از این امکانات نوین، موجب برهم خوردن تعادل خانواده‌ها شده و انگار تمام ساختار خانوادگی و روابط زوج‌ها متاثر از این شبکه‌های اجتماعی است.

باید در نظر داشت که وقتی زن یا شوهر، مدام سرشان با شبکه‌های اجتماعی گرم باشد و زمانی را برای صحبت کردن با همدیگر صرف نکنند، طبیعی است که روابط این زوج‌ها روز‌به‌روز سردتر می‌شود. در صورت ادامه این سردی و بی‌مهری، طلاق عاطفی بین زوج‌ها جاری می‌شود که خودش مقدمه‌ای برای طلاق محضری است.

در این بین، شک و سوء‌ظن نسبت به همسر هم به وجود می‌آید. یعنی وقتی زن و شوهر، در شبکه‌های اجتماعی مدام به چت کردن مشغول باشند و به‌جای صحبت و همدلی با همدیگر، ترجیح بدهند که با جنس موافق و مخالف خود در فضای مجازی صحبت کنند، بدیهی است که در این وضعیت، این شبهه برای زن یا مرد پیش می‌آید که همسرش به فرد دیگری در فضای مجازی علاقه‌مند است و یا حتی او را بیشتر از همسرش دوست دارد. همه اینها تخم بدبینی، دعوا، نفرت و حتی طلاق را در زندگی زناشویی می‌پاشد.

درست است که خود زوج‌ها باید از امنیت، رفاقت و محبت جاری در زندگی زناشویی خود مراقبت کنند و آن را فدای استفاده نابجا از شبکه‌های اجتماعی نکنند، اما دولت و نهادهای مسئول هم باید در امر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، حضور فعال‌تری داشته باشند تا زوج‌ها با نحوه استفاده اصولی از این شبکه‌های مجازی آگاه‌تر شوند، ولی متاسفانه دولت‌ها تاکنون در این زمینه، اقدام موثر و جدی انجام نداده‌اند.

دکتر محمد حسن فاطمی راد

رئیس مرکز رصد روان‌شناسی اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها