با نیش های تا بناگوش باز یا با لب های غنچه شده، با چشم های خمار و مغرور و ژست های ملیح و باکلاس، براق می شوند توی دوربین موبایل های شان و عکس می گیرند؛ سلفی هایی خاطره انگیز، کنار تخت های سرد سالن تشریح.تخت های فلزی خالی نیستند، روی هر کدام یک جسد است با پوست خشک و چروک و قهوه ای شده مثل چرم که پر از زخم های روباز بی خون است و بوی تند فرمالین می دهد.
کد خبر: ۸۲۰۵۴۶
سلفی گرفتن با اجساد، ممنوع شود؟!+عکس

جسدها با سینه های شکافته شده، جمجمه های اره شده از وسط و چشم های از حدقه درآمده، پر از درس های پزشکی اند برای شناخت اعضای بدن و بردن ترس دانشجوهایی که قرار است در سال های آینده، پزشک شوند و مرهم غم ها و محرم دردهای بیماران شان.

موج سلفی های برخی از این دانشجوها با اجساد، فحاشی ها و شوخی های رکیک شان درباره اورژانسی های بدحال و انتشار عکس بیماران شان در اینستاگرام اما، گواهی می دهد که این تازه واردها با مغزهای پر شده از انواع اطلاع درباره جسم آدمیزاد و نام امراض و داروها، امین مردم نیستند و شایستگی تن کردن روپوش سپید پزشکی را ندارند و طبیعی است که تا وقتی بیشتر زدن چند تست کنکور، تنها ملاک انتخاب داوطلبان در رشته پزشکی باشد چنین اتفاقاتی دور از انتظار نیست.

تقریبا یک ماه پیش بود که سایت خبری پارسینه برای نخستین بار، عکس هایی از اینستاگرام بازی دانشجوهای پزشکی با نیمه تنه عریان و خونین یک بیمار و سلفی های دانشجویان پزشکی را با اجساد منتشر کرد و اکنون در واکنشی دیرهنگام بالاخره دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه ای به روسا و معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تاکید کرده است ملاحظات اخلاقی و حرفه ای آموزش بر روی جسد انسان را به دانشجویان یادآوری کنند.

او از مسئولان دانشگاه ها خواسته هرگونه عکسبرداری از اجساد را ممنوع کنند اما این درخواست وجه قانونی ندارد و عمل به آن، اختیاری است. در بخش دیگری از نامه، نوشته شده برای نهادینه سازی احترام و تکریم اجساد در دانشگاه ها باید تابلوها و راهنماهایی مناسب در محل سالن های تشریح نصب شود.

دکتر لاریجانی هشدار داده است که اگر پس از ارائه آگاهی ها و دادن هشدارها، دانشجوها در این زمینه مرتکب تخلفی شدند به کمیته انضباطی معرفی شوند اما نکته تامل برانگیز این است که چرا رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی گمان می کند تکریم اجساد به عنوان یکی از ساده ترین اصول اخلاقی در حرفه پزشکی باید با این شیوه به دانشجویان یاد داده شود و آیا باید باور کنیم برخی دانشجویان پذیرفته شده در رشته پزشکی با اصول اولیه اخلاق حرفه ای هم بیگانه اند و حتی حرمت نگه داشتن اجساد را باید به آنها یاد داد؟

مساله دیگر این که معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نامه درباره برخورد با خاطیانی که در یک ماه گذشته عکس های به خیال خودشان بامزه شان را با اجساد را درباره بیماران منتشر کرده اند، دستوری نداده است حال آن که اگر بناست تغییری در رفتار برخی دانشجویان پزشکی رخ بدهد، لازم است نتیجه برخورد قانونی با گروه متخلف یا عذرخواهی شان، مثل عکس های شرم آوری که منتشر کرده اند، به اطلاع مردم برسد.

گذشته از این ها به نظر می رسد اقدام وزارت بهداشت برای آموزش اخلاق حرفه ای به دانشجویان پزشکی باید بسیار فراتر از نصب تابلو در سالن های تشریح باشد و اصول اخلاق حرفه ای هم مانند بقیه دروس پزشکی از همان سال های تحصیل به دانشجویان آموزش داده شود.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
۰
۰
كسی نیست به اینها بگه آدمهای عاقل با مرده های دل روده بیرون آمده عكس گرفتن معنی اش چیه ؟چرا حرمت مرده ها را نگه نمی دارید ؟گناه داره كسی مرده را بدون دلیل ببینه حالا شما سلفی میگیرید كه چی بشه اگر كسی با یكی از اعضای خانواده شما كه فوت شده عكس سلفی بگیره خوشتان میاد كار شق القمر كردید. فقط میتونم بگم برایتان متأسفم
ali
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
۰
۰
زمان دانشجویی این باشن زمان طبابت میشه ...!
وقتی سازمان نظام پزشكی پرونده ی مهران مدیری رو میذاره صفحه اول سایتش تا همه ببینند از دانشجوها چه انتظاری میشه داشت؟!
منصور
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
۰
۰
باسلام خدمت دوستان گرامی ،طبق تعالیم دینی و فرهنگ ما ایرانیان هر موجود زنده دارای احترام است چرا كه تمام موجودات آفریننده خداوند هستند و خداوند آفریدهای خود را دوست دارد حال از میان تمامی مخلوقات خداوند شان وجایگاه انسان از همه والاتر است حتی جسد انسان دارای احترام است تا جای كه جسد مسلمان را با احترام دفن كنند و در این امر تعجیل نمایند حال اگر این دوستان پزشك اگر برای خود احترام قایل بودند وجایگاه والای انسان را در افكار خود تداعی میكردند هیچگاه دچار چنین خطای احمقانه ای نمی شدند
فریاد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
۰
۰
با سلام،
همین افراد غیرمتعهد هستند كه در آینده قرار است در زمره پزشكان این مملكت فعالیت داشته باشند، به دروغ سوگند پزشكی یاد كنند و جز پول چیزی نشناسند و بی سوادی و بی تعهدی در تشخیصهایشان به وضوح دیده شود. متاسفم برای این افراد. بدانند در روزی نه چندان دور به دست تقدیر دست مایه افراد بی ارزشی مانند خودشان برای تشریح خواهند شد.
پاسخ به دانشجوی پزشكی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
۰
۰
مخاطب گرامی و بزرگوار از این مطلب را مطالعه كردید سپاسگزارم. بابت تلاش و پشتكارتان تبریك می گم و از خدا برای شما طلب موفقیت روز افزون دارم. ما هم نوشته ایم كه برخی دانشجویان پزشكی حرمت بیماران و اجساد را نگه نمی دارند و به خوبی می دانم كه شمار آنها در برابر كسانی كه شبانه روز درس می خوانند و كار می كنند تا به مردم خدمت كنند، بسیار ناچیز است.
همچنین باید این موضوع را در پاسخ به یكی از مخاطبان گرامی جناب آقای سعید توضیح بدهم كه منظور من صرفا این عكس ها نیست. عكس های دیگری نیز از دانشجویان رشته پزشكی و رشته های وابسته و نزدیك به آنها روزانه در فضای مجازی منتشر می شود ، متاسفانه فیلم هایی نیز در این فضا در اختیار عموم قرار می گیرد كه ثابت می كند به هر حال شماری از این افراد قابل اعتماد نیستند و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی هر چه زودتر باید آنها را از جمع دانشجویان واقعی كه هدف شان خدمت به كشور است و انسانیت را به یاد دارند، جدا كند.
نرم افزار موبایل
-
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
۰
۰
وقتی پزشكی تن به زیرمیزی گرفتن از ادمایكه حتی پول داروی خودشانه ندارن این رقم كارا عجب نیست
...
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
۰
۰
. ای كاش دانشجویان پزشگی از لحاظ روحی و تعادل احساساتشان تست شوند تا شایستگی ورود به حیطه علم طبابتشان تعیین شود .پزشگی حرفه ی مقدسی است .
صادق
United States
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
۰
۰
دوست عزیز خبرنگار هركسی كه روپوش سفید تنش بود پزشك نیست، ضمنا این نكته رو هم بدونید بد نیست كه علاوه بر دانشجویان پزشكی دانشجویان آناتومی دندان پزشكی مهندسی پزشكی پرستاری رادیولوژی و ... هم از سالن تشریح استفاده میكنن حالا اینكه شما چطور فهمیدید اینا پزشكن خدا میدونه! البته الان كه مشخص شده از این عكسا فقط یك موردش دانشجوی پزشكی هست انتظار میره خبرنگار محترم اگر واقعا به حقیقت دنبال حقیقت هستن از جامعه پزشكی بخاطر این هجمه ای كه بین مردم راه انداختن عذرخواهی كنن. ......
یكی
United States
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
۰
۰
اینكه شما جامعه پزشكی رو محدود به پزشكا كردید و عكس ها و اتفاقات رخ داده رو تماما ارتباط دادید به پزشكا در صورتی كه خیلی از این ها هیچ ارتباطی به پزشكان نداره در نوع خودش جالبه و این فكر رو به ذهن متبادر میكنه كه یا شما در این زمینه اطلاعاتی ندارین یا اینكه هدف خاصی رو دنبال میكنید! ای كاش شمایی كه اننظار راستی از پزشكان دارید خودتون هم دنباله روی رسالت خودتون باشید و اخبار درست و خالی از ابهام منتشر كنید چرا كه تعدادی از مردم ما عادت ندارن خودشون فكر كنن و تحلیل كنن پس هرچی بهشون گفته بشه قبول میكنن مخصوصا اگه درمورد پزشكا باشه و این دیر یا زود دودش رو به چشم خود مردم برمیگردونه
مونا
United States
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
۰
۰
متاسفانه مشخص شده كه از این تعداد فقط یك مورد دانشجوی پزشكی بوده! خوب حالا كی پاسخگو هست؟؟ ...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها