مدیر برنامه سلامت تیروئید وزارت بهداشت گفت: حدود 5 تا 10 درصد جمعیت دیابتی‌ها را دیابت نوع 1 تشکیل می‌دهد و در بسیاری از موارد جز بیماری‌های خود ایمن طبقه‌بندی می‌شود. این نوع دیابت در کودکان و جوانان شایع‌تر است.
کد خبر: ۸۲۰۵۰۸
ابتلای 5 تا 10 درصد دیابتی‌ها به بیماری خودایمنی

شهین یاراحمدی اظهار کرد: اگرچه دیابت نوع ۱ در هر سنی قابل بروز است؛ اما در کودکان، نوجوانان و جوانان شایع‌تر است. در این بیماران فقط با مصرف انسولین می‌توان جان بیمار را نجات داد و به کنترل قند خون مطلوب رسید.

وی ادامه داد: اما حدود 90 تا 95 درصد کل جمعیت دیابتی را دیابت نوع 2 شامل می‌شود و معمولاً نتیجه مقاومت به انسولین و در بعضی موارد اختلال در میزان ترشح انسولین از پانکراس است. درمان این نوع دیابت اصلاح روش زندگی و در صورت لزوم مصرف داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون است؛ اما با گذشت زمان ابتلا به دیابت نوع ۲، به‌تدریج پانکراس توانایی خود در ترشح میزان کافی انسولین را از دست داده و نیاز به مصرف انسولین به وجود می‌آید.‌

یار احمدی درباره راه های کنترل قند خون گفت: اندازه‌گیری قند خون توسط گلوکومتر باید چندین بار در روز انجام‌شده و بر اساس آن دوز انسولین تنظیم گردد و این توانمندی مستلزم آموزش دقیق و مستمر بیماران و خانواده آنان است.

عضو هیئت‌علمی وزارت بهداشت اظهار کرد: در بیماران دیابتی نوع ۱ بهتر است که قبل از هر وعده غذا و قبل از خواب، قند خون اندازه‌گیری شود. در بعضی از بیماران این اندازه گیری ۲ ساعت بعد از غذا خوردن نیز توصیه می‌شود؛ اما در عمل معمولاً بیماران ۴-۲ بار در روز چک می‌کنند.

مدیر برنامه سلامت تیروئید وزارت بهداشت و درمان ادامه داد: بیماران باید در صورت بروز هرکدام از علائم سرماخوردگی و بیماری، بی‌حالی، تهوع، استفراغ، شکم‌درد، پر ادراری و در صورت قند خون‌های بالا و در موارد بالا و پایین شدن مکرر قند خون مبادرت به‌اندازه گیری قند ادرار کنند.

وی افزود: در بیماران دیابتی نوع ۲ بهتر است قبل از صبحانه و ۲ ساعت بعد از هر وعده‌غذا خوردن، میزان قند خون چک شود؛ اما به‌طورمعمول بیشتر بیماران ترجیح می‌دهند که قند خون خود را هر روز چک نکرده و به‌اندازه گیری ۳-۱ بار در هفته کفایت می‌کنند. باید به بیماران تذکر داد که قندهای بعد از غذا خوردن به‌اندازه قند ناشتا اهمیت داشته و باید اندازه‌گیری شود. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها