تلاش برای بازگشت ثبات به خاورمیانه، پیام سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کویت، قطر و عراق است

بازطراحی رابطه با اعراب در دور تازه سفرهای ظریف

محمدجواد ظریف امروز درحالی دور تازه‌ای از سفرهای خود به کشورهای عرب منطقه را آغاز می‌کند که به‌عقیده بسیاری از صاحبنظران، این تور دیپلماتیک عربی با هدف رایزنی با کشورهای منطقه در رابطه با پیامدهای مذاکرات هسته‌ای وین صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۸۱۹۹۵۹

براساس اعلام وزارت امور خارجه، ظریف امروز در اولین مرحله از دور جدید سفر به منطقه، به کشورهای کویت، قطر و عراق می‌رود و طی دیدار با مقامات عالی این کشورها علاوه بر بررسی آخرین نتایج مذاکرات هسته‌ای، درباره موضوعات روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد.

ادامه راهبرد منطقه‌ای حمایت از محور مقاومت

با این که برخی متحدان واشنگتن در منطقه تصور می‌کردند تهران پس از مذاکرات هسته‌ای وین سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر می‌دهد، اما بیانات رهبر معظم انقلاب پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای نشان داد قرار نیست توافق هسته‌ای به حوزه اختلافات منطقه‌ای تهران و واشنگتن تعمیم پیدا کند. در همین رابطه دیروز حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور خاورمیانه و آفریقا در گفت‌وگو با پایگاه خبری لبنانی العهد، بار دیگر با تاکید بر این‌که ایران از محور مقاومت حمایت می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از حزب‌الله شیعه و جنبش‌های سنی حماس و جهاد اسلامی در محور مقاومت به طور یکسان حمایت می‌کند. او همچنین در دیدار قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوئیس نسبت به شکل‌گیری همکاری‌های لازم منطقه‌ای برای مقابله متعهدانه و مسئولانه با تروریسم و افراطیگری ابراز امیدواری کرد.

در همین ارتباط حالا برخی رسانه‌ها سفر وزیر امور خارجه کشورمان را به کشورهای عرب منطقه آغازی برای همکاری‌های منطقه‌ای در دوره پس از مذاکرات می‌دانند؛ دوره‌ای که همه کشورهای عرب همسایه تلاش می‌کنند مناسبات خود را با تهران متناسب با واقعیت‌های پس از صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت، بازتنظیم کنند.

در همین زمینه خبرگزاری آلمان نوشت که وزیر خارجه ایران در سفر به کشورهای عرب منطقه درباره توافق هسته‌ای با آنها مذاکره می‌کند. به نوشته این خبرگزاری، انتظار می‌رود وی در این سفر نگرانی‌های طرف‌های مقابل درباره توافق را برطرف کند. خبرگزاری آلمان نوشته «حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، کشورهای عرب همسایه ایران را مطمئن کرده است که توافق به دست آمده، تهدیدی برای منطقه نخواهد بود بلکه به نفع آنهاست؛ ضمن این‌که زمینه برای همکاری دوجانبه در جهت امنیت و صلح در منطقه فراهم خواهد شد. با این حال ایران تغییری در سیاست‌های ضداسرائیلی خود نخواهد داد. همچنین حمایت از فلسطین، سوریه و یمن همچنان در دستور کار تهران قرار خواهد داشت.»

نگاه‌ها به نقش مهم ایران در مبارزه با داعش

اما آنچه سفر دیپلماتیک محمدجواد ظریف به کشورهای منطقه را بیشتر در کانون توجهات قرار داده، حضور وزیر امورخارجه کشورمان در عراق است؛ کشوری که این روزها دست به گریبان نبرد با داعش است. گفته می‌شود ظریف پس از سفر منطقه‌ای‌اش به دو کشور کویت و قطر، عصر امروز وارد نجف خواهد شد و ضمن زیارت عتبات عالیات با تعدادی از مراجع و علما در این شهر از جمله آیت‌الله سیستانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. او فردا از نجف به بغداد خواهد رفت و احتمالا با مقاماتی چون رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس و وزیر خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر درحالی انجام می‌شود که دیروز وزیر خارجه آمریکا در اندیشکده «شورای روابط خارجی» در نیویورک تاکید کرد: «با لاوروف مذاکره خواهم کرد تا ببینم ایرانی‌ها آماده‌اند چه نقشی در ماجرای داعش ایفا کنند.» وی مدعی شد: «هم حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده‌اند آماده گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای هستند.»

اما گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل ائتلاف جدید منطقه‌ای برای مهار داعش درحالی صورت می‌گیرد که روزنامه کریستین‌ساینس مانیتور روز گذشته از ابعاد تازه مقابله ریاض با تهران در منطقه پرده برداشت. این نشریه آمریکایی در مطلبی به بررسی روابط اخیر عربستان سعودی با اخوان‌المسلمین پرداخته و می‌نویسد: «درحالی که پیشتر، روابط ریاض با شاخه‌های مختلف این سازمان بشدت تیره بود، اکنون سعودی‌ها با هدف مقابله با نفوذ ایران، در پی بهبود روابط با اخوانی‌ها برآمده‌اند. مهم‌ترین نمود این روند، سفر اخیر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به عربستان بوده است... این سیاست جدید عربستان سعودی که در پی حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در پیش گرفته شده، بیانگر تحول جدی در رویکردهای ریاض است؛ زیرا درمارس 2014، سعودی‌ها اخوان‌المسلمین را یک گروه تروریستی خوانده و در پی محدود کردن نفوذ آن در منطقه برآمده‌اند.»

ظریف: آمریکا زبان تهدید را یک بار برای همیشه کنار بگذارد

در همین حال، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه شورای روابط خارجی گفت: بهتر است آمریکایی‌ها عادت دیرینه خود را فراموش کنند و زبان تهدید و تحریم علیه این مردم بزرگ را یک بار و برای همیشه کنار بگذارند و بی‌جهت مصداق این مصرع معروف حافظ نشوند که عرض خود می‌بری و زحمت ما می داری!

به گزارش اداره کل امور دیپلماسی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و در خصوص آمریکا کاملا روشن است و دولتمردان کشور در کنار ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و در چارچوب بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف یک سیاست واحد را دنبال می‌کنند و تفاوتی بین نظامیان و غیرنظامیان وجود ندارد. تلاش برای اختلاف انداختن بین مسئولان جمهوری اسلامی ایران به دلیل دقت و هوشیاری مقامات کشور و مردم هوشمند ایران محتوم به شکست است. مسئولان آمریکایی نیز که نتیجه این دسته‌بندی‌های ساختگی را قبلا دیده‌اند، بهتر است اشتباه‌های گذشته خود را تکرار نکنند.

دامی که صهیونیست‌ها برای اعراب گشوده‌اند: ایران‌هراسی

با وجود نگرانی‌هایی که رقبای منطقه‌ای ایران از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان تهران با 1+5 دارند، کم نیستند صاحبنظرانی در دنیای عرب که این توافق را به سود خاورمیانه دانسته و نسبت به پیامدهای منطقه‌ای آن ابراز خوشبینی می‌کنند. در همین ارتباط «میشل عون» رهبر جریان آزاد ملی لبنان دیروز در دیدار سفیر کشورمان در لبنان، تاکید کرد: توافق جمهوری اسلامی ایران با مجموعه کشورهای 1+5 می‌تواند تاثیر مثبتی بر حل مشکلات کشورهای منطقه داشته باشد.

روشن است در شرایط کنونی، تنها رژیم‌صهیونیستی که خود را بازنده اصلی توافق وین می‌داند، تلاش می‌کند تا همچنان سناریوی ایران‌هراسی را دنبال کرده و اعراب منطقه را از روند موجود بترساند. روزنامه آمریکایی یو.اس.ای.تودی در گزارشی پیرامون موج فعالیت لابی صهیونیستی برای اثرگذاری بر تصمیم کنگره جهت ارزیابی توافق وین نوشته است: «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (لابی صهیونیستی) موسوم به آیپک، شهروندان ایران عاری از سلاح هسته‌ای، اتحاد علیه ایران هسته‌ای و ائتلاف یهودیان جمهوریخواه از جمله گروه‌هایی هستند که قصد دارند برای انتقاد از این توافق از طریق آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی که از جمعه گذشته آغاز شده است، تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی و ایجاد پایگاه‌های اینترنتی جدید در مورد نقص‌های این توافق، حدود 20 تا 40 میلیون دلار هزینه کنند.» با‌این‌که جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیروز به‌روشنی به تندروهای صهیونیست هشدار داد که «توافق هسته‌ای به نفع اسرائیل بوده و تصمیم تل‌آویو برای مخالفت کردن با آن می‌تواند به انزوای بیشترش منجر شود»، اما به‌نظر می‌رسد لابی صهیونیستی تلاش می‌کند تا به‌منظور جلوگیری از انزوای بین‌المللی بیش از پیش، با به دام انداختن اعراب منطقه، ویروس ایران‌هراسی را به این کشورها منتقل کند تا خود را در مخالفت با برنامه‌ای که ایران و شش قدرت جهانی به اجرای آن متعهد شده‌اند، تنها نیابد.

با وجود این باید گفت سفر محمدجواد ظریف به کشورهای عرب منطقه می‌تواند خنثی‌کننده تلاش‌های ایران‌هراسانه صهیونیست‌هایی باشد که این روزها حنایشان حتی در سرزمین‌های اشغالی هم رنگی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها