تحول در تشخیص آلزایمر؛

تبدیل مغز به بافت شفاف

با توجه به نتایج حاصل از یک مطالعه جدید، پیش بینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر از طریق آزمایش بزاق امکان پذیر شد.
کد خبر: ۸۱۹۳۵۶
تشخیص آلزایمر با آزمایش بزاق

حدود ۵.۳ میلیون نفر در ایالات متحده با آلزایمر دست و پنجه نرم می کنند و این بیماری ششمین عامل مرگ در این کشور است. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰، حدود ۱۳.۵ میلیون آمریکایی مبتلا به این بیماری شوند.

در حال حاضر، هیچ آزمایشی برای تعیین اینکه آیا یک فرد آلزایمر دارد و یا در معرض خطر این بیماری است، وجود ندارد. تشخیص آلزایمر نیاز به ارزیابی های دقیق پزشکی، از جمله معاینات فیزیکی و عصبی و آزمایش وضعیت روانی دارد.

در حال حاضر در حالی که هیچ راهی برای مقابله با پیشرفت بیماری آلزایمر و یا از بین بردن این بیماری وجود ندارد، تشخیص زود هنگام می تواند احتمال تاثیرگذاری داروهای درمانی را افزایش دهد.

محققان دانشگاه آلبرتا در کانادا می گویند بسیاری از روش های تشخیصی برای آلزایمر می تواند تهاجمی و پر هزینه باشد و این انگیزه را برای جستجوی روش های ساده تر و ارزان تر تقویت می کند.

بدین منظور، تیم تحقیقاتی فوق با استفاده از طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی مایع (LCMS) به تجزیه و تحلیل نمونه بزاق ۲۲ بیمار آلزایمری، ۲۵ بیمارمبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) - که یکی از عوامل خطر برای بیماری آلزایمر است - و ۳۵ بیمار با عملکرد نرمال شناختی پرداختند.

محققان ترکیباتی را شناسایی کردند که در بزاق بیماران مبتلا به آلزایمر و MCI بارزتر بود و آنها را از افراد سالم متمایز می کرد.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که سطوح بالاتری از مواد خاص در بزاق شرکت کنندگان با عملکرد شناختی ضعیف تر ارتباط نزدیکی دارد. به عنوان مثال، سطح بالاتر یک ترکیب خاص در بزاق شرکت کنندگان مبتلا به آلزایمر مرتبط با سرعت کندتر پردازش اطلاعات بود.

تیم فوق معتقد است یافته های آنها نویدبخش روش های تشخیصی غیرتهاجمی تر و ارزان تر برای آلزایمر است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها