عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان:

اروپایی‌ها صف کشیده‌اند، اما انتخاب‌کننده ما هستیم

معاون وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص نقض تعهدات و بازگشت تحریم ها و تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت گفت: ساز و کار بازگشت پذیری که این روزها بسیار در رسانه ها و ازجانب نمایندگان محترم مجلس و همه حوزه‌ها مورد توجه قرار گرفته ساز و کار بسیار پیچیده ای است.
کد خبر: ۸۱۹۰۳۶
در صورت بهانه‌جویی، برجام لغو می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،عراقچی افزود: این یک ساز و کار دو طرفه است و اگر هر یک از طرفین چه ایران و چه کشورهای 1+5 معتقد باشند که طرف مقابل تعهدات خود را نقض کرده است می تواند از این ساز و کار استفاده کند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: این ساز و کار شامل چند مرحله است که مرحله اول شامل رجوع به کمیته مشترک ایران و 1+5 است که این کمیته مشترک 15 روز فرصت دارد که این موضوع را بررسی و حل و فصل کند.

عراقچی افزود: بعد از 15 روز اگر موضوع حل نشود به جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5 ارجاع داده می شود تا مشکل را حل کنند.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای با اشاره به این روند گفت: چنانچه موضوع باز هم حل نشود یک کمیته مشورتی سه نفره شامل یک نماینده از طرف ایران، یک نماینده از طرف کشور شاکی و یا بالعکس (اگر ایران شاکی باشد) و یک نماینده هم از طرف یک کشور بی طرف تشکیل می شود و در صورت حل نشدن مشکل، به شورای امنیت ارجاع داده می شود و این شورا 30 روز برای حل موضوع به وجود آمده زمان دارد.

عراقچی اظهار داشت: اگر در نهایت شورا به جمع بندی نرسد، کشور شاکی و یا رئیس شورای امنیت قطعنامه را به رأی گیری می گذارد که در آن صورت کشوری که می خواهد قطعنامه را برگرداند باید قطعنامه را وتو کند.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه افزود: این یک روال حداقل 60 روزه است و می تواند ادامه‌دار و طولانی‌تر هم بشود.

عراقچی گفت: برای این موضوع چندین مانع گذاشته شده و چندین روند طولانی دارد و کشوری که بخواهد این روند را طی کند و تحریم ها را برگرداند اگر دلیل موجهی نداشته باشد و صرفاً بخواهد بهانه‌جویی کند هزینه سیاسی زیادی را باید پرداخت کند و باید بداند که در صورت بهانه جویی ایران هرگز به توافقات برجام پایبند نخواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: در این قطعنامه به صراحت بیان شده است که اگر بهانه جویی اعمال شود، ایران هرگز به توافقات خود پایبند نخواهد بود و حتی وزارت امور خارجه نیز در بیانیه ای که بعد از برجام منتشر کرده به صراحت اظهار داشته است که اگر بهانه‌جویی اعمال شود ایران نه تنها به تعهدات برجام پایبند نخواهد ماند بلکه حتی همکاری‌های خود با آژانس را هم قطع خواهد کرد.

عراقچی یادآور شد: بازگشت پذیری برای ایران هم وجود دارد و به شیوه ای برخواهیم گشت که مانع از بهانه جویی طرف مقابل ما خواهد شد.

سامانه موشکی اس ۳۰۰ مشمول محدودیت ها نخواهد شد

معاون وزیر امورخارجه گفت: سامانه موشکی اس ۳۰۰ مشمول محدودیت ها نخواهد بود.

سید عباس عراقچی در نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید برای خرید و فروش تسلیحات 5 سال باید با شورای امنیت در تعامل باشیم، آیا سلاح های اس 300 که قرار است از روسیه تحویل بگیریم نیز شامل این قانون می شود یا خیر؟

عراقچی گفت: سلاح هایی که فروش آنها به ایران مشمول این محدودیت ها می شود 7 قلم است که در قطعنامه نیز ذکر شده است.

وی افزود: سامانه موشکی اس 300 شامل این محدودیت ها نیست و دولت روسیه به صراحت اعلام کرده است که از نظر دولت روسیه اس 300 شامل محدودیت ها نخواهد شد بنابراین خارج از حوزه صلاحیت قطعنامه است.

تفاهم بین ایران و آژانس، نقشه راهی برای حل اختلافات

معاون وزیر خارجه با اشاره به موضوعات مربوط به pmd یا همان مسائل مربوط به ابعاد نظامی گفت : یک تفاهم نامه ای در طول مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در وین بین ایران و آژانس به امضای آقای یوکی امانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امضا شد .

آقای عراقچی در ادامه کنفرانس خبری خود با خبرنگاران گفت : این تفاهم نامه می تواند به عنوان یک نقشه راه برای حل و فصل مسائل میان ایران و آژانس باشد .

در قالب این چارچوب همکاری میان ایران و آژانس به سرعت ادامه پیدا می کند ، امیدواریم که در فاصله کوتاهی مسائل حل و موضوع های ادعای حل و فصل شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توافق صورت گرفته میان ایران با گروه 1+5 و آزادسازی پول های بلوکه شده اشاره کرد و گفت ‌: این پول ها به صاحبان آن مثل بانک مرکزی یا جاهای دیگر بازگردانده خواهد شد و قابل بهره برداری است .البته قبل از توافق بین 4 تا 6 ماه طبق توافق ژنو باید 700 میلیون دلار از دارایی های ایران آزاد شود و این مسئله امکان پذیر خواهد بود .

مذاکرات به معنای عادی شدن روابط با آمریکا نیست

معاون وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات ما با کشورهای ۱+۵ فقط در خصوص حل و فصل مسائل هسته ای بوده است و این به معنای عادی شدن روابط ایران با امریکا نیست.

سید عباس عراقچی در ادامه نشست خبری افزود: عادی شدن پرونده هسته ای ایران در شورای حکام و در آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از طی دوره توافق خواهد بود.

خبرنگاری در ادامه پرسید: با اینکه ایران در بحث مذاکرات هسته ای حسن نیت خود را نشان داد اما همچنان شاهدیم که آقای اوباما ایران را تروریست می خواند، موضع ایران به این گونه گفته ها چیست؟

عراقچی پاسخ داد: ما هیچ گاه انتظار تغییر سیاست های امریکا در خصوص ایران را پس از این توافق نداشته ایم و نداریم جز در بحث هسته ای.

وی گفت: طرف مقابل یعنی امریکا هم نباید انتظار تغییر مواضع ایران را داشته باشد جز در چارچوب توافقی که در بحث هسته ای کردیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: توافق در مذاکرات هسته ای به این معنا نیست که سیاست های ما در خصوص منطقه و در خصوص سیاست های خصمانه امریکا و نظام سلطه تغییر پیدا کرده است و همچنان ما بر سیاست های خود در زمینه حمایت از دوستان و متحدان خودمان در منطقه پایبندیم.

عراقچی گفت: اگر این سیاست ها از نظر دولت های دیگر و دولت آمریکا به تروریسم و حمایت از تروریسم و مسائل دیگر تلقی می شود برداشت ناصواب و اتهاماتی است که آنها همچون گذشته به دولت جمهوری اسلامی ایران وارد می کنند و از نظر ما اعتباری ندارد.

وی افزود: البته ما هیچگاه جز این انتظاری از دولت آمریکا نداشته ایم و بارها گفته ایم که حل و فصل موضوع هسته ای و رسیدن به توافق فقط مدیریت کردن یکی از موضوعات میان ایران و کشورهای غربی و ازجمله آمریکاست و این به معنی عادی شدن روابط نیست و به این معنا نیست که سایر موضوعات فیمابین تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

عراقچی گفت: بنابراین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت و ما طبعاً کماکان از طرف مقابل انتظار برخوردهای خصمانه را داریم.

اجرای توافقنامه به اندازه مذاکرات اهمیت دارد

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با تاکید بر اینکه اجرای توافقنامه به اندازه مذاکرات اهمیت دارد گفت: تصریح قطعنامه شورای امنیت برای اعمال محدودیت هسته ای کشورمان ۱۰ سال است و هر گونه تاریخ و زمانی بعد از ۱۰ سال فاقد ارزش و موضوعیت است.

سید عباس عراقچی امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه پاسخ ایران به اقدام احتمالی آمریکا برای افزایش محدودیت ها از 10 سال به 15 سال چه خواهد بود؟ گفت: قطعنامه شورای امنیت که پریروز صادر شد کاملاً روشن است و در آن تاریخ خاتمه بررسی ها دقیقاً تعیین شده است.

وی افزود: طول دوره بررسی شورای امنیت از نظر این قطعنامه، 10 سال است.

عراقچی گفت: اینکه برخی اعلام کنند می خواهند بعد از 10 سال قصد دارند قطعنامه جدیدی ارائه کنند تا دوره بررسی و محدودیت ها به 15 سال افزایش یابد یک خواسته ای است که ابراز کرده اند اما از نظر ما رد شده است و پذیرفته شده نیست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی نظارت دولت بر اجرای توافقنامه از سوی اعضای 1+5 گفت: اجرای توافقنامه به اندازه مذاکرات اهمیت دارد.

عراقچی افزود: دولت در کلیت خود به این موضوع اهتمام دارد و حتماً از سوی دولت و نیز وزارت خارجه ساز و کاری تعبیه خواهدشد.

معاون وزیر امورخارجه تأکید کرد: اجرای توافق هسته ای و پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل برای ما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

تشکر از حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده

معاون وزیر امورخارجه از حمایت‌های بی‌شائبه و مستمر مقام معظم رهبری از اعضای تیم مذاکره‌کننده در طول مذاکرات قدردانی کرد.

سیدعباس عراقچی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران افزود: ما خود را شایسته حمایت ها و تعاریف رهبر معظم انقلاب از خود نمی دانیم و در این زمینه صمیمانه از ایشان قدردانی می کنیم.

وی گفت: آنچه ما را در کارزار سخت، طولانی و نفس گیر مذاکرات دلگرم می کرد نفس گرم ایشان و حمایت ها و محبتی بود که به ما اعضای تیم مذاکره کننده داشتند.

عراقچی اضافه کرد: البته راهنمایی ها و ارشادات و اصول و خطوط قرمزی که ایشان ترسیم کردند برای ما همواره راهنمای کار بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: خوشحالیم که ایشان همواره و بعد از پایان مذاکرات هسته ای حمایت های خود را از تیم مذاکره کننده ادامه دادند.

وی همچنین از همه خبرنگاران در پوشش مذاکرات هسته ای قدردانی کرد و افزود: همکاری رسانه ای صورت گرفته با مذاکره کنندگان هسته ای به ویژه در یک ماه گذشته به منظور انعکاس واقعیت مذاکرات بسیار ارزشمند و مؤثر بود.

عراقچی همچنین از همه مردم بزرگوار ایران به خاطر حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای به ویژه در دو سال اخیر صمیمانه قدردانی کرد.

تخلفات در تعهدات طرف مقابل را پیگیری خواهیم کرد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان رجز خوانی طرف مقابل را طبیعی خواند و گفت: ‌بعد از هر مذاکراتی رجزخوانی طرفهای مذاکره قابل انتظار است که ادعاها و صحبت هایی مطرح کنند تا بتوانند فضای داخلی خود را کنترل کنند.

عراقچی در ادامه نشست خبری افزود: صحبت هایی را که در مورد مذاکرات اخیر از سوی طرف مقابل مطرح می شود در راستای رجزخوانی آنها تلقی می کنیم، به هر حال روال قانونی باید در کشورهای 1+5 و حتی داخل آمریکا طی شود.

وی ادامه داد: لابی های مختلفی دست به کار شدند تا جلوی این کار را بگیرند، و طبیعی است ما اظهاراتی را در این رابطه بشنویم، آنچه از نظر ما مهم است این است که توافق صورت گرفته و قطعنامه صادر شده در مورد دوره زمانی کاملاً‌روشن و بدون هیچ ابهام است و همه طرفها باید به همین مسئله پایبند باشند.

وی تاکید کرد: اگر اظهار نظری غیر از این موضوع شود ما قطعاً‌ اعتراض خواهیم کرد و در این مورد بخصوص هم به مقامات آمریکایی و بقیه کشورهای 1+5 اعتراض کردیم که کار خلاف توافق انجام شده صورت نگیرد .

عراقچی ادامه داد: اینکه اعلام می کنند 10 سال دیگر می خواهند یک قطعنامه به شورای امنیت بدهند برای تصویب، خیلی ارزش توجه زیاد ندارد با این حال ما در بقیه موارد به دقت تعهدات طرف مقابل را رصد خواهیم کرد و هر گونه کوتاهی یا تخلف در تعهدات مشاهده کنیم از طریق سازو کار پیش بینی شده در توافق پیگیری خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه نشست خبری به روال تصویب جمع بندی مذاکرات هسته ای در داخل کشور اشاره کرد و گفت: بر خلاف آمریکا در داخل ایران هیچ نهاد و فردی قدرت و توان وتوی تصمیمات و مصوبات مجلس شورای اسلامی را ندارد الا شورای نگهبان که آن هم بحث انطباق با قانون و شرع است ولی به لحاظ محتوایی هیچ کس قدرت وتوی قوانین مجلس را ندارد.

وی افزود: اگر مجلس تصمیمی در این مورد بگیرد یا اگر یک روال قانونی تایید شود تا از طریق شورای عالی امنیت ملی تایید شود و بنده تا کنون اطلاع ندارم از چه روالی طی خواهد شد، این روال مربوط به تایید یا رد کلیات توافق می شود.

عراقچی تاکید کرد: در این مرحله هیچ کدام از کشورهای 1+5 و ایران در موقعیت تغییر دادن یا اصلاح مفاد توافق نیستند و می توانند کلیات را رد یا تایید کنند.

وی تاکید کرد: اینکه بعد از رد توافق چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا مجدداً به میز مذاکره خواهیم برگشت یا خیر بحث هایی بعد از آن است.

هیچ گاه چیزی مانع رسیدن ما به خواسته‌هایمان نبوده است

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در ادامه گفت: حتماً در دوره بعد از تحریم‌ها شاهد دوران جدیدی در فعالیت های اقتصادی بین ایران و جامعه بین الملل خواهیم بود و به طور طبیعی کشورهای همسایه ما به دلیل اینکه موقعیت ترانزیتی ما را تشکیل می دهند در جایگاه ویژه‌ای قرار خواهند گرفت.

عراقچی افزود: از جمله این کشورها جمهوری آذربایجان است که به دلیل علقه‌های تاریخی، فرهنگی و نزدیکی سیاسی با ما و موقعیت خاصی که در ارتباط با اروپا دارد می تواند در همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای دیگر جایگاه خاصی را ایفا کند.

وی در ادامه در خصوص روند مذاکرات گفت: اینطور نیست که مذاکرات ما روند یکسانی را طی کرده باشد ما هیچ گاه تا آخرین روزهای توافق و حتی تا دو روز قبل از توافق مطمئن به انجام توافق نبودیم زیرا توافق خوب که در آن اصول و چارچوب ها و خطوط ترسیم شده رعایت شود مد نظر ما بود و هیچ گاه چیزی مانع رسیدن ما به خواسته هایمان نبوده است.

عراقچی در ادامه افزود: هرگز روند یکسان مذاکرات مورد نظر ما نبوده است.

محدودیت خرید و فروش سلاح حداکثر 5 سال است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: محدودیت های خرید و فروش سلاح از جانب ایران پس از پنج سال به پایان می رسد.

آقای عراقچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره ممنوعیت خرید سلاح های متعارف و نقش آژانس درباره لغو زودهنگام این قطعنامه و یا تمدید آن افزود:‌ بین محدودیت و ممنوعیت در خرید و فروش سلاح تفاوت است.

وی تصریح کرد: طبق قطعنامه های قبلی ایران از خرید و فروش هرگونه سلاح کاملاً ممنوع بود و اجازه واردات 7 قلم کالای نظامی را نداشت که اکنون این مسئله محدود و منوط به مجوز شورای امنیت شده است که این نیز حداکثر پس از 5 سال به پایان می رسد و پس از آن خرید و فروش سلاح برای ایران عادی خواهد بود.

آقای عراقچی خاطرنشان کرد: یکی از گزارش هایی که معمولاً آژانس می تواند در طول توافق بدهد گزارشی جامع‌تر و گسترده‌تر است و آن زمانی است که می‌تواند درباره کشورهای عضو پروتکل الحاقی فقدان مواد اعلام نشده را درباره آن کشور اعلام کند.

وی گفت: چنین گزارشی از آژانس بسیار خاص و مهم است بنابر این در طول زمان توافق اگر آژانس به مرحله اعلام فقدان مواد اعلام نشده رسید به شورای امنیت اعلام می کند که در آن صورت زمان محدودیت خرید و فروش سلاح برای ایران زودتر از 5 سال به پایان می رسد.

عراقچی افزود: چنین گزارشی اثر مثبتی دارد اما نبودن این گزارش تأثیر منفی نیز نخواهد گذاشت در عین حال ما با آژانس همکاری خوبی خواهیم داشت.

موگرینی هفته آینده به ایران سفر می کند

سید عباس عراقچی در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد تفسیر به رای برخی موضوعات جمع بندی مذاکرات هسته ای ازجانب امریکا گفت: ‌از نظر ما قطعنامه شورای امنیت صراحت دارد.

وی افزود:‌ دوره توافق 10 سال است و هیچ چیزی بالاتر از 10 سال وجود ندارد، بررسی پرونده ایران در شورای امنیت در 10 سال خاتمه پیدا می کند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ اینکه امریکا یا سایر کشورهای 1+5 اعلام کنند که بعد از 10 سال قصد دارند قطعنامه دیگری ارائه و مثلا خاصیت بازگشت پذیری را برای چند سال دیگر حفظ کنند،‌ اولاً‌ یک احاله به آینده نامعلوم است و معلوم نیست چقدر اعتبار داشته باشد ولی حتی این مسئله هم از نظر ما خلاف توافقات و تعهدات وین است.

وی افزود: دوماً‌ ما اعتراض خودمان را به امریکایی ها گفتیم به همه اعضای 1+5 اعلام خواهیم کرد، از نظر ما قطعنامه از صراحت کامل برخوردار بوده و دوره توافق 10 سال است و نه بیشتر.

عراقچی در مورد سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران گفت:‌ بعد از توافق ژنو شاهد موجی از سفر وزرای خارجه اروپایی به ایران بودیم و این موج بعد از توافق وین مجدداً شروع شده است.

وی افزود: یک مقام آلمانی به ایران سفر کرد،‌ ما هفته آینده شاهد سفر خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران خواهیم بود و بعد از آن هم سفر فابیوس وزیر خارجه فرانسه را به ایران خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه گفت: سفرهای دیگری در دستور کار قرار دارد،‌ توافق وین راه را برای همکاری اقتصادی ایران و سایر کشور ها هموار کرده است.

مذاکرات فقط درباره موضوع هسته ای بود

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای گفت : در طول مذاکرات در مورد مسائل دیگر گفتگو نکردیم .

عراقچی در نشست خبری و در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه مذاکرات هسته ای مباحث دیگری همچون سوریه و مبارزه با تررویسم مورد بررسی قرار گرفته است ، گفت :‌ در طول مذاکرات هسته ای هیچ موضوعی غیر از هسته ای مورد بحث و بررسی قرار نگرفت .

وی ادامه داد : بحث اتباع ایرانی یا آمریکایی به عنوان یک موضوع انسان دوستانه در طول مذاکرات مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت تا مشکلات به لحاظ انسانی رفع شود .

عراقچی گفت : اگر بعد از اجرایی شدن توافق و برداشتن تحریم ها طرف ها به تعهدات عمل کنند ، زمینه مذاکرات دیگر برای ایران باز می شود .

وی افزود : مذاکره در مورد سایر مسائل در صورتی که به صورت موردی مطرح شود ، احتمال دارد که در آینده مورد بررسی قرار گیرد اما فعلاً در این زمینه تصمیم گیری نشده است .

روسیه و چین در مذاکرات دو سال گذشته نقش مثبتی ایفا کردند

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون چین در خصوص نقش روسیه و چین در مذاکرات هسته ای گفت: کشورهای روسیه و چین طی مذاکرات دو سال گذشته نقش بسیار مثبت و سازنده ای ایفا کردند.

عراقچی در ادامه با اشاره به نقش روسیه و چین افزود: اگرچه این دو کشور در کمپ مقابل ما و در گروه 1+5 قرار داشتند اما نقش مثبتی را در ایجاد یک توافق متوازن ایفا کردند.

وی گفت: ما در طی دو سال گذشته رایزنی های مثبتی را با این دو کشور انجام داده ایم و روابط با این دو کشور بسیار مثبت و رو به جلو و دارای ابعاد راهبردی بسیار مهمی است.

عراقچی با اشاره به ادامه روابط با این دو کشور افزود: بعد از توافق، روابط ایران با این دو کشور با توجه به برداشته شدن موانع اقتصادی و بانکی، شکوفا و گسترده خواهد شد و لازم است همین جا از نقش سازنده این دو کشور تشکر کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار در خصوص اجازه ورود کشورهای غربی و بازدید از پارچین گفت: در خصوص پارچین یک نقشه راه جدیدی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان امضا شده است و در این مورد ترتیباتی برای حل موضوعات گذشته انجام گرفته که به نحوی بحث خواهد شد که رضایت آژانس به دست آید و مدیرکل آژانس بتواند گزارش نهایی خود را برای جمع بندی گزارش‌های نهایی انجام شده ترتیب دهد.

عراقچی در ادامه خاطرنشان کرد: ما می توانیم به شیوه معقولی اطمینان آژانس بین المللی انرژی اتمی را کسب و البته نااطمینانی ها و موضوع پی ام دی را هم به شکل معقول و با رعایت نگرانی های دو طرف حل و فصل کنیم.

در تأمین نیازهای دفاعی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد

معاون وزیر امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه پس از صدور قطعنامه جدید بیانیه ای صادر کرد که مواضعمان را قاطع و روشن اعلام کردیم.

خبرنگاری در ادامه نشست خبری آقای عراقچی پرسید: یکی از مسئولان سابق قطعنامه های شورای امنیت را کاغذ پاره اعلام کرد و شما هم قطعنامه اخیر را در موضوع موشکی الزام آور ندانستید آیا این اظهارنظر شما به معنای همان تعبیر کاغذ پاره ای نیست که به آن انتقاد داشتید؟

عراقچی در پاسخ گفت: اینکه با قطعنامه شورای امنیت با چه تعبیری سخن بگوییم مصداق و موضوع صحبت ما نیست و فرقی هم نمی کند و برای ما حفظ منافع ملی کشور مهم است.

وی افزود: هر جا قطعنامه ای را خلاف منافع ملی و عقل و منطق ببینیم براساس سیاست های خود رفتار می کنیم.

عراقچی گفت: وزارت امور خارجه پس از صدور قطعنامه جدید بیانیه ای صادر کرد و مواضع خود را قاطع و روشن نشان داد و میان توافق وین و خود توافقنامه و میان مفاد قطعنامه و مفاد توافق فرق وجود دارد و همان طور که رعایت و عدم رعایت مفاد توافق تبعاتی دارد رعایت و عدم رعایت مفاد قطعنامه هم تبعاتی خواهد داشت.

وی افزود: ما موضعمان روشن است و در بند 10 بیانیه وزارت خارجه آن را روشن بیان کردیم و در بندهای بعدی این بیانیه هم به صراحت اعلام شد که ما در تأمین نیازهای دفاعی خود و حفظ استقلال ، حاکمیت و امنیت خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: همچنین برای کمک به متحدان منطقه برای مقابله با تروریسم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

این خبرنگار در سوالی دیگر پرسید: رهبر انقلاب از شما و دیگر اعضای تیم هسته ای به عنوان فرزندان انقلاب نام بردند و با توجه به اینکه یکی از ویژگی های انقلابی بودن استکبار ستیزی است نگاه تیم مذاکره کننده به ویژه آقای ظریف در خصوص این استکبار ستیزی چگونه است؟

عراقچی در پاسخ گفت: سیاست های ما مشخص است و وزارت امور خارجه مجری کامل سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است و خواهد بود.

وی افزود: ما به عنوان مجریان سیاست خارجی با توجه به اعتقادات قلبی ، دستورهای سازمانی و اصول انقلاب اسلامی تلاش خواهیم کرد سیاست خارجی را بر همان خطوط مورد نظر مقام معظم رهبری ادامه دهیم و قضاوت ایشان هم براساس این یافته هاست و امیدواریم همین گونه ادامه پیدا کند.

لغو تحریم های اقتصادی مالی در روز اجرای توافق

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت : همه تحریم های اقتصادی و مالی در روز اجرای توافق لغو می شود .

آقای عراقچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آقای ظریف در مجلس گفته اند در هیچ جای توافق از واژه تعلیق استفاده نشده است اما برخی خبرگزاری ها خلاف آن را می گویند نظر شما چیست ؟ افزود : درجلسه روز گذشته رئیس مجلس از وزیر امور خارجه درباره تحریم های شورای امنیت و UN سئوال کردند که ‌آیا لغو می شود یا نه ؟ که آقای ظریف پاسخ دادند در هیچ جای توافق از کلمه تعلیق درباره UN استفاده نشده است .

وی خاطرنشان کرد : آنچه که در بعضی جاها برای استفاده از واژه تعلیق گفته شده ، درست است یعنی در دو قسمت در ضمیمه شماره 2 قطعنامه از کلمه تعلیق استفاده شده است که آن هم مربوط به لغو تحریم های اتحادیه اروپاست چرا که این اتحادیه از یک مکانیزم تصمیم گیری پیچیده ای برخوردار است و زمانی که می خواهد تصمیمی گرفته شود ، اول یک (کانسل کانکلوشن) می شود ، بعد (کانسل دیسیژن) و بعد (کانسل ابلیشین) خواهد بود .

وی گفت : آنچه تحریم ها را عملیاتی می کند (کانسل ابلیشین) است و در عمل هم (ریگولیشین) ها لغو خواهد شد بنابراین تحریم های اتحادیه اروپا لغو می شود و کاملاً درست است ما آن دیسیژنی که چتر فوقانی ریگولیشین است ، آن دیسیژن تعلیق می شود ، چرا ؟ به علت اینکه دیسیژن موارد دیگری غیر از ریگولیشین را هم در بر دارد که این مسئله از نظر اداره حقوقی اتحادیه اروپا پیچیده است اما در عمل آنچه که اتفاق می افتد لغو قوانین تحریمی اتحادیه اروپا است که در قالب (کانسل ابلیشین) صادر شده ، (ریگولیشین) مربوطه لغو خواهد شد .

وی ادامه : اینکه از کلمه تعلیق برای دیسیژن ها استفاده شده به معنی این نیست که تعلیق جایگاهی در توافق وین یا برجام دارد .

عراقچی گفت :‌ همه تحریم های اقتصادی و مالی بر اساس توافق وین در روز اجرایی شدن و در روز توافق که دو ماه دیگر است ، به طور کامل لغو می شود و در روز اجرایی شدن این لغو تاثیر پیدا می کند و شروع به اجرایی شدن خواهد کرد .

روابط دوستانه و سازنده ایران و ترکیه ادامه پیدا خواهد کرد

معاون وزیر امور خارجه گفت: روابط دوستانه و سازنده دو کشور ایران و ترکیه ادامه پیدا خواهد کرد.

سید عباس عراقچی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید بعد از توافق هسته ای، روابط ایران با کشورهای منطقه به ویژه ترکیه چگونه خواهد بود؛ با در نظر گرفتن اینکه ترکیه یک دوره میزبان مذاکرات بود اما اکنون درباره سیاست های منطقه با ایران اختلاف نظر دارد؟ افزود: روابط ایران و ترکیه یک روابط بسیار مستحکم، قدیمی و بسیار گسترده است و دارای ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اعتقادی است و حتماً روابط دو کشور با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی گفت: اینکه ما در بعضی مسائل منطقه ای و در بعضی موضوعات اختلاف نظر داریم کاملاً درست است و اختلاف نظرمان در بعضی از موارد جدی است اما به این معنا نیست که روابط بین دو کشور به طور کامل از مسیر خودش خارج شده باشد، این گونه نیست و روابط دوستانه و سازنده دو کشور ادامه پیدا خواهد کرد و من اطمینان دارم که بعد از توافق وین، این همکاری ها گسترده تر و بیشتر نیز خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: موقعیت جغرافیایی ترکیه که همانند آذربایجان بین ایران و اروپا واقع شده است حتماً نقش مؤثر و مهمی را در گسترش روابط اقتصادی ایران و اروپا ایفا خواهد کرد و همین طور مذاکرات اقتصادی که بین دو طرف وجود دارد شکوفاتر از گذشته خواهد شد.

عراقچی گفت: ما در طول دوران گذشته تحریم، روابط اقتصادی بسیار گسترده و رو به جلویی با ترکیه داشتیم و اطمینان دارم این روابط به شکل بهتری ادامه پیدا خواهد کرد و در عین حال اختلاف هایی که ما در برخی مسائل منطقه ای داریم قابل کتمان نیست و آشکار است که این اختلافات وجود دارد که در برخی از مسائل نیز بسیار جدی است.

وی افزود: ما نظرهای خود را به طور مستمر به مقامات دولت ترکیه منتقل کرده‌ایم و این کار را کماکان در آینده خواهیم کرد و فکر می کنیم کلان روابط بین دو کشور در آینده گسترده تر و بهتر از گذشته خواهد شد.

معاون وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید با توجه به اینکه کنگره امریکا اعلام کرده است دو ماه برای بررسی این توافق وقت نیاز دارد و با توجه به اینکه قطعنامه شورای امنیت صادر شده است، آیا این امکان وجود دارد که برخی از تحریم ها را که کنگره امریکا وضع کرده است، بخواهد برخی یا قسمتی از این توافق را نقض کند یا قبول نکند؟ چون در توافق آمده است یا همه یا هیچ و با توجه به اینکه قطعنامه شورای امنیت اساساً برای کشورها الزام آور است آیا جایگاه کنگره امریکا و حتی مجلس شورای اسلامی ایران در بررسی توافق چیست؟

عراقچی در پاسخ گفت: قطعنامه شورای امنیت به لحاظ حقوق بین الملل برای کشورها الزام آور است اما آیا این قطعنامه به لحاظ حقوق داخلی نیز با حقوق داخلی وفق دارد یا خیر؟ در این خصوص قوانین کشورها متفاوت است؛ برای برخی کشورها قوانین شورای امنیت و مصوبات آن به طور خودکار به قوانین داخلی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: برای ما این گونه نیست و حتماً ما نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی امنیت ملی بستگی به موضوع در موضوعات مختلف داریم و برای امریکا نیز این گونه است یعنی قوانین داخلی از دید قانون اساسی امریکا بر الزامات بین المللی برتری دارد.

عراقچی افزود: آنچه مسلم است اکنون با اینکه قطعنامه شورای امنیت صادر شده است اما کماکان باید روال قانونی در ایران طی شود و این گونه نیست که آن قطعنامه برای ما کفایت کند و برای ما قانونی شود و باید روال قانونی در ایران طی شود و در امریکا نیز این روال قانونی باید طی شود و کنگره نظر خود را بدهد.

وی گفت: همانطور که قبلاً نیز گفتم تصمیم گیری در این مقطع درباره کلیت توافق خواهد بود یا کلیت رد بشود یا مورد تأیید قرار بگیرد و امکان اینکه با بخشی از این توافق موافقت شود و با بخشی نشود و یا اصلاحاتی در آن صورت بگیرد وجود ندارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: ما فکر می کنیم اتفاقاً تصویب قطعنامه شورای امنیت امر مثبتی است و من روز گذشته در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی گفتم که ما و برخی از کشورهای 1+5 اصرار داشتیم که حتماً قطعنامه شورای امنیت ابتدا صادر شود که اگر شورای امنیت تأیید کرد ما نیز مراحل قانونی تأیید را در ایران شروع کنیم و باید اطمینان قبلی پیدا می کردیم که قطعنامه های شورای امنیت در آینده لغو خواهد شد و قطعنامه جدید، توافق وین را تصویب خواهد کرد.

عراقچی گفت: الحمدلله این رخ داده است، بنابراین طی مراحل قانونی در ایران آغاز می شود و کلیت توافق اگر مورد تأیید قرار بگیرد، مجلس از دو ماه دیگر فرایند را شروع می کند.

دولت امریکا اجرای توافق هسته‌ای را تعهد کرده است

معاون وزیر امور خارجه گفت: دولت امریکا متعهد شده است اجرای توافق هسته ای را بدون در نظر گرفتن رأی کنگره و تغییر رئیس جمهور ادامه دهد.

سیدعباس عراقچی با بیان اینکه امریکا به رعایت اصول توافق هسته ای تعهد داده است افزود: دولت امریکا تا زمانی که توافق ها پابرجاست باید بدون در نظر گرفتن مخالفت های کنگره اجرای آن را دنبال کند .

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر رئیس جمهور امریکا در آینده توافق هسته ای تاثیر خواهد داشت یا خیر افزود : اگر رئیس جمهور امریکا یا هر یک از کشورهای 1+5 بخواهند خارج از اصول معین رفتار کنند، توافق را نقض کرده اند که تبعات خاص خود را دارد و قطعاً ادامه اجرای توافق لغو خواهد شد.

نقض قطعنامه نمی تواند منجر به بازگشت تحریم ها شود

عضو تیم مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با اشاره به برخی محدودیت های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم های تسلیحاتی و موشکی از قبل وجود داشت.

آقای عراقچی در ادامه نشست خبری خود افزود: در قطعنامه 1929 به صورت روشن، عدم فعالیت های موشکی ایران و تحریم تسلیحاتی آن درخواست شده است.

عراقچی ادامه داد: این تحریم ها در قطعنامه جدید به محدودیت هایی تبدیل شده که نسبت به گذشته بسیار خفیف تر و کمتر است.

وی تاکید کرد: در واقع تحریم تسلیحاتی وجود ندارد بلکه محدودیت وجود دارد از این بابت که هرگونه خرید و فروش باید با کسب مجوز قبلی از شورای امنیت آن هم فقط به مدت 5 سال صورت گیرد.

عراقچی ادامه داد: ممنوعیت فعالیت موشکی در قطعنامه جدید به یک درخواست تبدیل شده است یعنی در قطعنامه قبلی براساس بند 41 منشور از ایران خواسته شده بود که این کار را انجام ندهد و در حال حاضر بدون اشاره به بند 41 فقط از ایران درخواست می کند ، آن هم موشک هایی که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی شده اند.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: محدوده موشک هایی که در قطعنامه ذکر شده خارج از برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: هیچ یک از موشک های جمهوری اسلامی ایران برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده است بنابر این کل موشک های ما خارج از حوزه صلاحیت قطعنامه شورای امنیت خواهد بود.

عراقچی ادامه داد: ما روشن کرده ایم که قطعنامه به غیر از توافق است ، نقض قطعنامه معادل نقض توافق نیست و نمی تواند منجر به بازگشت تحریم ها شود.

وی تصریح کرد: ما روشن کردیم برای دفاع از خودمان به هیچ محدودیتی قائل نیستیم و برای کمک به دوستان و متحدان خودمان همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند و در بیانیه وزارت امور خارجه وجود داشت محدودیتی قائل نیستیم.

پی ام دی به توافق ارتباطی ندارد و بخشی از آن نیست

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: موضوع حل مسئله پی ام دی؛ مسیری غیر از موضوع توافق است و موضوعی است میان ایران و آژانس.

سید عباس عراقچی افزود: برای حل و فصل موضوع پی ام دی منتظر اجرایی شدن و طی مراحل قانونی توافق نیستیم زیرا پی ام دی به توافق ارتباطی ندارد و بخشی از آن نیست.

وی گفت: در توافق ذکر شده ایران همکاری می کند و این موضوع را حل و فصل خواهد کرد.

معاون وزیر امورخارجه افزود: نقشه راهی که میان ایران و آژانس امضا شده کاملاً روشن است و شما می توانید کاملاً ملاحظه کنید.

عراقچی گفت: بر اساس این نقشه راه، تا آخر ماه جولای، آژانس بین المللی انرژی اتمی فرصت دارد که همه سؤالاتش را درباره 11 مورد سوال با مدارک و مستندات ارائه کند، بعد از آن یک ماه ما فرصت داریم به این ابهامات و سؤالات پاسخ دهیم، بعد از آن یک فرصت دیگری در نظر گرفته شده که این پاسخ ها ارزیابی و روی مستندات و ابعاد آن کار شود.

وی افزود: در این نقشه راه ذکر شده در 15 اکتبر همه مراحل تمام می شود و آژانس مشغول تنظیم گزارش نهایی خواهد بود و این گزارش نیز تا 15 دسامبر تقدیم شورای حکام خواهد شد.

معاون وزیر امورخارجه گفت: در توافق آمده هنگامی که گزارش آژانس تا 15 دسامبر به شورای حکام ارائه شود در آن زمان کشورهای 1+5 پیش نویس قطعنامه ای را به شورای حکام ارائه خواهند کرد با هدف بستن این موضوع.

عراقچی افزود: در نقشه راه پیش بینی شده، این موضوع تا پایان سال 2015 منجر به بسته شدن کامل موضوع پی ام دی خواهد شد.

وی گفت: ما در عمل سعی کردیم این نقشه راه را با آن برنامه اجرایی توافق منطبق کنیم تا انجام اقدامات ما بر اساس توافق ، منطبق بر نقشه راه باشد تا اطمینان 100 درصدی باشد که اصلاح در مسیر معقولی پیش خواهد رفت.

قطعنامه شورای امنیت؛ تغییر بنیادین در روابط ایران و شورا و تشویق کشورها به همکاری

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته ای گفت: بر اساس قطعنامه ای که روزهای گذشته در شورای امنیت صادر شد، ایران از ذیل فصل هفتم خارج شده است.

عراقچی افزود: اگر قطعنامه های شورای امنیت ملاحظه شوند به ویژه قطعنامه هایی که به بحث تحریم ها می پردازد ازجمله قطعنامه هایی که علیه ایران صادر شده است (6 قطعنامه قبلی) در همه آنها در بندهای مقدماتی آمده است که این قطعنامه تحت ماده 41 صادر می شود.

وی گفت: در واقع شورای امنیت همان ابتدای کار به این موضوع صراحت دارد که بر اساس ماده 41 عمل می کنیم اما در قطعنامه جدید آمده که بر اساس ماده 25 عمل می کنیم که ماده‌ای است عمومی که در آن آمده است تصمیمات شورای امنیت برای کشورها باید عمل شود و دیگر به ماده 41 اشاره ای نمی شود و این ماده 25 ماده ای عمومی است.

معاون وزیر امورخارجه افزود: هنگامی که وارد بندهای اجرایی می شود در حدود 10 بند اجرایی به طور مشخص به ماده 41 اشاره می کند زیرا آن بند مشخص را می خواهد الزام آور کند و از این 10 بند حدود هشت، نه بند به لغو تحریم های گذشته اختصاص دارد.

عراقچی تصریح کرد: هنگامی که می خواهند شش قطعنامه گذشته را لغو کنند به ماده 41 استناد می کنند برای اینکه آن را الزام آور کنند.

وی افزود: در موضوع محدودیت تسلیحاتی به ماده 41 اشاره می شود و درباره مسئله موشک ها به این ماده اشاره نمی شود که خیلی مهم است، بنابراین کلیت قطعنامه تحت ماده 41 نیست بلکه در بندهای مشخص است و این بدان معنی است که شورای امنیت موضوع ایران و موضوع هسته‌ای را از ذیل ماده 7 خارج کرده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: هنگامی که موضوعی را ذیل فصل 7 یا ماده 41 بررسی می کنند یعنی موضوع را به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی شناسایی کرده‌اند.

عراقچی افزود: تفاوتی که الآن شاهد آن هستیم این است که موضوع هسته ای ایران از نظر شورای امنیت به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت شناخته نمی شود.

وی گفت: در بند 7، شورای امنیت اظهار می کند که این قطعنامه به معنی تغییر بنیادین در روابط ایران و شورای امنیت است و کشورها را تشویق می کند که با ایران وارد همکاری های هسته ای شوند.

معاون وزیر امورخارجه افزود: شورای امنیت سازمان ملل که شش قطعنامه صادر کرده ذیل فصل 7 موضوع هسته ای ایران را تهدید علیه صلح و امنیت معرفی کرده است و می گوید غنی سازی ایران باید بلادرنگ تعلیق شود، آب سنگین اراک باید متوقف شود، فردو باید تعطیل شود و ایران حق فعالیت موشکی ندارد، الآن شورای امنیت با قطعنامه پریروز همه اینها را کنار گذاشته است و ایران را تهدید نمی شناسد و غنی سازی ایران تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل به شمار نمی آید و ایران می تواند غنی سازی اش را ادامه دهد و آب سنگین را حفظ کند و فردو به فعالیتش ادامه دهد و تحریم ها هم برداشته می شوند که همه اینها دستاورد بسیار بزرگی است و متعلق به ملت ایران و 10 سال مقاومت و ایستادگی در مقابل تحریم ها و تهدیدهاست.

عراقچی گفت: به رسمیت شناختن غنی سازی در کشور در حال توسعه در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل بی سابقه است، البته هزینه هایی هم دارد و در ادامه آن موضوع بازگشت پذیری تحریم ها را می خواهد حفظ کند و آنها هم نمی خواهند به شکل کامل دستشان خالی باشد.

وی از همه صاحبنظران خواست در بررسی قطعنامه تصویر کلان مسئله را در نظر بگیرند و نگاهی هم به دستاورد بزرگی که حاصل شده است داشته باشند و البته نقاط ضعف آن را نیز بنگرند و آن را با گذشته مقایسه کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: بند 9 ماده 1929 مربوط به فعالیت موشکی ایران را مقایسه کنید با بند 3 ضمیمه قطعنامه حاضر و ببینید از نظر ادبیات چقدر تفاوت کرده است، آنجا ذیل فصل 7 می گوید ایران نباید، اینجا بدون فصل 7 می گوید از ایران می خواهیم، آنجا می گوید همه موشک ها، اینجا می گوید موشک هایی که طراحی شده اند برای حمل کلاهک هسته ای، و بند دیگر در ماده 1929 می گوید کشورها موظفند از برنامه هسته ای ایران با هر ابزاری جلوگیری کنند، یعنی مجوز حمله نظامی به ایران که البته هیچ کشوری جرأت نکرد این مجوز را امضا کند و جرأت هم نخواهد کرد، ولی این مجوز وجود داشت اما امروز این مجوز به یک خواسته تبدیل شده، نه مجاز است و نه می تواند از هیچ ابزاری برای مقابله با آن استفاده کند.

عراقچی افزود: مقاومت 10 ساله ملت ایران تحت رهبری هوشمندانه و داهیانه مقام معظم رهبری به چنین نتایجی رسیده است و ما نباید این نتایج را با تعبیرات خاص و نگاه های غیرملی و فروملی خدشه دار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها