با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درخصوص استفاده از اسپری فلفل، بذل مهریه، جراحی زیبایی بدون اجازه همسر و حضانت مرکز مشاوره قوه قضاییه به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۱۸۹۷۴

استفاده از اسپری فلفل برای دفاع شخصی جرم است؟

مطابق موارد 3 و 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه، مهمات و دارندگان سلاح و مهمات مصوب 23 شهریور 1390 خریداری و نگهداری یا حمل گازهای بی‌حس‌کننده و بیهوش‌کننده و اشک‌آور جرم است و مجازات دارد.

می‌خواهم از همسرم طلاق بگیرم. به من گفته‌اند تنها روش از طریق طلاق خلع و بخشیدن بخشی از مهریه‌ام است. آیا در صورت ارائه این نوع دادخواست، همسرم می‌تواند با طلاق مخالفت کند؟ یعنی اگر او بخواهد مبلغ بیشتری طلب کند، آیا دادگاه موافقت می‌کند؟

طلاق خلع از نظر شرعی چهار شرط اساسی دارد:
1 ـ درخواست زن 2 ـ کراهت زن نسبت به مرد 3 ـ بذل مال از طرف زن به مرد اعم از این‌که برابر مهریه باشد یا بیشتر یا کمتر از آن باشد 4 ـ موافقت مرد با قبول بذل و درخواست طلاق زن.

اگر مرد در قبال موافقت خود با درخواست طلاق زن به طلاق بذل بیشتر از مهریه خود را از زن درخواست کند، درخواست وجاهت قانونی دارد. دادگاه در این‌گونه موارد تابع توافق زن مطابق موارد فوق است.

همسر بنده قصد دارد بینی‌اش را جراحی زیبایی کند و مشوق وی مادرش است، اما بنده مخالفم. مادر همسرم گفته هزینه عمل را می‌دهد. در این باره قانون چه اختیاراتی به من می‌دهد؟ آیا من می‌توانم مانع این کار بشوم؟

انجام اعمال جراحی به‌منظور ترمیم یا زیبایی به تصمیم شخص بستگی دارد و مراجع قضایی حکم به ممانعت از این کار صادر نمی‌کنند. بحث تأمین هزینه مطرح است که درباره مورد تصریح کرده‌اید توسط مادرزن پرداخت می‌شود و تکلیفی به‌عهده شما نیست.

مدتی پیش آپارتمانی خریدم. که صاحب ملک گفت با پرداخت ده میلیون به مستاجر بلافاصله خانه خالی می‌شود. حال که به مستاجر می‌گویم خالی کن. می‌گوید من تا یک سال دیگر قرارداد دارم. تکلیف بنده چیست؟

فروشنده بعد از فروش آپارتمان به شما حق تمدید قرار اجاره را نداشته لذا برای تحویل آپارتمان شما می‌توانید طبق شرایط مندرج در قرارداد به طرفیت فروشنده دعوایی حقوقی اقامه و خسارت تأخیر در تحویل مبیع را که معمولا در قراردادها پیش‌بینی می‌شود مطالبه کنید. با فرض این‌که سند رسمی هنوز دریافت نکرده‌اید و ملک هنوز به‌نام فروشنده است.

همسرم و خانواده‌اش معتاد هستند و پولی ندارند. می‌توانم مهریه‌ام را مطالبه کنم؟ یک پسر شش ساله دارم، سرنوشت او چه می‌شود؟

با وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه می‌شود چه در طول زندگی مشترک و چه در صورت صدور حکم طلاق، وقوع آن قابل مطالبه و وصول است اولویت حضانت و نگهداری فرزند تا هفت سالگی با شما و بعد از آن با پدر است مگر این‌که دادگاه عدم صلاحیت پدر را تشخیص و ادامه حضانت را به مادر تحویل دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها