اشاره: امروزه بیشترین استفاده‌کنندگان از فضای مجازی زنانه خانه‌دار هستند. آنها به جای استفاده از وسایل ارتباطاتی مانند تلفن که پیش از این مرسوم بود از اینترنت استفاده می‌کنند و با این‌کار به خود و خانواده خود آسیب می‌رسانند. این در حالی است که معاون وزیر ورزش و جوانان هفته گذشته در مصاحبه‌ای درباره خطرات حضور بیش از اندازه زنان خانه‌دار در شبکه‌های مجازی هشدار داده بود. درباره مضرات استفاده نادرست از فضای مجازی توسط زنان با «محمدرضا حسینی»، روان‌پزشک به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۸۱۸۹۶۵

افزایش فعالیت زنان در فضای مجازی برای کانون خانواده چه عواقبی را در پی دارد؟

به طور کلی فضای مجازی برای هیچ فردی در جامعه در هیچ سنی قابل قبول نیست چه برسد به یک خانم خانه‌دار که رفتارش در خانه الگویی است برای دیگر اعضای جامعه. یک خانم خانه‌دار باید ویژگی‌هایی را داشته باشد که بتواند آیین همسرداری را رعایت کند. تصور ما از خانم خانه‌دار یک فرد مدیر و مسئول خانه است که وظیفه تربیت فرزندان و شوهرداری و رعایت نظم و ایجاد آرامش در خانه را به عهده دارد. حال با توجه به همه این مسئولیت‌‌ها اگر یک فرد وارد دنیای مجازی شود رفته رفته به آن وابسته و از این مسئولیت‌‌های مهم مثل تربیت فرزندان غافل می‌شود.

استفاده نکردن از فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی در دنیای امروز سخت است و زنان خانه‌دار هم با توجه به کار‌های زیادی که دارند وقت چندانی برای استفاده از فضای مجازی را ندارند. به نظر شما با توجه به این مسائل زنان باز هم وابسته به اینترنت می‌شوند؟

دنیای مجازی مانند مواد مخدر می‌ماند. آرام آرام انسان را به خود وابسته می‌کند به گونه‌ای که بعضی از افراد که در گذشته شاید گاهی اوقات سراغ گوشی تلفن همراه خود می‌رفتند، حالا یک لحظه هم گوشی را از خودشان دور نمی‌کنند.

پس فضای مجازی اعتیاد می‌آورد و فرد را از مسئولیت‌‌هایش دور می‌کند. خانم خانه‌دار که مسئولیت‌‌های مختلفی دارد اگر وقتش را در دنیای مجازی طی کند هرچند که زمان کمی این کار را انجام دهد، ناخواسته روز به روز زمان استفاده از اینترنت توسط این خانم خانه‌دار افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود فرد به کار‌های خانه و امور شخصی‌اش رسیدگی نکند. در این زمان است که فرد، نه فقط خودش بلکه خانواده‌اش را هم در مردابی می‌اندازد که رهایی از آن کمی سخت می‌شود.

استفاده نابه‌جا از اینترنت توسط یکی از اعضای خانه بخصوص توسط مادر خانه اگر به اعتیاد تبدیل شود ممکن است کانون خانواده را از بین ببرد. زنان خانه‌دار شاید اوایل متوجه نشوند که استفاده از اینترنت در زندگیشان تاثیر می‌گذارد ولی به مرور متوجه تاثیرات مخرب فضای مجازی بر زندگیشان می‌شود.

البته باید تاکید کنم، استفاده از فضای مجازی نه فقط توسط زنان خانه بلکه توسط هر یک از اعضای خانواده، باعث می‌شود که اعضای خانواده از یکدیگر فاصله بگیرند.

بسیاری از اوقات فرزندان از پدر و بخصوص مادر خود می‌خواهند که به روز باشند و از فضای مجازی استفاده کنند. در این شرایط مادر چه کار باید انجام دهد؟

حتی اگر فرزندان هم تشویق کنند خود مادر نباید این موضوع را قبول کند. همان‌طور که قبل هم گفتم استفاده نادرست از فضای مجازی برای همه اعضای خانواده نادرست است. پس خود مادر باید فرزندان را از این کار منع کند. مادری که خودش وارد فضای مجازی می‌شود چگونه می‌تواند مانع ورود بقیه اعضا خانواده به فضای مجازی بشود؟

یک مادر با وارد شدن به فضای مجازی این کار را تائید می‌کند. پس باید به مضرات استفاده نادرست از فضای مجازی اشراف کامل داشته باشد تا بتواند با مدیریت بر رفتار دیگر اعضای خانواده از استفاده نادرست آنان در فضای مجازی جلوگیری کند و خودش هم نباید وارد فضای مجازی شود.

افراد بخصوص زنان خانه‌دار چگونه می‌توانند هم از فضای مجازی استفاده کنند و هم به آن وابسته نشوند؟

یک نکته خیلی مهم که من همیشه به آن اشاره کرده‌ام این است که ما متاسفانه اول امکاناتی را وارد می‌کنیم در حالی که فرهنگ استفاده از آن را بلد نیستیم. فضای مجازی هم از این قاعده جدا نیست.

معایب فضای مجازی از محاسنش بیشتر است. یک خانم خانه‌دار باید بداند اگر بدون دلیل وارد فضای مجازی شود، هیچ چیز بجز از بین رفتن وقت دستگیرش نمی‌شود. همان زمانی را که خانم خانه می‌تواند صرف فرزندش یا خوشحالی خانواده‌اش کند به پای اینترنت از بین می‌رود.

تحقیقات نشان داده است که ارتباط عاطفی زن و شوهر‌ها در طول 24 ساعت شبانه‌‌روز فقط 15 دقیقه است و این یک فاجعه بزرگ برای خانواده‌های ایرانی به شمار می‌آید. یک زن در طول روز در خانه به کار‌های خانه رسیدگی می‌کند و مرد هم بیرون خانه به فعالیت می‌پردازد. تنها زمان ارتباط با خانواده شب‌ها است. حال اگر زنان و مردها شب‌ها به جای این‌که با هم حرف بزنند و ارتباط برقرار کنند هر کدام با گوشی تلفن همراه خود سرگرم باشند عاطفه در خانواده از بین می‌رود.

من با حضور افراطی در دنیای مجازی مخالفم و بر این اعتقاد هستم که فضای مجازی اعتیادآور است. از روزی 10 دقیقه سرگردانی در اینترنت شروع می‌شود و بعد از مدتی به 10 ساعت در روز می‌رسد.

پس افراد به هیچ‌وجه نباید از اینترنت استفاده کنند؟

نمی‌گویم که استفاده از اینترنت به هیچ‌وجه خوب نیست. خیلی اوقات می‌تواند بسیار مفید هم باشد ولی به شرطی خوب است که فرد به زندگی طبیعی خود لطمه نزند. فرد اگر همه کارهایش را به طور صحیح انجام داد، می‌تواند از اینترنت به نحو صحیح و به منظور ارتقای آگاهی استفاده کند. متاسفانه ما از اینترنت استفاده معقول نمی‌کنیم. یک زن خانه‌دار می‌تواند به جای آن‌که برای حرف زدن با دوست یا خواهر خود از اینترنت استفاده کند با تلفن به آنها زنگ بزند. این‌گونه هم وقتش کمتر به هدر می‌رود و هم ناخواسته وارد مسائل مختلف مثل سوءاستفاده‌های اینترنتی نمی‌شود. خیلی اوقات زنان ناخواسته با استفاده از اینترنت درگیر ماجراهای مختلف می‌شوند. اینترنت همان‌قدر که می‌تواند مفید باشد، می‌تواند به یک خانواده ضربه هم بزند.

افرادی که به اینترنت وابسته شده‌اند چگونه می‌توانند این وابستگی را از بین ببرند؟

وقتی که اعتیاد به اینترنت به وجود آمد خود فرد اول باید باور کند که بیش از حد از آن استفاده می‌کند. خود فرد باید به خودش اعتماد کند و با اختیار خودش سعی کند به صورت تدریجی اینترنت را کنار بگذارد.

همان‌طور که به یک فرد سیگاری نمی‌شود گفت از فردا دیگر سیگار نکش و باید به صورت تدریجی ترکش داد، کسی هم که به اینترنت وابسته شده است باید آرام آرام آن را کنار بگذارد. خانواده و دوستان هم باید سعی کنند با فرد بیشتر ارتباط داشته باشند و با او حرف بزنند تا دیگر کمتر وارد فضای مجازی شود.

غزاله مالکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها