فقر فیلمنامه و نمایشنامه خوب داخلی در حوزه آثار تصویری و نمایشی را می‌توان فصل مشترک تمام نقدهایی دانست که در سال‌های اخیر در این زمینه منتشر شده است، حالا به نظر می‌رسد بالاخره گروهی آستین بالا زده‌اند تا با دادن دست دوستی به ادبیات پرنفوذ و تاثیرگذار انقلاب و دفاع مقدس، نمایشنامه‌هایی بیافرینند که تا حد زیادی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
کد خبر: ۸۱۸۹۱۸
دست یاری ادبیات انقلاب به هنر

به گزارش جام‌جم، پس از اجرای موفق نمایش «دا» به نمایشنامه‌نویسی مهرداد رایانی مخصوص و کارگردانی حسین پارسایی، این نگاه ایجاد شد که داستان‌ها و مجموعه خاطرات موفق عرصه دفاع مقدس قابلیت ارائه در قالب نمایشنامه و اجراهای صحنه‌ای موفقی دارد و می‌توان برای تقویت نمایش‌های عرصه دفاع مقدس بهره جست.

روز گذشته رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که در نشست خبری نخستین رویداد هنری «ماه تئاتر استان‌ها» حضور پیدا کرده بود، علاوه بر تشریح برنامه‌های این رویداد هنری، در گفت‌وگو با جام‌جم خبر خوش تشکیل کارگروه اقتباس از آثار ادبی دفاع مقدس را هم اعلام کرد.

امینی درباره این کارگروه به خبرنگار ما گفت: بعد از این که آقای مهرداد رایانی مخصوص بر اساس رمان «دا» نمایشنامه‌ای را نوشت و آقای پارسایی هم آن را اجرا کرد، این فکر در ذهن ما قوت گرفت که می‌توان از داستان‌ها و رمان‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بهره برده و نمایشنامه‌هایی را بر اساس آنها تولید کرد. این جرقه در ذهن ما زده شد و با موافقت معاونت هنری حوزه هنری کارگروه اقتباس از آثار ادبی دفاع مقدس شکل گرفت.

او درباره عملکرد این کارگروه افزود: مدت‌هاست این کار آغاز شده و سعید اسدی، شهرام کرمی، مهرداد رایانی مخصوص، افشین خورشید باختری و جواد روشن به‌عنوان اعضای این کارگروه رمان‌های زیادی را خوانده و رصد کرده‌اند تا از دل آنها رمان‌هایی را که ویژگی‌های بیشتری برای دراماتیک شدن دارد انتخاب کرده و به نمایشنامه‌نویسان کشورمان بسپارند.

امینی درباره زمان آماده شدن این نمایشنامه‌ها گفت: این که چه زمانی این نمایشنامه‌ها آماده شده و از آب و گل در آمده و منتشر می‌شود اتفاقی است که برایش عجله نداریم. چون معتقدیم به‌هیچ‌وجه نمی‌توان برای این کار زمان تعیین کرد.

او ادامه داد: پس از این که نمایشنامه‌نویس به این نتیجه برسد که نمایشنامه‌اش آماده ارائه است، یک نشست نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌کنیم تا کارشناسان با حضور در جلسه
نقاط ضعف کار را به نویسنده گوشزد کنند و او بتواند آنها را برطرف کند.

مدیر مرکز نمایش‌های حوزه هنری درباره انتخاب آثار ادبی برای نوشتن نمایشنامه اظهار کرد: از آنجا که حوزه هنری در انتشارات سوره مهر عمده فعالیتش در کتاب‌های حوزه ادبیات دفاع مقدس است، طبیعی بود ابتدا کار را با رصد کتاب‌های سوره مهر شروع کنیم. اما در‌هر‌صورت محدودیتی برای آثار دیگر ناشران هم نداریم و امیدوارم آثار ارزنده‌ای در این عرصه خلق شود.

هنرمندان شهرستانی در تهران

اما از چند روز آینده یعنی یکشنبه هفته بعد قرار است نخستین رویداد هنری «ماه تئاتر استان‌ها» به میزبانی حوزه هنری برگزار شود؛ رویدادی که در آن هنرمندان موفق شهرستانی را به پایتخت فراخوانده و سالن‌های نمایشی حوزه هنری را برای اجرا در اختیار آنها قرار می‌دهد.

این هنرمندان که از استان‌های هرمزگان، گیلان،‌ مازندران، اردبیل، قزوین، اصفهان و سیستان و بلوچستان به تهران می‌آیند علاوه بر فرصت اجرای یک هفته مستمر اثرشان در تهران با گروه‌های تئاتری فعال در پایتخت فرصت ایجاد ارتباط بیشتری داشته باشند و همچنین با شنیدن نقدها و نظرات کارشناسان و مخاطبان می‌توانند در آینده نزدیک آثار بهتری ارائه کنند.

امینی درباره این رویداد هنری هم دیروز در یک نشست خبری توضیح داد: یکی از اهداف ما در مرکز هنرهای نمایشی تولید محوری است، بر همین اساس قرار بر این است نمایش‌هایی که در جشنواره «سوره ماه» اجرا می‌شود در تهران و شهرستان‌ها اجرای عمومی داشته باشد. در طول سه سال و اندی که من در حوزه هنری فعالیت می‌کنم از نمایش‌های مختلف شهرستانی به صورت انفرادی برای اجرا دعوت می‌شده است اما این که نمایش‌هایی از شهرستان‌های مختلف به‌صورت رپرتوار در تهران اجرا داشته باشند تا به حال سابقه نداشته است.

او ادامه داد: با توجه به این که جشنواره «سوره ماه» جشنواره‌ای تولیدمحور است، تصمیم گرفتیم از برگزیدگان استانی برای اجرای عمومی در تهران دعوت کنیم. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که اقتصاد تئاتر در کشور ما وضعیت خوبی ندارد؛ اما معتقدم حمایت مالی از گروه‌های نمایشی باید تحت هر شرایطی صورت گیرد. چون در صورت حمایت نشدن تئاتر صدمات جبران ناپذیری به این هنر وارد می‌کند.

به گفته مدیر مرکز نمایش‌های حوزه هنری، این رویداد هنری 5 تا 30 مرداد در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

در رویداد هنری «ماه تئاتر استان‌ها» گروه‌های موفق تئاتر شهرستان‌ها به طور مستمردر تالارهای نمایشی حوزه هنری روی صحنه رفته و آثارشان را به مدت یک هفته اجرا می‌کنند. این برنامه‌ها از 5 مرداد در تماشاخانه مهر شروع می‌شود و یک گروه نمایشی از استان گیلان آغازگر این رویداد هنری است.

مجید کاظم‌زاده‌مژدهی، از هنرمندان موفق این استان است که نمایش «عبور از مه» به نویسندگی و کارگردانی او روی صحنه می‌رود. این نمایش تا 9 مرداد روی صحنه خواهد بود.

12 تا 16 مرداد هم دو نمایش روی صحنه می‌رود. «خیر نبینی سعیده» به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی مهیار هزار جریبی از استان مازندران در تماشاخانه ماه و «آقای قاضی صدای مرا می‌شنوید؟» به نویسندگی مرتضی شاه‌کرم و کارگردانی حسن سبحانی از استان هرمزگان در تماشاخانه مهر آثار خود را اجرا می‌کنند.

در ادامه 19 تا 23 مرداد «کافه سایه» به نویسندگی ابراهیم عادل‌نیا و کارگردانی مجید واحدی‌زاده از استان اردبیل در تماشاخانه ماه و «این عکس که می‌ماند» به نویسندگی حامد مکملی و کارگردانی مرتضی نجفی از استان قزوین در تماشاخانه مهر روی صحنه خواهد بود.

هفته پایانی این رویداد هنری هم با دو نمایش از استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان همراه است. «رود زنده می‌زاید» به نویسندگی و کارگردانی هنرمند استان اصفهان احسان جانمی در تماشاخانه ماه و «سرگذشت درگذشت چشم» به نویسندگی و کارگردانی عباسعلی کیخایی از استان سیستان و بلوچستان در تماشاخانه مهر روی صحنه خواهد بود.

برنامه نمایش‌های «تئاتر ماه استان‌ها»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها