همزمان با حضور دکتر ظریف و دکتر صالحی در مجلس، عملا فعالیت‌های نمایندگان برای بررسی دقیق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آغاز شد و مجلس با تشکیل کمیسیونی ویژه، قانون صیانت از دستاوردهای هسته‌ای را در حوزه نظارتی، عملیاتی کرد.
کد خبر: ۸۱۸۸۹۶

در قانون صیانت از دستاوردهای هسته‌ای پیش‌بینی شده است که وزیر امور خارجه هرشش‌ماه یک بار گزارشی از روند اجرایی شدن برجام به مجلس ارائه دهد و همزمان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گزارش نظارتی خود را در این خصوص در بازه زمانی شش ماهه منتشر کند. در آنجا همچنین پیش‌بینی شده است که گروهی 15 نفره برای بررسی برجام در مجلس تشکیل شود. به این ترتیب حالا با تشکیل کمیسیون ویژه بررسی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، چه اعضای کمیسیون امنیت ملی و چه نمایندگان دارای دیدگاه در حوزه مذاکرات هسته‌ای می‌توانند با ارزیابی دقیق مذاکرات و فرجام آن، مصوبه مجلس درباره بررسی توافق هسته‌ای از سوی نمایندگان را عملیاتی کنند.

تشکیل کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی برجام، همزمان با ارائه گزارش ازسوی وزیر امور خارجه و معاون رئیس‌جمهور به مجلس درباره مذاکرات بود که توانست با رفع برخی ابهامات، در تبیین ویژگی‌های برجام برای نمایندگان مفید باشد. به‌نظر می‌رسد بخشی از سوءتفاهمات موجود درباره مذاکرات و متن برجام، بیشتر ناشی از ضعف در اطلاعات باشد و بنابراین ارائه این گزارش‌ها می‌تواند در رفع این سوءتفاهمات، موثر عمل کند. در کنار ارائه این گزارش‌ها از سوی مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان، نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بررسی متن برجام را با حضور دکتر عراقچی، معاون وزیر امور خارجه آغاز کردند که با تکمیل این بررسی‌ها، گزارش‌های مربوط در این خصوص به افکارعمومی ارائه خواهد شد.

دکتر نوذر شفیعی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها