در ماه مبارک رمضان امسال، 80هزار و 901 نفر با واحد امور مخاطبان روابط عمومی صداوسیما تماس گرفته‌اند که از این تعداد حدود 71 درصد آنها نسبت به ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان اظهار نظر ‌ و بقیه نیز در مورد دیگر برنامه‌ها و موضوعات مختلف نظرات خود را بیان کرده‌اند. از این میان 5/75 درصد کسانی که نسبت به برنامه‌های ماه مبارک رمضان اظهارنظر کرده‌اند، رضایت خود را از ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان صداوسیما (اعم از برنامه‌های ترکیبی و نمایشی) اعلام کرده‌اند. عمده‌ترین دلایل رضایت تماس‌گیرندگان نسبت به برنامه‌های رمضان، پرداختن به مضامین اجتماعی، اخلاقی و دینی در ساختارهای نمایشی و ترکیبی بود.
کد خبر: ۸۱۸۸۹۳

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران هرساله در ماه مبارک رمضان با هدف تقویت مولفه‌های مربوط به دین، امید، اخلاق، آگاهی و نشاط در جامعه، اقدام به تولید و پخش ویژه برنامه‌های متعددی در شبکه‌های مختلف می‌کند. این برنامه‌ها اغلب مخاطبان زیادی با دیدگاه‌‌های مختلف دارد که بیشتر آنها نظرات خود درباره این برنامه‌‌ها را با امور مخاطبان رسانه ملی در میان می‌گذارند.

شبکه 3 و 5 در صدر جدول رضایتمندی

بیشترین تماس‌های مردمی درباره ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان، به سریال‌ها و برنامه‌های ویژه افطار شبکه‌ها اختصاص داشت. از بین برنامه‌های ترکیبی ویژه افطار، ماه عسل و ماه سپید (شبکه 3) ، جشن رمضان و عقیق (شبکه 5) ، بیشترین تماس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجموع حدود 72 درصد تماس‌گیرندگان از تماشای برنامه‌های مذکور احساس رضایت داشته‌اند، که در این میان برنامه «ماه عسل»، باوجود انتقادهایی که نسبت به دو قسمت برنامه شده بود، بیشترین میزان رضایت یعنی حدود 77 درصد را به خود اختصاص داد و برنامه جشن رمضان نیز69 درصد رضایت مخاطبان را همراه داشت. از مهم‌ترین دلایل رضایت تماس‌گیرندگان نسبت به برنامه ماه عسل می‌توان به مواردی نظیر پرداختن به موضوعات اجتماعی و سوژه‌های جذاب، آموزنده بودن مطالب، ارائه ایده‌های نو، بیان داستان‌های واقعی و تاثیرگذار، انتخاب مهمانانی از متن جامعه، اجرای مسلط و صمیمی مجری، به چالش کشاندن مخاطب نسبت به موضوع، اجرای طرح محسنین و جریان‌سازی در مورد کودکان کم‌توان مالی و نیازمند محبت و... اشاره کرد.

امیدواری به زندگی

تماس‌های مردمی نشان می‌دهد که اجرای طرح محسنین در «ماه عسل» بخوبی توانسته است این برنامه را به رسانه‌ای مستقل تبدیل کند. سامان گرفتن 270 هزار کودک به واسطه زمینه‌سازی‌های حرفه‌ای آن و نمایش جنبه‌های عینی از خیرین، باعث شد مخاطبان برنامه به گفته خودشان نگاه عمیق‌تری به زندگی روزمره خود داشته باشند. در نظرسنجی پیامکی برنامه نیز حدود سه میلیون نفر نظر خود را نسبت به برنامه اعلام کرده ‌بودند که حاکی از رضایت مخاطبان نسبت به ماه عسل است.

گرچه از نگاه برخی تماس‌گیرندگان با امور مخاطبان، ماه عسل تا حدودی موضوعات غمگینی انتخاب کرد، ولی کارکرد کلی آن در مدت زمان پخش، نشان از امیدآفرینی و توجه به موضوع کارآفرینی در جامعه بوده است و این‌که بخش زیادی از مخاطبان به زندگی و تلاش امیدوار شده‌اند.

جشنی برای رواج خیرخواهی

«جشن رمضان» از دیگر ویژه برنامه‌های مورد توجه تماس‌گیرندگان بوده که آنها نسبت به خلاقیت در سوژه‌یابی، بازنمایی الگوی معنوی، انسان‌دوستی، خیرخواهی و انفاق اجتماعی ابراز قدردانی کردند. همچنین تماس‌گیرندگان درخواست مداومت بر حمایت از ضعفا و تاکید بر حفظ آبروی آنها داشتند. نحوه برقراری ارتباط با نیازمندان و کمک‌رسانی به آنها نیز از دیگر محورهای درخواست‌ها بود. همچنین همپوشانی ساعت پخش این برنامه با سریال پایتخت 4 و دردسرهای عظیم، انتقادهایی را نسبت به زمان پخش برنامه به‌وجود آورده بود. حضور فعال هنرمندان و فرهیختگان در این برنامه در جلب نظر مخاطبان تاثیر بسزایی داشته است.

به نظر می‌رسد برنامه‌هایی نظیر«ماه عسل» و «جشن رمضان» با ساختار گفت‌وگو محوری بخصوص در زمینه معلولان و کم‌توان‌ها توانسته نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و موجب ارتقای سطح امید به زندگی و نشاط در میان مردم شود. برنامه ماه سپید از دیگر برنامه‌هایی بوده که توجه برخی‌ها را به خود جلب کرد. میزان رضایت از این برنامه در میان کسانی که تماس گرفته و پیگیر برنامه بودند، بیش از 60 درصد بوده است. گفت‌وگوها و اجراهای موسیقی از جذابیت‌های برنامه اعلام شده است. تماس‌گیرندگان درباره دیگر برنامه‌های مذهبی شبکه‌های سیما نظیر«نوسفران»، «شب‌های قدر»، «مداحی‌ها»، «کوی محبت»، «نیاز»، «ماه خدا»، هم اظهار نظر کرده‌اند.

موفقیت خندوانه و عقیق

برنامه «خندوانه» شبکه نسیم از دیگر برنامه‌های پربیننده ماه مبارک رمضان بود. اجرای خوب برنامه و موضوعات طنز آن از محورهای اصلی توجه و رضایت مخاطبان را شامل می‌شود. برنامه‌ای که نشان داد حتی در ماه مبارک رمضان نیز می‌تواند جایگاه خود را متناسب با این ایام در بین مخاطبان پیدا کند.

از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه‌های سیما پخش شد، برنامه‌ «عقیق» بود که به داستان زندگی افرادی که در جستجوی حقیقت، مجذوب معارف اسلامی شدند و به دین اسلام گرویدند، می‌پرداخت. اجرای خوب، موضوع عالی و تاثیرگذار برنامه و دکور زیبا از جمله موارد مورد نظر مخاطبان بود. ویژه برنامه‌های سحر، جمع‌خوانی قرآن کریم و تلاوت قرآن از شبکه‌های مختلف، باقی تماس‌های مردمی را به خود اختصاص داده‌اند که اغلب شامل درخواست‌های مختلف برای بهترشدن برنامه‌ها بود. نکته مهمی که در برخی تماس‌ها به آن اذعان شده این بود که پخش برنامه جمع‌خوانی قرآن از سیما، توانسته نهضت جمع‌خوانی قرآن را در مساجد کشور پدید آورد. برخی از نظرات تماس‌گیرندگان نسبت به پخش برنامه‌های قرآن خوانی سیما، نشان از پیگیری و همراهی آنها با پخش تلاوت‌ها بود، به‌گونه‌ای که برخی درخواست داشتند تا فونت ترجمه‌های قرآن به گونه‌ای باشد که براحتی قابل خواندن باشند و نیز درخواست پخش جزء به جزء قرآن کریم را در ساعات مختلف از شبکه‌های مختلف داشتند.

پایتخت و 82 درصد بیننده

از میان سریال‌های ویژه رمضان، «پایتخت 4» که از شبکه یک پخش شد، موضوع اول تماس‌گیرندگان بود. تشکر از سریال «پایتخت» از منظر نشاط بخشی، آموزش غیرمستقیم نکات اخلاقی، ایجاد روحیه همکاری میان اعضای خانواده، توجه به روابط زن و مرد، توجه همزمان به وظایف همسری و مادری شخصیت هما در کنار فعالیت‌های اجتماعی، بازی خوب بازیگران، نمایش زندگی‌های ساده و بی‌آلایش، کارگردانی خوب و... از مهم‌ترین نظرات ارائه شده درخصوص این سریال بود. طبق آمار مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما سریال پایتخت 4 توانسته 82 درصد بیننده را جذب کند. تماس‌های مردمی نشان می‌دهد این سریال توانسته رضایت حدود 78 درصد آنها را به‌دست آورد. درباره دیگر سریال‌ها، آمارها نشان می‌دهد سریال «دردسرهای عظیم2» و «گاهی به پشت سر نگاه کن» در رتبه‌های بعدی هستند. سریال دردسرهای عظیم2 با حدود 64 درصد توانسته رضایت مخاطبان را به خود اختصاص دهد. محتوای آموزنده، نمایش اختلاف طبقاتی، طنز اجتماعی و... از موارد مورد تأکید مخاطبان بوده است. تماس‌های مردمی نسبت به مجموعه «گاهی به پشت سر نگاه کن» نیز بیشتر مشتمل بر قدردانی و تشکر بود. ژانر پلیسی سریال ، ساختار جذاب، فیلمنامه قوی، بازی‌های خوب و هشدارهای پلیسی از نکات برجسته مطرح شده در نظرات مردمی بود. مهم‌ترین انتقادها به‌طور کلی در ماه مبارک رمضان به تداخل و همپوشانی برخی برنامه‌های پرمخاطب نظیر خندوانه، ماه عسل، محله گل‌و‌بلبل و مسابقات والیبال با یکدیگر بوده است.

قدردانی از افطار‌های رادیویی

همچنین از بین مجموع تماس‌گیرندگان حدود 10 درصد آنها نسبت به برنامه‌های رادیویی ماه مبارک رمضان اظهار نظر کرده‌اند که از این میان برنامه‌های لحظه افطار و مناجات بیشترین قدردانی‌ها را به خود اختصاص داده است. پخش تلاوت قاریان منتخب مردم از سوی شبکه قرآن نیز از جمله برنامه‌هایی بوده که درصدی از رضایت تماس‌گیرندگان را به همراه داشته است. پخش زنده مراسم شب‌های لیالی قدر نیز از شبکه‌های سیما و شبکه‌های رادیویی از دیگر ویژه برنامه‌های صداوسیما بوده که رضایت افرادی که مراسم احیا را در منازل خود برگزار می‌کردند، همراه داشته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آنچه در این گزارش ارائه شد، بررسی توصیفی و اجمالی از نظرات تماس‌گیرندگان نسبت به برخی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ماه رمضان است که گزارش کامل آن در روزهای آینده در اختیار مدیران، برنامه‌ساز و رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

ایجاد نشاط در روزه‌داران

اجرای برنامه سحر شبکه اول سیما توسط حسن سلطانی و مباحثی که به صورت تلفنی با مهمانان مطرح می‌شد و نیز اجرای اذان در سکوی نفتی در برنامه سحر از مواردی بود که برخی از روزه‌داران را تشویق می‌کرد تا در سحر با امور مخاطبان تماس بگیرند و دیدگاه خود را مطرح کنند. پخش زنده مراسم حرم حضرت امیرالمومنین علی(ع) از شبکه سه سیما نیز از مواردی بود که توجه علاقه‌مندان به برنامه‌های سحر سیما را به خود جلب کرده بود.

از دیگر برنامه‌هایی که برخی توجه‌ها را به خود معطوف کرد، پخش موسیقی و سرود زنده در ویژه برنامه‌های بعد از افطار بود که از شبکه‌های سیما پخش می‌شد، برنامه‌هایی نظیر «ماه سپید» و «جشن رمضان» که با اجرای موسیقی به گفته برخی تماس‌گیرندگان، نشاط را به روزه‌داران و مخاطبان برنامه منتقل می‌کردند. هر چند پخش برخی از موسیقی‌ها انتقادهایی را نیز به همراه داشت، اما به‌دلیل نحوه اجرا، بدیع بودن و تصویربرداری مناسب، توجه و رضایت برخی تماس‌گیرندگان را که در ارتباط با این برنامه‌ها اظهارنظر می‌کردند، همراه داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها