بهترین سیاست دارویی در هر کشور، اتخاذ سیاست همزمان درون نگری و برون‌نگری است؛ یعنی علاوه بر این که باید بتوانیم بخش زیادی از نیازهای دارویی داخل را برطرف کنیم، باید نیم‌نگاهی هم به بازارهای خارجی داشته باشیم و برخی تولیدات با کیفیت خود را به قصد صادرات تولید کنیم.
کد خبر: ۸۱۸۸۶۸

حمایت واقعی از تولید داخل، به این معنی نیست که فقط مردم خودمان نسبت به تولید داروی داخل اعتماد داشته باشند یا با اجبار و تحمیل، داروهای تولید داخل را به آنها بفروشیم و انحصار ایجاد کنیم، بلکه حمایت واقعی از تولید در گرو ارتقای روزافزون کیفیت محصولات است، طوری که هم مصرف کننده داخلی از محصولات دارویی رضایت داشته باشد و هم این که بتوانیم در بازار دارویی جهان، سهم قابل توجهی در صادرات دارو داشته باشیم. نکته مهم دیگر این است که هیچ کشوری در جهان، خودکفایی 100درصدی دارو ندارد و اصلا این کار عاقلانه نیست. یعنی شما نمی‌توانید کشوری پیدا کنید که همه نیازهای دارویی‌اش را خودش تامین کند، بلکه حتی در کشورهای توسعه یافته هم برخی داروها از طریق واردات تامین می‌شود.

مثلا برای کشور ما، تولید یک سری داروها اصلا صرفه اقتصادی ندارد یا هنوز دانش تولید آنها را به دست نیاورده‌ایم.

بنابراین در این شرایط بهترین سازوکار، واردات این داروهاست.

باید در نظر داشته باشیم تبادل دارو در بین همه کشورها رواج دارد و قرار نیست خودمان همه نیازهای دارویی کشور را تامین کنیم.

از سوی دیگر، شکی نیست که تولید دارو در ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار است؛ اما متاسفانه نتوانسته‌ایم تولید با کیفیت داخلی را به مصرف‌کننده‌ها بشناسانیم و اعتماد آنها را جلب کنیم. این اعتمادسازی هم جز با آگاهی‌رسانی و شفاف‌سازی به دست نمی‌آید. یعنی اگر ما هم مثل کشورهای توسعه‌یافته، اشتباهات احتمالی تولید برخی داروها را صادقانه به مردم اطلاع بدهیم و در واقع خوبی‌ها و ایرادهای تولیدات داخلی دارو را به اطلاع مردم برسانیم، در آن صورت بین صنعت تولید دارو در داخل و مصرف‌کنندگان، اعتماد بیشتری ایجاد می‌شود و رغبت مردم برای مصرف داروی داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند.

دکتر عباس حاجی آخوندی

رئیس سابق سازمان غذا و دارو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها