دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس دوشنبه شب در سخنرانی در شهر بیرمنگام انگلیس از طرح جدید کشورش برای مقابله با گروه تروریستی داعش پرده برداشت. بخشی از این طرح به حضور فعال‌تر این کشور در مبارزه با داعش در سوریه معطوف شده و بخش دیگر آن مربوط به مبارزه و مقابله با پدیده افراط‌گرایی در جامعه انگلستان است.
کد خبر: ۸۱۸۷۸۶

در بخش اول سخنرانی، کامرون از طرح جدید این کشور برای پیوستن به حملات هوایی آمریکا در آسمان سوریه علیه مواضع داعش خبر داد. بخش دوم این طرح مربوط به راهبرد پنج ساله جدید دولت انگلیس برای مقابله با افراط‌گرایی بود. وی با بیان این‌که تاکنون 700 تبعه انگلیس به تروریست‌های سوریه پیوسته‌اند، تصریح کرد: ما باید به این موضوع پی ببریم که افراط‌گرایی به چه‌دلایلی برای عده‌ای جذاب است.

کامرون راهبرد دولتش برای مقابله با افراط‌گرایی را شامل چند مرحله دانست که عبارتند از: ایجاد حلقه تعامل میان مسلمانان و جامعه انگلیس، انجام مطالعات جدید درباره نحوه گسترش افراط‌گرایی، یافتن شیوه‌هایی برای تأکید بر ارزش‌های انگلیسی، پرداختن به معضل گسترش افراط‌گرایی در زندان‌ها و فضای سایبری و ارائه تمهیدات قانونی به والدین برای ابطال گذرنامه فرزندانشان. ارائه این راهکار جدید با واکنش تحلیلگران و جامعه مسلمانان انگلیس روبه‌رو شد. در همین زمینه رابرت فیسک، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی در روزنامه انگلیسی ایندیپندنت ضمن انتقاد از این راهبرد نوشت: در حال حاضر مشکل این است که هشت جنگنده تورنادوی انگلیس که در جزیره قبرس هستند، نمی‌توانند کوچک‌ترین تغییری در تراژدی خونبار سوریه ایجاد کرده یا تاثیری بر داعشی‌ها داشته باشند. در این میان باید به این حقیقت توجه کرد که آمریکایی‌ها تاکنون 5000 حمله هوایی علیه داعش انجام داده‌اند. لکن با وجود تمام این حملات ما باز هم شاهد فروپاشی موصل، الرمادی و فلوجه در عراق بودیم و این مساله نشان می‌دهد این تعداد حملات هوایی آمریکا هم تاثیری جدی در پیشروی‌های داعش نداشته است.

از سوی دیگر جریان‌ها و نهادهای مسلمانان انگلیس در واکنش به طرح جدید کامرون آن را «تا حدود زیادی گیج‌کننده و بی‌معنی» توصیف کردند. محمد شفیق، مدیر مرکز رمضان در این رابطه گفت: کامرون نباید مساله افراط‌گرایی و تروریسم را با انسجام و ادغام اشتباه بگیرد. شورای مسلمانان انگلیس نیز از این جهت از کامرون انتقاد کرد که مساله افراط‌گرایی را بسیار دست‌کم گرفته است. مقداد ورسی، معاون دبیرکل این مرکز در این باره گفت: کامرون به اشتباه ایدئولوژی را مهم‌ترین عامل تروریسم می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها