وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر حمایت کامل این کشور از جمعبندی مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران، گفت: اگر کنگره یا رئیس جمهوری آینده آمریکا با توافق وین مخالفت کند، واشنگتن همه اعتبار خود را در جهان از دست خواهد داد.
کد خبر: ۸۱۸۶۴۵
مخالفت کنگره با توافق وین اعتبار آمریکا در جهان را نابود می کند

جان کری در گفت وگو با برنامه «مورنینگ ادیشن» این رادیو از موضع دولت باراک اوباما در قبال از سرگیری روابط دیپلماتیک با کوبا و توافق هسته ای با ایران حمایت کرد و گفت: اگر این دو موضوع از سوی رئیس جمهوری آتی آمریکا یا کنگره به شکست بیانجامد، این امر به واشنگتن آسیب خواهد رساند.

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا دوشنبه (دیروز) پس از دیدار با وزیر خارجه کوبا در ساختمان وزارت خارجه آمریکا مطرح شد.

کری گفت: اگر کنگره نتواند توافق هسته ای با ایران را تصویب کند، تبعاتی فاجعه بار خواهد داشت و به شما می گویم که آمریکا همه اعتبار خود را از دست خواهد داد. در صورت شکست توافق هسته ای، اگر تصمیم به استفاده از گزینه نظامی بگیریم، آیا فکر می کنید که سازمان ملل نیز با ما خواهد بود؟ آیا فکر می کنید که همقطاران اروپایی واشنگتن از ما حمایت خواهند کرد؟

وی افزود: ایران به بهانه شکست توافق هسته ای به غنی سازی اورانیوم خواهد پرداخت. شکست مذاکرات یک اشتباه خواهد بود و ایران اقدامات خود را از سر خواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ایران خواهند گفت همان طور که گفتیم نمی توان به غرب اعتماد کرد و با آنها مذاکره کرد. آنها (غربی ها) صادق نیستند و شما را فریب می دهند. آنها ما را متوقف کردند و کنگره از مذاکرات عقب نشینی کرد و کسی در غرب نیست که بتوان مذاکره کرد.

کری همچنین در پاسخ به برخی اظهارات درباره این که دولت اوباما بسیار مشتاق توافق هسته ای است و هزینه سنگینی را به خاطر آن خواهد پرداخت، اظهار کرد: من سه بار مذاکرات را ترک کرده است.

وی گفت: اوباما تقریبا هربار صحبت می کرد و به من می گفت «بدان که می توانی از مذاکرات خارج شوی و من هم واقعا این کار را کردم. در نتیجه مانعی در این زمینه نداشتیم و حقیقت این است که به توافقی رسیدیم که فراتر از باور مردم بود و این واقعا همان چیزی است که شما از مردم شنیدید.»

کری درباره وعده مارکو روبیو سناتور آمریکایی از ایالت فلوریدا و نامزد درون حزبی جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا با موضوع ابطال توافق با کوبا در صورت رسیدن به کاخ سفید، گفت: کنگره یا رئیس جمهوری جدید آمریکا می توانند چنین تصمیمی اتخاذ کنند، اما فکر می کنم این اشتباهی بسیار بد است. اکثریت آمریکایی ها بر این باورند که برقراری روابط با کوبا بسیار خوب است و به مرور زمان مردم منافع حاصل از چنین سیاستی را شاهد خواهند بود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما با اتحاد جماهیر شوروی (سابق) و آنچه «چین سرخ» خوانده می شد، روابط دیپلماتیک داشتیم و باید برای انجام مراودات تجاری با کشورها رابطه داشته باشیم و در صورت فقدان چنین روابطی، شهروندان آمریکایی آسیب خواهند دید.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها