رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس شورای اسلامی:

مذاکره با جنود شیطان، کار آسانی نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: به واقع شهید شهریاری نمونه بارز یک انسان فرهیخته و عالم بود او هم علم را داشت و هم دین و به خاطر داشتن دو بال سالم علم و دین اوج گرفت.
کد خبر: ۸۱۸۶۰۱
مذاکره با جنود شیطان، کار آسانی نیست

علی اکبر صالحی درصحن علنی مجلس در ادامه توضیحات محمدجواد ظریف در ابتدا با گرامیداشت یاد شهدا به‌خصوص شهیدان هسته ای بیان کرد: آنچه برادر بزرگوارم دکتر ظریف در اینجا گزارش دادند به قدر کافی کامل و فراگیر بود.

وی افزود:‌ من به اینجا آمده ام تا به اختصار آنچه را مربوط به بخش فنی مذاکرات و دغدغه های مربوط به این بخش است پاسخ دهم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به برخی از تناقضات در اظهار نظرها افزود: گویی که برخی از این صحبت ها و ادعاها، ظاهری متناقض داشته باشند اما من امیدوارم این تناقضات برطرف شود.

وی گفت: مذاکره امر ساده ای نیست آن هم در چالشی که با جنود شیطان باشد مذاکره با کسانی که همواره به دنبال مکر و مکاری و کید بودند کار آسانی نیست.

شاکر دستاورد فنی مذاکرات باشیم

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این ملت بزرگوار در بستری که این انقلاب شکوهمند فراهم کرده توانست با توسل به باورها و توکل بر خدای لایزال و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، به گونه ای عمل کند که امروز بنده به عنوان یک هموطن عرض می کنم که به آنچه به دست آورده ایم می بالم.

صالحی افزود: بنده به عنوان یکی از افراد قدیمی و به عنوان فردی که از ابتدای پیدایش این پرونده تصنعی حضور داشته و به عنوان نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تا به امروز سیر تحولات و نحوه برخورد با این مسئله را کاملا شاهد بودم در این 12 سال پرچالش این ملت با استواری و استقامت که بنده بدون هرگونه مداهنه ای عرض می کنم و نقش آفرینی به خصوص مقام معظم رهبری توانسته ایم به این ایستگاه آخر با عزت و سرافرازی برسیم.

وی گفت: آنچه به عنوان یک شاهد می خواهم بیان کنم به عنوان کسی که 44 سال است در این فناوری حضور دارم بیش از 38 سال است عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف هستم و به عنوان بخش قابل توجهی از مدیران این صنعت دارم عرض می کنم آنچه در بعد فنی به دست آورده ایم مسئولیت شرعی، وجدانی، عرفی و عقلانی آن را می پذیرم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: دستاورد فنی که به دست آمده دستاوردی بس بزرگ است که تاریخ آن را نشان خواهد داد.

صالحی با بیان اینکه قصد ورود به مسائل سیاسی را ندارم، گفت: اما پارادایم تحولات سیاسی جهان به گونه ای فراگیر تغییر خواهد کرد و زنگ این تغییر در وین زده شد.

در امور فنی، در وین، گام های بلندتری را نسبت به لوزان جلو گذاشتیم

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ایران در تعاملات بین المللی پرچالش سیاسی جهان در جایگاه یک کشور توسعه یافته قرار بگیرد، این اولین باری است که یک کشور توانسته در مقابل قدرت های جهانی از نظر اقتصاد که 90 درصد قدرت جهان را دارند، از نظر قدرت نظامی شاید بگوییم 100 درصد قدرت جهان،‌ بایستد.

صالحی افزود: ‌جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلابش، ملتش و همت مسئولانش توانسته است چنین جایگاهی پیدا کند، این دستاورد را تبریک عرض می کنم.

وی با اشاره به دغدغه های مسائل فنی تصریح کرد: مذاکرات 1+5 با ایران سال ها طول کشید، عزیزانی که قبلاً‌ مسئولیت مذاکرات را داشتند همگی زحمت فراوانی کشیدند،‌ آقایان روحانی،‌ لاریجانی، جلیلی و اکنون آقای ظریف، همه آنها زحمت کشیدند و خشت نهایی را بزرگواران عزیز ما در مذاکرات اخیر نهادند.

صالحی گفت: وقتی مذاکرات با1+5 نتوانست به نتیجه مورد نظر برسد، با پیشنهادی که به خدمت مقام معظم رهبری شد ایشان پذیرفتند راه دیگری باز شود، مسیر دوم مسیر مذاکره با امریکا،‌ ایشان فرمودند هر دو مسیر باید هماهنگ شود.

وی افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم این تدبیر به زیبایی انجام گرفت و مسئولیت هر دو مسیر را به انسانی فرهیخته و‌ کارآشنا که تجارب ایشان بسیار کارساز بود،‌ واگذار شد و نتیجه آن الحمدلله بسیار مبارک و میمون است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مسائل فنی مذاکرات اخیر اظهار داشت: در لوزان ما روی محورهای فنی به تفاهمی رسیدیم،‌ در وین یعنی بعد از چند ماه در این فاصله بین لوزان و وین یک تعبیری کردیم و گفتیم دبه در آوردند،‌ و واقعاً هم همینجور بود، سعی کردند پیکره ای که در لوزان تراشیده شده بود باز هم آرام آرام نحیف‌تر کنند و بیشتر بتراشند تا بلکه به مواردی که قبلاً‌ فکرش را نمی کردند و بعد احساس کردند از دست داده اند،‌ به آن برسند.

وی افزود: ممکن است این را بیان کنید که آیا آمریکا با آن همه امکانات و مشاوره های فنی ممکن است که مورد غفلت قرار بگیرد، بله شده است برای اینکه جمهوری اسلامی ایران هم کم نداشت به‌خصوص با توکل به خدا و توسل به ائمه، ‌برکت این عزیزان خودنمایی کرد و اینگونه شد که شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:‌خیلی سعی کردند این پیکره را بتراشند اما نتوانستند،‌ بنده عرض می کنم بروند بررسی کنند چون دیگر کار تمام شده است،‌ جلسه هر چند علنی است البته باید با احتیاط صحبت کرد ولی بروند بررسی کنند ما در وین در امور فنی گام های بلندتری را نسبت به لوزان جلو گذاشتیم این خیلی عجیب است و این محقق شد.

وی ادامه داد: آنها می گفتند ما باید راه تولید سلاح هسته ای ایران را ببندیم،‌ پس محدودیت هایی را ایجاد کنیم که جلو تولید سلاح هسته ای ایران بسته شود،‌ مگر ما به دنبال سلاح هسته ای بودیم؟

صالحی گفت:‌ آنها هر قدر می خواهند مانع در این راه بگذارند چرا که ما بر اساس فتوای مقام معظم رهبری تولید، انباشت و به کار گیری سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای را حرام می دانیم پس اگر راهی برای رسیدن به سلاح کشتار جمعی هست تا آنجا که می توانید آن را مسدود کنید ما خواهان رفتن در آن راه نیستیم.

پذیرش محدودیت‌ها فعالیت هسته‌ای را دچار رکود نمی کند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پذیرش محدودیت ها در جمع بندی مذاکرات برخلاف ظاهرش اساس و نشاط و فعالیت هسته‌ای کشورمان را دچار رکود و توقف نمی کند.

وی افزود: هم اکنون 7 تن ذخایر اورانیوم داریم درحالی که نیاز سالانه ما در نیروگاه بوشهر 30 تن است. ما با اتکا به دانشمندان هسته‌ای فعالیت های هسته‌ای را تسهیل می کنیم و براساس تلاش دانشمندان، به ذخایر مورد نیاز اورانیوم در 7 سال دیگر خواهیم رسید بنابراین در پذیرش محدودیت طی 7 سال مشکلی ندارد.

صالحی درباره سانتریفیوژها و نیاز آینده ایران به نسل جدید آن نیز افزود: سانتریفیوژ «آی آر وان» ابتدای کار ما بود اما برای ورود به عرصه تجاری باید پیگیر سانتریفیوژهای «آی آر شش» و «آی آر هشت» باشیم که هم اکنون چندان به این نسل سانتریفیوژها به آن صورت دسترسی نداریم و باید کار کنیم بنابراین رسیدن به این مرحله نیز هفت یا هشت سال طول می کشد که ما نیز این محدودیت ها را براساس سال پذیرفته ایم.

وی گفت: اگر قرار است 190 هزار یا 200 هزار سو قابلیت غنی سازی داشته باشیم باید مواد اولیه آن را نیز کشف کنیم که خوشبختانه در چند سال اخیر حرکت به سمت اکتشافات جدید در این حوزه را آغاز کردیم که این موضوع نیز هشت تا 10 سال زمان می برد بنابراین اگر قرار است به 190 هزار سو برسیم باید اکتشافات جدید صورت گیرد و منابع جدید به دست آید که خوشبختانه خبرهای خوبی در این زمینه داریم که بعدا اعلام خواهیم کرد چراکه بر همین اساس خواهیم توانست به منابع اولیه برای استمرار بخشیدن به 190 هزار سو دسترسی پیدا کنیم.

صالحی به یکی دیگر از محدودیت ها درباره رآکتور اراک اشاره کرد و افزود: طرف مقابل می گفت شما سالانه 10 کیلو پلوتونیم تولید می کنید ما هم پاسخ دادیم پلوتونیم را به کمتر از 10 کیلو برسانیم چراکه اساسا در پی بمب نیستیم بنابراین در این زمینه محدودیت را پذیرفته ایم.

وی گفت: ما اصولا تا سال ها نیاز به غنی سازی 20 درصد نداریم و پس از آن به مراحل بعدتر خواهیم رسید.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ممکن است گفته شود در زمینه تحقیق و توسعه محدودیت هایی ایجاد شده است چراکه طرف مقابل می گفت اگر ماشین های خود را ارتقا دهیم به یک سال گریز نزدیک می شویم که ما هم پذیرفتیم در این زمینه محدودیت داشته باشیم اما نه محدودیتی که اساس تغییر و توسعه ما را برهم بزند چراکه ما هم اکنون درحال تحقیق و توسعه روی «آی آر شش»، «هفت» و «هشت» هستیم بنابراین محدودیت در این زمینه آزاردهنده نیست.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها