موگرینی در نشست مطبوعاتی مشترک:

از حمایت شخصی و سیاسی رهبر ایران تشکر می‌کنیم

وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی:

هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای ما تعطیل نخواهد شد

وزیر امور خارجه کشورمان پس از تقدیم برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس توافق وین ، هیچ یک نیازهای کشور در زمینه هسته ای تعطیل نمی شود.
کد خبر: ۸۱۸۵۹۰
هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای ما تعطیل نخواهد شد

محمدجواد ظریف در سخنان خود در صحن علنی مجلس ضمن تشکر و سپاس از دعاهایی که در ماه رمضان و روزهای دیگر در این دو سال برای خدمتگزاران شده است، افزود: یک هفته پیش در چنین روزی توافقی تاریخی میان ایران و کشورهای به ظاهر قدرتمند جهان انجام شد که براساس آن طرح صهیونیستی ایران هراسی و امنیتی سازی درباره کشورمان فرو ریخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: به اعتراض دوست و دشمن آنچه در این توافق به اثبات رسید عزت، خودباوری، اقتدار و سربلندی توام با حکمت ملت و رهبر فرزانه ایران بود.

ثابت شد ایران باج نمی دهد

ظریف افزود: در این مذاکرات نفس گیر بر همگان ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران با شش کشور به ظاهر قدرتمند جهان مذاکره می کند اما باج نمی دهد.

وی گفت: در این مذاکرات ثابت شد که در سخت ترین شرایط تحریم و فشار جمهوری اسلامی ایران سالها مقاومت و دو سال مذاکره را تحمل می کند اما از خواسته و خطوط قرمز خود عدول نمی کند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: یکبار دیگر به آمریکا ثابت کردیم که باید تسلیم شدن ایران را به خواب ببیند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: فرزندان شما برای کشورهای به ظاهر قدرتمند جهان ثابت کردند که هیچ کس نباید ایرانی را تحقیر کند و روشن کردند که غنی سازی، تحقیق و توسعه و تاسیسات هسته‌ای هیچگاه تعطیل نمی شود و برنامه موشکی و تسلیحاتی کشورمان به هیچ کس ارتباطی ندارد و اگر کسی باید در منطقه پاسخگو باشد این آمریکا و اسراییل اند که با سلاح هایشان مردم یمن و سوریه را به خاک و خون می کشند.

ظریف افزود: جای تعجب ندارد که شاهد عصبانیت مسئولان رژیم صهیونیستی و نخست وزیر آن هستیم که به کنگره آمریکا توسل می کند و به قول خود حاضر است خود را بکشد اما جلوی توافق هسته‌ای با ایران را بگیرد.

رژیم صهیونیستی هیچگاه این قدر منزوی نبوده است

وی گفت: آی پک تبلیغات چندین میلیون دلاری به راه انداخته است تا جلوی تصویب این توافق به اصطلاح خودشان خطرناک را بگیرد اما هیچ گاه رژیم صهیونیستی در میان متحدان خود تا این حد منزوی نبوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: توافق هسته ای در سطوح مختلف قابل تحلیل و بررسی است اما از هر سطحی که به آن نگریسته می شود نباید فراموش کرد که هر توافقی به هر حال بده بستان است و برخی خواسته ها به نفع بخش مهمتری صرفنظر می شود تا داده و ستاده ها متعادل گردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: سوال اینجاست که داده و ستاده ها در این مبارزه چه بوده است؟

وی افزود: اهداف کلیدی جمهوری اسلامی ایران که برای رسیدن به آن پافشاری کردیم و در برجام به عنوان ستاده های جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود عبارت است از حفظ عزت و اقتدار ایران، تثبیت، تحقیق و توسعه تاسیسات هسته ای از جمله فردو، رفع تحریم ها و پایان دادن به شش قطعنامه تهدیدآمیز سازمان ملل متحد.

ظریف گفت: برای طرف مقابل خواسته کلیدی عدم دسترسی به سلاح هسته ای ایران از طریق محدودیت ها و نظارت ها بود اما براساس اصول اسلامی و فتوای تاریخی مقام معظم رهبری، ایران هیچ گاه دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست و ایجاد این اطمینان به طرف مقابل امتیاز خاصی به شمار نمی رود و برخی نظارت ها و محدودیت ها در این زمینه دوره زمانی مشخص و تاریخ انقضاء معین دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: براساس این توافق هیچ کدام از نیازهای کشور در زمینه هسته ای تعطیل نمی شود.

مهر تائید شورای امنیت بر غنی سازی ایران

وی اظهار کرد: بزرگ‌ترین دستاورد ما مهر تایید شورای امنیت بر غنی سازی در ایران است.

ظریف با اشاره به تثبیت عزت و افتخار ایران در این جمع بندی افزود: این امر در تاریخ 70 ساله شورای امنیت بی سابقه است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه شورای امنیت در قطعنامه‌های قبلی خود برنامه غنی سازی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدید قلمداد کرده بود، افزود: حال آنکه شورای امنیت در جمع بندی این مذاکرات این برنامه غنی سازی را به عنوان امری مشروع پذیرفت و تمام کشورها را به همکاری با ایران تشویق کرد.

ظریف گفت: برنامه غنی سازی ایران بدون یک روز توقف ادامه خواهد یافت و در یک جراحی علمی و کارشناسی 15 ساله به ظرفیتی خواهد رسید که برای 5 نیروگاه هسته ای کافی است.

وی افزود: اینها امتیازاتی است که برای خیلی از کشورهای دنیا آرزوی دست نیافتنی است.

لغو تمام تحریم ها در روز اجرایی شدن توافق وین

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه براساس توافق وین تمام تحریم های شورای امنیت به طور یکجا در روز اجرایی شدن لغو خواهد شد، گفت: ما هیچ گاه ادعا نکردیم و نمی کنیم که برنامه جامع اقدام مشترک کاملا به نفع ایران است.

ظریف افزود: مسلما ما برای رسیدن به خواسته های خود انعطاف های هدفمند و با محاسبه داشته ایم.

وی گفت: آنچه مهم است نتیجه نهایی است و دستی است که به علامت پیروزی بالا می رود.

ظریف همچنین با اشاره به اذعان و سوال خبرنگار معروف امریکایی از اوباما که چرا شش قدرت بزرگ جهان در مقابل ایران نتوانستند زیرساخت های غنی سازی ایران را به طور کامل از بین ببرند، افزود: امروز دنیا هیچ گاه نمی گوید که ایران تسلیم شد اگر بحث از تسلیم است تسلیم قدرت های بزرگ در مقابل ملت ایران است.

وزیرامورخارجه همچنین در موضوع لغو تحریم ها در توافق ژنو گفت: تحریم های اقتصادی و مالی براساس این توافق در حوزه های مختلف اقتصادی، مالی، بانکی، نفتی، پتروشیمی و حمل و نقل در ابتدای اجرای توافق به طور کامل لغو و متوقف می شود.

ظریف افزود: تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های مرتبط هسته ای به طور کامل لغو خواهد شد.

وی گفت: برای اولین بار پس از سه دهه تحریم های غیرعادلانه خرید هواپیماهای مسافری برطرف می شود.

ظریف افزود: همچنین ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای ایران که در خارج از کشور بلوکه شده بود به خزانه بازخواهد گشت.

مشکلات صادرات رفع می شود

وی همچنین گفت: براساس این توافق مشکل صادرات فرش و خشکبار برطرف شده و محدودیت های فروش نفت ایران و محدودیت های صنعتی برطرف می شود.

وزیر امور خارجه افزود: همچنین صادرات و واردات و تامین و سرمایه گذاری در حوزه های اقتصادی و صنعتی تثبیت می شود.

ظریف همچنین گفت: برای اولین بار آمریکا ممنوعیت فعالیت شرکت های آمریکایی در ایران را لغو خواهد کرد.

شاخصه های یک توافق خوب با رعایت چارچوب های مورد تاکید مقام معظم رهبری

وزیر امور خارجه گفت: شاخصه های یک توافق خوب با رعایت چارچوب های مورد تاکید مقام معظم رهبری را همواره در دو سال گذشته رعایت کرده ایم.

ظریف افزود: در چند ماه گذشته که با نزدیک شدن به زمان پایان مذاکرات، مباحث دقیق تر و حساس تر می شد و خطوط قرمز نظام هم دقیق تر مطرح می شد، تمام این خطوط قرمز را در مذاکرات مطرح کردیم و همان گونه که در گزارشی در محضر رهبر معظم انقلاب عرض کردم اکثریت یا همه این خطوط قرمز را رعایت کردیم.

ظریف گفت: تحریم های مرتبط با بحث هسته ای به طور کامل از روزی که روز توافق شناخته می شود لغو و در روز اجرای توافق به طور کامل متوقف خواهد شد.

وزیر امور خارجه همچنین درباره اینکه باید لغو تحریم ها با امضای توافق همزمان و اقدامات ایران و طرف مقابل نیز متناظر باشد، افزود: ابتدا شورای امنیت دیروز همه تحریم هایش را لغو کرد.

وی گفت:‌ این کار به رغم مخالفت کنگره آمریکا و بنابر اصرار جمهوری اسلامی ایران و برخی اعضای 1+5 انجام شد.

قطعنامه شورای امنیت به معنی کاستن از اختیارات ایران نیست

ظریف افزود: قطعنامه اخیر شورای امنیت به معنی کاستن از اختیارات جمهوری اسلامی ایران برای طی مراحل تصویب توافق نیست.

وی گفت: پیش از آغاز هر گونه اقدام از سوی ایران طرف های اروپایی و آمریکا تحریم های خود را لغو یا متوقف خواهند کرد.

وزیر امور خارجه افزود: برای حصول اطمینان از صحت اقدامات آژانس ، جدول زمانی اجرای توافق به گونه ای طراحی شده است که قبل از به دست آمدن اطمینان لازم برای ایران، جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدامی در زمینه هسته ای انجام نخواهد داد.

ظریف تصریح کرد: در آینده هم همه نظارت ها بر فعالیت های هسته ای ایران صرفاً براساس قوانین عمومی آژانس خواهد بود.


محدودیت های 20 تا 25 ساله محدودیت نیستند ، اقدامات شفافیت ساز است

وزیر امور خارجه افزود: درباره دو مورد که کاخ سفید آنها را با سر و صدای زیاد به عنوان محدودیت های 20 تا 25 ساله مطرح می کند تصریح می کنیم که این موارد محدودیت نیستند بلکه به عنوان اقدامات شفافیت ساز درباره معادن است که باعث می شود در آینده از بسیاری اتهامات جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: شدت عصبانیت معاندان جمهوری اسلامی ایران و در رأس آنها رژیم صهیونیستی به خوبی نشان دهنده تسلیم و تحکیم اقتدار منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران است.

ظریف گفت: جای تعجب ندارد که شاهد جیغ و دادهای نخست وزیر عصبانی آن رژیم و توسل او به کنگره آمریکا برای رأی منفی به توافقی هستیم که از دید او حاضر است خودش را بکشد تا جلو این توافق که برای رژیم صهیونیستی خطری جبران ناشدنی را به دنبال دارد، بگیرد.


ظرفیت بازگشت پذیری برنامه هسته ای کشورمان بسیار بالاست

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ظرفیت بازگشت پذیری برنامه هسته ای کشورمان بسیار بالاست، افزود: منتقدان امریکایی ادعا می کنند که سرعت بازگشت پذیری برنامه هسته ای ایران به مراتب بالاتر از توان امریکایی‌ها برای بنا کردن ساختمان در هم ریخته تحریم‌هاست.

وی گفت: برگرداندن تحریم ها بدون دلیل هزینه سیاسی طرف مقابل را بالا می برد و به بی‌اعتمادی به آنها منجر می شود.

ظریف افزود: در صورتی که تحریم های شورای امنیت به شکل کامل یا ناقص برگردد جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به اجرای تعهدات برجام نمی داند و در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر خواهد کرد.

وی گفت: روند بازگشت پذیری در برنامه جامع اقدام مشترک جدی و زمانبر است که این اقدام را از امکان بهانه گیری توسط اعضا مصون می دارد.

ظریف افزود: بازگشت پذیری صرفاً در قطعنامه شورای امنیت وجود ندارد بلکه از موضوعات برجام نیز هست و وضعیتی دو طرفه خواهد بود و می تواند از نگرانی های ما بکاهد.

قطعنامه 2231 شورای امنیت نقشه راهی از ابتدا تا انتها

وی قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقشه راهی از ابتدا تا انتها دانست و گفت: در این قطعنامه همه چیز پیش بینی شده است و آخرین قطعنامه شورای امنیت در زمینه مسئله هسته ای کشورمان خواهد بود.

وزیر امور خارجه افزود: نباید به تلاش ها و دست و پا زدن برخی کشورها توجه کرد چرا که قطعنامه صریح است و نامه‌ها بی ارزش.

ظریف گفت: نگرانی مقام معظم رهبری درباره تولید سوخت در متن اصلی برجام تصریح و حتی ذکر شده است که کمیسیون مشترک باید در این زمینه به ایران کمک کند.

وی با بیان اینکه سوخت رآکتور اراک در ایران تولید خواهد شد افزود: طرح تحریم فروش مواد اولیه هسته ای به کشورمان با 35 سال قدمت با دستور شورای امنیت برداشته می شود و با صدور قطعنامه دیروز این شورا امکان خرید و فروش اورانیوم از دیروز به وجود آمده است.

هیچ سانتریفیوژ و زیرساخت هسته ای از کشور خارج نمی شود

ظریف گفت: هیچ سانتریفیوژ و زیرساخت هسته ای از کشور خارج نمی شود و قلب رآکتور اراک در ایران نگهداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسئله موشک و خرید و فروش سلاح جزیی از قطعنامه است و اجرایی نشدن آن تخلف از توافق نیست افزود: قطعنامه دیروز سازمان ملل حاصل بده بستان زیاد است اما برجام را تأیید می کند و قطعنامه ای منحصر به فرد در تاریخ این شوراست.

وزیر امور خارجه گفت: این نخستین بار است که کشوری بدون جنگ و تسلیم از زیر بار تحریم و نظارت های سازمان ملل متحد آزاد می شود.

ظریف افزود: این قطعنامه نمایانگر تغییر بنیادین رویکرد سازمان ملل در باره ایران است و به طور رسمی برنامه جامع اقدام مشترک را پذیرفت و دیگر چیزی به نام تحریم در قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان وجود ندارد.

مقابل هرگونه زیاده خواهی می ایستیم

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برنامه جامع اقدام مشترک به اعتراف تحلیلگران منطقه و جهانی جایگاه جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای تثبیت کرده است، گفت: ما از این پس و در صورت طی مراحل قانونی به دقت رفتار طرف مقابل را رصد و در مقابل هر گونه زیاده خواهی ایستادگی خواهیم کرد.

ظریف خطاب به ملت ایران با اشاره به اینکه در مذاکرات باج ندادیم، خاطرنشان کرد: فرزندان شما در این مذاکرات برای 6 کشور به ظاهر بزرگ دنیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا روشن کردند که هیچ کس هرگز نباید ایرانی را تهدید کند. بر همگان روشن کردند غنی‌سازی ما و تحقیق و توسعه مرتبط با آن و اصولا هیچ یک از تأسیسات هسته‌ای ما هیچ گاه تعطیل نخواهد شد.

وی افزود: به صراحت تاکید کردند که برنامه موشکی و تسلیحاتی ما به هیچ کس صرف نظر از قدرت ادعایی‌اش ارتباطی ندارد و روشن کردند که اگر کسی در منطقه باید پاسخگو باشد، این امریکا و غرب است که در فلسطین و یمن و سوریه با سلاح‌هایش مردم بیگناه را به خاک و خون می‌کشند.

توافق نتیجه عزت و اقتدار ملی است

ظریف همچنین با اشاره به اینکه آنچه بر اساس این توافق به دست آمده است حاصل گروه مذاکره کننده نیست، گفت: این توافق نتیجه عزت و اقتدار ملی است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز عید فطر و سربلندی ملت ایران در مقابل شش کشور بزرگ جهانی گفت: اکنون مهم‌ترین وظیفه ما حفظ وحدت ملی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به مقاومت و صبوری مردم ایران در برابر فشارها ، تهدیدها و تحریم ها به رهنمودها و هدایت های مقام معظم رهبری در این مذاکرات اشاره کرد و افزود: آنچه در آینده اقتدار ایران را حفظ خواهد کرد وحدت، همبستگی و همدلی مردم ایران است.

وی گفت: بیایید در شرایطی که دنیا ایران را مقتدر و رهبر فرزانه را پیروز نبرد تاریخی می داند و دوستان ما در منطقه از این اقتدار شاد شده‌ و بدخواهان ملت ایران عزا گرفته اند ما نیز خارج از تمام دسته بندی های سیاسی با تمام توان، عزت و خودباوری این مردم بزرگوار را پاسداری کنیم.

در این نشست آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز حضور دارد.

همچنین در این جلسه طرح استفساریه قانون پولی و بانکی کشور، طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در دستور کار مجلس قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به سوال های عباسپور نماینده مردم بویین زهرا و ایران پور نماینده مردم مبارکه به خانه ملت می آید.

نمایندگان همچنین یک نفر را به عنوان عضو شورای فرهنگ عمومی انتخاب می کنند.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها