خرما میوه‌ای پرخاصیت، سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین‌هاست. خرما‌ علاوه بر قند طبیعی، حاوی مواد مغذی و باارزشی همچون آهن و منیزیم است. همچنین ‌دارای قند زیادی است که در واقع حدود ۷۰ درصد آن را کربوهیدرات، ۲۵ درصد آن ساکاروز و ۵۰ درصد گلوکز استیک است. با خوردن ۱۵ گرم آن در روز می‌توان کم‌خونی ناشی از کمبود آهن بدن را برطرف کرد.
کد خبر: ۸۱۸۵۸۷

خرما را می‌توان جایگزین قند، شکر و مربا کرد برای مثال یک عدد خرمای مرطوب ۲۰ کالری و یک خرمای خشک ۱۵ کالری دارد که با خوردن آن انرژی بدن تامین می‌شود. بویژه خرمای ربی باتوجه به دارا بودن قند طبیعی از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و جایگزین مناسبی برای قند است.

خرما یکی از مواد مغذی و خوشمزه‌ای است که معمولا کارشناسان تغذیه مصرف آن را در رژیم غذایی روزانه افراد توصیه می‌کنند. البته باید تاکید کرد که این میوه پرخاصیت حاوی فیبر طبیعی است و به دلیل داشتن پتاسیم برای تقویت سیستم عصبی بدن نیز مفید است.

متخصصان تغذیه بر این باورند که خوردن خرما خطر سکته را نیز کمتر می‌کند و مصرف مقدار مناسب آن کلسترول خون را نیز کاهش می‌دهد. آنها معتقدند افرادی که می‌خواهند وزنشان افزایش یابد، می‌توانند از این ماده غذایی مفید در رژیم روزانه‌‌شان کمک بگیرند.

البته خرما برای برخی افراد زیان‌هایی نیز دارد. به عنوان نمونه کسانی که داخل دهانشان زخم یا تاول وجود دارد، باید از خوردن خرما پرهیز کنند. در ضمن، خوردن آن با ماست نیز بسیار مضر است. همچنین افرادی که دیابت دارند یا این‌که این بیماری در خانواده آنها وجود دارد، باید در خوردن خرما احتیاط کنند.

همچنین افراد چاق یا کسانی که با مشکل اضافه وزن روبه‌رو هستند نیز ‌ ‌باید در خوردن این ماده غذایی‌ دقت کرده و آن را بیش از حد مصرف نکنند. با توجه به این‌که انرژی خرما خیلی کمتر از انرژی قند ساده است، به همین دلیل مصرف آن بسیار بهتر و مناسب‌تر از قندهای ساده است.

با توجه به فوایدی که از خرما گفته شد، بهتر است این ماده غذایی را در برنامه غذایی خانواده جای دهید، اما هنگامی که می‌خواهید خرما بخرید، حتما توجه داشته باشید خرما تازه باشد و مزه و بوی ترشیدگی ندهد.

خرما، قند کاهش یافته را جبران می‌کند و به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که بی‌تحرک شده است، دچار تحرک می‌کند.

حسین عبدالعزیزی - کارشناس بهداشت مواد غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها