حتما برای شما هم پیش آمده که نه همیشه، اما گاهی دلتان بخواهد ظهرها سری بر بالش بگذارید. این چرت‌های میان‌روزی واقعا انرژی‌بخش بوده و تحقیقات جدید حاکی از آن است که این مدل استراحت می‌تواند کارایی کارگرها را افزایش دهد.
کد خبر: ۸۱۸۵۸۴

مطالعه انجام شده در دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد استراحت میان‌روزی می‌تواند از میزان خستگی، اقدام به رفتارهای تکانشی یا مخاطره‌آمیز کاسته و امنیت محل کار را افزایش دهد.‌ جنیفر گلد اشمید، دانشجوی دکترا در دپارتمان روان‌شناسی، در کنفرانس خبری دانشگاه می‌گوید: نتایج به‌دست آمده از مطالعه مربوطه نشان می‌دهد که چرت زدن می‌تواند یک توقف کاری مفید برای افرادی باشد که مجبورند مدت زیادی را بیدار بمانند. این نوع استراحت توانایی این افراد را در پیش بردن کارهای سخت و طاقت‌فرسا بالا می‌برد.

بسیاری از افراد هستند که به دلایل مختلفی نمی‌توانند شب‌ها خواب کافی داشته باشند و همین موضوع از انرژی، میزان توجه و حافظه آنها کم می‌کند.

برای بررسی تاثیر چرت نیم‌روزی روی احساسات افراد، تیم تحقیقاتی دانشگاه 40 فرد بین 18 تا 50 سال را با برنامه ثابت خواب تحت نظر گرفت. سه شب متوالی داوطلبان این روند را طی کرده و پس از آن از آنها آزمون‌هایی از طریق کامپیوتر و درباره میزان خواب‌آلودگی، حال و حوصله و تکانشگری گرفته شد. سپس به طور تصادفی افرادی در این بین انتخاب شدند که در میانه روز یک چرت یک ساعته داشته باشند.

باقی هم در این مدت بایستی به تماشای یک فیلم از طبیعت نشسته و اجازه چرت زدن نداشتند. سپس گروه‌ها دوباره مورد آزمایش قرار گرفتند. آنهایی که چرت زده بودند، صبورتر نشان داده و برای حل مشکل زمان بیشتری را نسبت به افرادی که اجازه استراحت نداشتند، اختصاص می‌دادند.

بعلاوه چرت میان‌روزی موجب کمتر شدن رفتار تکانشگری شده بود. محققان اعلام کردند نتایج به‌دست آمده از تحقیق اخیر نتایج پیشین درباره محرومیت از خواب را پشتیبانی می‌کند. پیش از این مشخص شده بود که خواب ناکافی می‌تواند کنترل احساسات منفی افراد را دچار مشکل کند.

منبع: webmd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها