اگر به نتایج کنکور طی سال‌های اخیر نگاهی اجمالی بیندازیم، متوجه می‌شویم که رفته‌رفته دیگر شاگرد اولی تهرانی‌ها در کنکور رنگ باخته است. حالا خیلی از کنکوری‌ها در شهرهای کوچک و محروم، رتبه‌های برتر کنکور را کسب می‌کنند و دیگر مثل قدیم، شاگرد اول‌های آزمون سراسری فقط از تهران و شهرهای بزرگ نیستند.
کد خبر: ۸۱۸۵۵۱
اراده، کنکور و محرومیت را دور می‌زند

در تحلیل این اتفاق باید در نظر داشت که به‌دلیل وجود فضای مجازی و استفاده از امکانات گسترده آن، بخشی از فاصله‌های آموزشی کمرنگ شده است و دیگر خیلی از کنکوری‌های ساکن شهرستان هم می‌توانند از امکانات روز آموزشی استفاده کنند و بهره‌مند شوند.

در حقیقت، این روزها به کمک دنیای اینترنت، به روز شدن داوطلبان راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر شده است. دلیل بعدی این اتفاق را باید در مفهومی بودن سوالات کنکور جستجو کرد. منبع سوالات کنکور سال‌های اخیر، فقط از محتوای کتاب‌های درسی استخراج می‌شود و بنابراین بین دانش‌آموزی که به آموزشگاه کنکور می‌رود با کسی که به آموزشگاه نمی‌رود، فرق چندانی وجود ندارد و این وسط، فقط دانش کنکوری‌ها تعیین‌کننده رتبه آنهاست.

به‌طور کلی هم سطح دانش و اطلاعات داوطلبان کنکور نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده و هم سطح میانگین دانش کنکوری‌ها بالا رفته است.

از سوی دیگر، سطح علمی معلمان مدارس شهرهای کوچک هم ارتقا پیدا کرده است. یعنی اگر در گذشته، معلم ساکن تهران نسبت به فوت و فن کنکور آگاه‌تر بود و خیلی بهتر دانش‌آموزانش را برای کنکور آماده می‌کرد، اما حالا سطح آموزشی بسیاری از معلمان شهرهای کوچک هم ارتقا پیدا کرده است و در واقع، نوع تدریس مدرس‌های ساکن شهرستان هم کارآمدتر از قدیم شده‌است. البته در کنار همه اینها نباید عزم و انگیزه این شاگرد اول‌ها را هم فراموش کرد. آنها با وجود تمام محدودیت‌ها، ثابت کرده‌اند که خواستن، توانستن است و اگر پای اراده وسط باشد، می‌شود با دست خالی هم نتایج درخشانی گرفت.

دکتر جلال طباطبایی - معاون سابق سازمان سنجش و استاد دانشگاه شاهد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها