قطعنامه‌ای که روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای کشورمان صادر کرد، بخشی از الزامات اجرایی شدن برجام بود که در وین مورد توافق قرار گرفته و مبتنی بر لغو تحریم‌هایی بود که در سال‌های گذشته از سوی همین شورا علیه کشورمان اعمال شد.
کد خبر: ۸۱۸۴۸۸

با توجه به این‌که این قطعنامه، تحریم‌های پیشین را لغوکرده و ضمانتی برای اجرای تعهدات تصریح شده در متن توافق قلمداد می‌شود در حال حاضر زمان مناسبی برای این‌که از محدودیت‌های ناشی از صدور قطعنامه جدید شورای امنیت سخن بگوییم، نیست.

روشن است که هر توافقی با توجه به ماهیت دوجانبه آن، بخشی از خواسته‌های ما و بخشی از مطالبات طرف مقابل را در بر دارد و این هنر مذاکره است که یک طرف، بتواند بخش بیشتری از آنچه موردنظر دارد در متن توافق بگنجاند. با وجود این نباید از یاد برد که افزون بر محتوای آنچه مورد توافق قرار گرفته، نفس مذاکرات و حاصل آن که قطعنامه اخیر شورای امنیت هم جزئی از آن تلقی می‌شود، از کشورمان یک چهره عقلایی، منطقی، حرفه‌ای و توانمند در اقناع جامعه جهانی نشان داد که این همان ویژگی‌هایی است که از ملتی چون ایران با قدمت بالای تمدنی، انتظار می‌رود. بنابراین رسیدن به چنین دستاوردی، کمتر از لغو تحریم‌ها نیست.

با توجه به تلاش‌های تبلیغاتی کشورهای غربی در سه دهه اخیر برای نشان دادن چهره‌ای غیرمنطقی و آشوب‌گر از ایران، مذاکرات هسته‌ای به افکارعمومی جهان نشان داد که ایران کشوری حق‌طلب و صلح‌جو بوده و آنچه در روزهای اخیر در رسانه‌های غربی و نیز روزنامه‌های روسی و چینی درباره تیم مذاکره‌کننده ایران و شخص دکتر ظریف نوشته و تصریح کرده‌اند که این تیم، توانمندی بالایی در گفت‌وگوهای صورت گرفته داشته، مایه مباهات است.

علاوه بر این، باید در نظر داشت که مذاکرات هسته‌ای نشان داد دیپلماسی قدرت فائق آمدن بر منطق جنگ نظامی را دارد و این نکته‌ای است که جمهوری اسلامی ایران تحت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در پیشبرد این مذاکرات آن را اثبات کرد و مباهات آن به کشور ما می‌رسد. با توجه به سابقه منفی آمریکا و متحدانش در منطقه، در استفاده از زور به‌جای دیپلماسی و جنگ به‌جای مذاکره، دستاورد مهم بهره بردن از زبان دیپلماسی به‌جای نبرد مسلحانه را واشنگتن یا کشورهای اروپایی طرف مذاکره با تهران نمی‌توانند به‌نام خود ثبت کنند و بنابراین اکنون وقت آن رسیده که رسانه‌ها و صاحبنظران داخلی این نقش مهم ایران در استفاده از دیپلماسی در حل اختلافات بین‌المللی را مورد توجه قرار داده و آن را بیش از پیش مطرح کنند.

دکترعلیرضا شیخ‌عطار

سفیر پیشین ایران در آلمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها