استقلال با ریوالدویی به توافق رسید که 8 ماه خانه‌نشین بوده است

مهمانانی از سرزمین قهوه سوخته

پای یک بازیکن برزیلی دیگر هم قرار است به فوتبال ایران باز شود؛ ریوالدو باربوسا دی سوزا. استقلالی‌ها دیروز در حالی با این هافبک قراداد امضا کردند که گفته می‌شود یک فصل دور از میادین بوده است.
کد خبر: ۸۱۸۴۷۸

با یک جستجوی ساده اینترنتی اطلاعات خوبی از این بازیکن در اختیار هواداران قرار می‌گیرد. دی سوزای ۲۹ ساله دوران حرفه‌ای فوتبالش را از تیم سانتوس آغاز کرد، اما طی دو فصل فقط دو بار برای این تیم به میدان رفت. گوارانی، باهیا و مارلیا تیم‌های بعدی او بودند، اما تعداد بازی‌های دی سوزا برای این سه تیم جمعا از عدد 26 تجاوز نکرد. این هافبک سرانجام در سال 2008 با قراردادی ۳۰۰ هزار یورویی راهی اروپا شد و به تیم وادوز لیختن اشتاین پیوست. دی سوزا طی یک فصل ۱۹ بازی برای این تیم انجام داد و ۴ گل زد. او در سال ۲۰۱۰ دوباره راهی برزیل شد. طی سه فصل برای چهار تیم اوئسته، آوای، پالمیراس و اسپورت بازی کرد. آخرین تیم دی سوزا هم فیگوئرنزه برزیل بود که در سال 2013 این بازیکن را جذب کرد. او از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۱۴۷ بازی در لیگ‌های مختلف ملی و ایالتی انجام داده که ۶۸ بازی آن در لیگ برتر برزیل بوده است. با این حال از آخرین بازی دی سوزا با پیراهن فیگوئرنزه هشت ماه می‌گذرد و طی این مدت او در هیچ بازی رسمی به میدان نرفته است.

گرچه قهرمانی لیگ برزیل با سانتوس، قهرمانی در جام حذفی لیختن اشتاین با وادوز و چند قهرمانی در لیگ‌های ایالتی برزیل کارنامه نسبتا قابل قبولی برای این بازیکن به شمار می‌رود، اما یک فصل دوری از میادین تردیدهایی را نسبت به کیفیت بازی این مدافع ـ هافبک دفاعی وارد می‌کند.

دی سوزا برزیلی، هفتمین بازیکن خارجی تازه‌وارد فوتبال ایران در فصل نقل و انتقالات لیگ پانزدهم خواهد بود. جالب آن‌که از جمع این تازه‌واردها پنج بازیکن برزیلی هستند تا لیگ برتر ایران همچنان یکی از بهترین خواستگاه‌ها برای بازیکنان درجه 2و 3 این کشور لقب بگیرد.

در این میان تراکتورسازی و استقلال اهواز هر کدام با دو بازیکن برزیلی در فصل نقل و انتقالات قرارداد جدید امضا کردند تا بیشترین سهم را در جذب بازیکنان این کشور داشته باشند. سرشناس‌ترین برزیلی این جمع «کارلوس الکساندر کاردوسو» 31 ساله است که سابقه بازی در تیم‌های نه‌چندان سرشناس کومریکال برزیل، استرلا آمادورای پرتغال و سی اس پاندورای رومانی را در کارنامه دارد. این مدافع چپ که در دو فصل گذشته با پیراهن تیم نفتچی باکو به میدان رفت، در لیگ پانزدهم پیراهن تراکتورسازی را تن خواهد کرد. تراکتوری‌ها یک برزیلی 22 ساله به نام آگوستو سزار دوسانتوس موریرا را هم جذب کردند تا از او در پست هافبک دفاعی استفاده کنند. او که فصل گذشته در عضویت تیم اینترناسیونال برزیل قرار داشت، در کمتر از چند ماه دو بار به صورت قرضی تیم‌هایش را عوض کرد تا سرانجام سر از فوتبال ایران درآورد. او 23 بار در لیگ برتر برزیل بازی کرده و یک بار هم در مقابل کورینتیانس موفق به گلزنی شده است.

ایگور فرناندو و ادواردو سوارز هم دو خرید برزیلی استقلال اهواز هستند که اولی دروازه‌بان است و از لیگ سری B برزیل به ایران آمده و دومی هم مدافع وسط 31 ساله‌ای است که فصل گذشته در تیم دسته سومی ماکای برزیل حضور داشت. جالب آن‌که سوارز فصل گذشته هم با راه‌آهن قرارداد امضا کرد، اما بلافاصله پس از پرداختن نشدن اولین قسط دستمزدش، بدون آن‌که برای این تیم بازی کنند، قراردادش را فسخ کرد و راهی کشورش شد.

در کنار این برزیلی‌های تازه‌وارد، در لیگ پانزدهم هفت برزیلی دیگر هم هستند که با توجه به سابقه حضورشان در فوتبال ایران، تا حدودی برای فوتبالدوستان کشورمان شناخته شده‌تر هستند. این برزیلی‌ها عبارتند از لوسیانو پریرا مندز (سپاهان)، مارکو ائورلیو ایوبل (صبا)، لئوناردو پیمنتا و مگنو باتیستا (گسترش فولاد)، لئوناردو پادوانی و کارلوس سانتوس (نفت) که البته این دو بازیکن آخر از تیم‌های سپاهان و ذوب آهن، راهی نفت تهران شدند.

به این ترتیب در فاصله دو روز مانده به پایان زمان نقل و انتقالات بازیکنان خارجی، فعلا جمع بازیکنان برزیل لیگ پانزدهم از مرز 11 بازیکن گذشته است تا کشور قهوه، بیشترین سهم را در میان خارجی‌های لیگ برتر ایران داشته باشد.

مارکو ماریچ مدافع کروات پرسپولیس، دژان باندوویچ دروازه‌بان صربستانی، میلان یووانوویچ مدافع اهل مونته‌نگرو و الکساندر پاشنکو هافبک اهل مولداوی سیاه جامگان، سرگئی پاشنکو دروازه‌بان مولداویایی ملوان، گئورگی گئورگیف دروازه‌بان بلغارستانی گسترش فولاد، موسی کولیبالی مدافع مالیایی استقلال صنعتی، جاسم کرار هافبک عراقی استقلال و آلویز نانگ مهاجم کامرونی نفت تهران از جمله خارجی‌هایی هستند که تا به امروز حضورشان در فصل آینده فوتبال ایران قطعی شده است.

ریوالدو: دوست دارم مثل جان‌واریو باشم

ریوالدو باربوسا دی سوزاهافبک برزیلی و جدید استقلال با بیان این‌که شناخت چندانی از این تیم ندارد گفت: انچه از دوستان شنیده ام این است که استقلال تیمی پرطرفدار است و عناوین مختلفی را در آسیا کسب کرده است. به همین علت سعی کرده‌ام با یک انتخاب خوب در ادامه فوتبالم، هم به باشگاه کمک کنم و هم به خودم.

ریوالدو که قرار است پیراهن شماره 8 استقلال را بر تن کند در خصوص هدف‌گذاری‌اش برای فصل جاری با آبی‌پوشان گفت:‌من می‌دانم که قبلا بازیکنی مثل جان واریو برای استقلال خاطره‌های زیادی ساخته و هواداران او را دوست دارند. به همین علت دوست دارم تمام تلاشم را انجام دهم تا جای خالی او را پر کنم و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شناختی از جان واریو داشت یا خیر، گفت: من او را نمی‌شناختم، اما اطلاعات زیادی کسب کردم و متوجه شدم زمانی که این بازیکن در ایران حضور داشته مورد حمایت هواداران تیم استقلال بوده است.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها