گزارش خبرنگار اعزامی جام‌جم به سیستان و بلوچستان از حال و هوای سومین دریاچه بزرگ کشور

زندگی در «هامون» به گل نشست

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از احیای دریاچه هامون تا دو سال آینده با اجرای برنامه جامع مدیریتی برای این تالاب خبر داد.
کد خبر: ۸۱۸۴۱۶

محسن سلیمانی روزبهانی در گفت‌و‌گو با ایسنا، علت نامساعد بودن وضع کنونی دریاچه را مدیریت نادرست منابع آب در حوزه آبریز تالاب هامون دانست و افزود: بخشی از این مشکل متوجه کشور افغانستان است و بخشی هم ریشه در مدیریت نامناسب منابع آب در کشور دارد و آب و هوا هم این مسائل نادرست مدیریتی را تشدید کرده است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد دریاچه هامون گفت: در یک سال گذشته سازمان در تلاش بوده است برنامه مدیریت جامع برای تالاب‌ها نوشته شده و سمت و سوی روند توسعه را در مدیریت منابع آبی منطقه هدایت و کنترل کند تا محوریت با تالاب هامون باشد؛ به طوری که هرگونه توسعه‌ای هم که در منطقه اتفاق می‌افتد محور آن دریاچه هامون باشد.

سلیمانی تصریح کرد: در حال حاضر تدوین این برنامه مدیریتی را با کمک تمامی ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران شروع کرده‌ایم و امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده نهایی و به تصویب مراجع استانی و ملی برای اجرایی‌شدن برسد.

وی با بیان این که تثبیت شن‌های روان کف دریاچه، جزو اقدامات کوتاه‌‌مدت برای بهبود وضعیت دریاچه هامون است، تصریح کرد: خشکی تالاب با طرح تثبیت شن‌های روان معالجه نمی‌شود، بلکه فقط کاهش اثرات را به دنبال دارد. در حالی که باید با نگاهی بلند‌مدت یک برنامه مدیریتی با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط و NGOها برای احیای تالاب اجرایی کنیم.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به طرح مدیریتی تالاب هامون که با مشارکت همه دست‌اندرکاران دولتی و غیردولتی تدوین شده است، گفت: در این برنامه همه مشکلاتی که به از بین رفتن تالاب منجر شده مورد بررسی قرار گرفته و باعث شده سهم هر‌یک از دستگاه‌ها در برطرف کردن بحران موجود و دلایل ریشه‌ای این مشکل مشخص شود.

وی گفت: در این خصوص برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی نظیر بازنگری در مدیریت منابع آب در حوزه سیستان، اصلاح الگوهای کشت و روش‌های کشاورزی، بازنگری در تخصیص منابع آب، گفت‌وگو درخصوص انواع معیشت‌های مردم که وابستگی کمتری به آب داشته باشد، توجه به جوانب مختلف محیط‌زیستی، تنوع زیستی، اقتصادی اجتماعی، مدیریت منابع آب و خاک و آلاینده‌ها صورت گرفته و قرار شده تکلیف و وظایف‌ دستگاه‌های مختلف برای اجرایی کردن این برنامه‌ها در طرح مشخص شود تا این اقدامات به احیای تالاب منجر شود.

وی درباره جزئیات برنامه مدیریتی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این خصوص افزود: بخش اصلی طرح تدوین شده است و امیدواریم در یکی دو ماه آینده نهایی شود و به تصویب شورای استان برسد و بعد از آن وارد فاز اجرایی شود. گرچه شرایط طبیعی قابل پیش‌بینی نیست، اما اگر دستگاه‌ها خود را موظف به اجرای تصمیمات مربوط کنند، در آینده نه‌چندان دور ظرف دو سال آینده تالاب هامون احیا خواهد شد و ظرف پنج سال آینده تالاب به شرایط طبیعی بازخواهد گشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها