بارش شدید باران و توفان که از عصر یکشنبه برخی استان‌های کشور را درنوردید، خسارت‌های بسیاری را برجای گذاشت به طوری‌که در استان البرز باعث طغیان رودخانه کرج در مسیر جاده چالوس و مرگ تعدادی از مسافران شده است. اخبار دریافتی حاکی است که بر اثر وقوع این سیل پنج نفر کشته و بیش از 12 نفر نیز مفقود شدند. گفته می‌شود احتمال افزایش تعداد قربانیان در این منطقه وجود دارد.
کد خبر: ۸۱۸۴۱۵

بخش‌ها و روستاهای جاده چالوس وضعیت‌شکننده‌ای مقابل حوادث طبیعی دارد به طوری‌که هنگام افزایش حجم تردد خودروها در این جاده و یکطرفه شدن آن در برخی مواقع، این مناطق هنگام وقوع حوادث کاملا بی‌دفاع و مظلوم واقع می‌شود که این وضع در حادثه یکشنبه شب گذشته بوضوح قابل مشاهده بوده است.

بارش شدید تابستانی و طغیان رودخانه کرج باعث جاری شدن سیل در روستاهای سیجان و سرزیارت در جاده چالوس شد و خسارات سنگینی به ساکنان این روستاها وارد کرده است.

بر اساس اظهارات محمدتقی ایرانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه کرج تاکنون 50 خودرو در معرض سیلاب قرار گرفته و فقط 30 خودرو آن هم در وضعی آشفته از گل و لای خارج شده است و سرنوشت سرنشینان این خودروها نیز مشخص نیست.

طغیان رودخانه، عامل بروز سیل

بر اساس برآوردهای اولیه خسارت‌های وارده سنگین است و مسئولان اکنون به طور دقیق نمی‌توانند میزان آن را اعلام کنند.

فرماندار کرج با اشاره به از بین رفتن زیرساخت‌هایی نظیر راه و شبکه آب و برق روستای سیجان جاده چالوس در اثر سیل گفت: گروه‌های امدادرسان تجهیزات و آذوقه مورد نیاز را برای سیل‌زدگان تامین کرده‌اند.

وی طغیان رودخانه، کرج را عامل وقوع سیل در روستاهای سیجان در جاده چالوس ذکر کرد و گفت: سیل نزدیک به 50 خودرو را با خود برده و تاکنون اطلاعی از سرنوشت سرنشینان این خودروها در دست نیست.

محمدتقی ایرانی با اشاره به تشکیل ستادهای بحران استان و شهرستان کرج افزود: مسئولان استان از ساعات اولیه وقوع حادثه در محل حضور داشته‌اند و حسینیه روستا و دهداری نیز برای اسکان آسیب‌دیدگان تجهیز شده است.

مفقود شدن یک عروس و داماد

معاون استاندار البرز با اشاره به این‌که یکطرفه بودن جاده چالوس امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را با مشکل مواجه کرده است، افزود: این مساله سبب شده تا اعزام نیروهای کمکی به جاده چالوس به کندی صورت گیرد.

وی بیشترین تلفات را مربوط به روستای سیجان دانست و گفت: نیروهای امدادی حاضر در محل حادثه با استفاده از چراغ‌قوه و موتور برق در حال عملیات امداد و نجات بودند.

ایرانی افزود: مفقود شدن یک عروس و داماد از جمله گزارش‌های مردمی است که احتمال مفقود شدن تعداد بیشتری را در این حادثه طبیعی تقویت کرده است.

باقری، مدیرکل مدیریت بحران استان البرز نیز با تاکید بر این‌که امدادرسانی کماکان ادامه دارد، گفت: قربانیان حادثه تاکنون همان پنج نفر هستند و امیدواریم سرنشینان خودروهایی را که آب برده در سلامت باشند.

وی طغیان رودخانه کرج را عامل وقوع این سیل دانست و گفت: طغیان رودخانه همراه با حجم بالای سنگ و گل و لای باعث شده که برخی خودروها در مسیر رودخانه کاملا از بین برود.

مدیرعامل هلال احمر استان مازندران با اشاره به بارندگی شدید و بروز سیلاب در استان، بیشترین مشکلات را در حوزه راه‌های استان بیان کرد و گفت: نیروهای هلال‌احمر نیز همپای سایر نیروها مشغول امدادرسانی بودند.

مهدی ولی‌پور با بیان این‌که روز گذشته شاهد مفقود شدن یک کوهنورد ترکیه‌ای بوده‌ایم، افزود: اطلاع یافتیم که دو گروه پنج نفره کوهنوردان ایرانی و خارجی در ضلع شرقی ارتفاعات منطقه فریدون‌کلو ناپدید شدند که تلاش برای امدادرسانی به آنها آغاز شد.

وی افزود: در این حوادث، ۲۰۰ دستگاه خودروی گرفتار در بارندگی و سیلاب رهاسازی و ۱۶۰ عملیات امدادی انجام شد.

فیروز صادق، فرماندار کلاردشت نیز گفت: چند خودرو در مسیر دریاچه ولشت در اثر طغیان سیل آسیب جدی دید و با توجه به این‌که این مسیر در حوزه استحفاظی بخش مرزن‌آباد است طی تماس‌های گرفته شده، بخشداری و شهرداری مرزن‌آباد از اعزام نیروی کمکی به این افراد امتناع و اعلام کردند دریاچه ولشت در حوزه استحفاظی مرزن‌آباد نیست.

وی افزود: به همین دلیل با وجود کمبود نیرو و ماشین‌آلات طی پیگیری‌های صورت گرفته تیمی از سوی هلال احمر کلاردشت برای نجات مسافرانی که در مسیر دریاچه ولشت گرفتار شده‌اند، اعزام شد.

جاده هراز بسته شد

محور ارتباطی هراز نیز به دلیل ریزش تونل‌های شماره یک و 2 بسته شده که البته پس از چند ساعت تلاش نیروهای راهداری بازگشایی شد.

سروان روح‌الله اکبری، فرمانده پلیس راه پیست اسکی آبعلی در این باره گفت: با توجه به بارندگی شدید یکشنبه شب گذشته دو خط از جاده هراز تا ساعت 7 صبح بسته شده بود که با تلاش نیروهای راه و شهرسازی و هلال احمر بازگشایی شد.

وی با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از سفرهای تابستانی به سمت شمال کشور از محور تهران- رودهن ـ هراز است، از رانندگان خواست با توجه به انسداد محور هراز از حرکت در این مسیر تا اطلاع بعدی خودداری کنند.

تاخیر در امدادرسانی

بنا به گفته مسئولان، گرچه نیروهای امدادی در ساعات اولیه وقوع این حادثه قصد اعزام به مناطق آسیب‌دیده را داشته‌اند، اما یکطرفه بودن مسیر به دلیل حجم بالای تردد خودروها در جاده چالوس در ایام تعطیلات عید سعید فطر، باعث شده بود که نیروهای امدادی با کندی بتوانند امدادرسانی کنند.

به دلیل یکطرفه بودن جاده چالوس نیروها و تجهیزات امدادی با اسکورت و همراهی پلیس راه استان البرز خود را به محل وقوع سیل رسانده بودند و عملیات امدادرسانی با توجه به شرایط با کندی صورت می‌گرفت.

تکمیل آزادراه تهران - شمال به منظور کاهش بار ترافیکی جاده چالوس یکی از خواسته‌های ساکنان این مسیر و ضرورت‌های این منطقه است تا شاید در مواقع اضطراری از آلام و مشکلات هموطنان کاسته شود.

ساماندهی و اصلاح دیواره‌های رودخانه کرج نیز از مواردی است که توجه جدی به آنها ضروری است، زیرا در مواقع وقوع سیلاب، آسیب‌پذیرترین نقاط همین دیواره‌هاست که با فروریختن ابعاد حادثه را گسترده می‌کند. اصلاح و تعمیر مقطعی نقاط آسیب‌پذیر در مقابل حوادث نیز چاره کار نیست و داشتن طرح جامع به منظور ساماندهی این مسیر که یکی از زیباترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود، لازم است.

در سیلی که اوایل امسال نیز در جاده چالوس به وقوع پیوست بیش از صد میلیارد تومان خسارت وارد شد که استان البرز هنوز هم گرفتار آسیب‌های ناشی از آن است و سیل اخیر نیز این مشکلات را مضاعف کرده است. مشکلات مربوط به جاده چالوس و گرفتاری‌های ساکنان بخش‌ها و روستاهای مستقر در مسیر این جاده و رودخانه کرج، آن‌قدر آشکار است که چندان نیاز به بررسی‌های کارشناسانه و عمقی ندارد و فقط برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات است که باید در دستور کار قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها