ریاض با حملات تجاوزگرانه خود که حتی در ماه مبارک رمضان ادامه داشت، به دنبال روی کار آوردن دولت غیرقانونی و رئیس‌جمهور فراری یمن عبد ربه منصور هادی است. این روزها عربستان با تصرف بخش‌هایی از بندر مهم عدن می‌کوشد این بخش از یمن را از بقیه جدا ساخته و با هر ترفندی شده دولت منصور هادی را به آنجا منتقل کند. نکته عجیب این‌که در این میان عربستان سعودی حتی از گروه تروریستی تکفیری داعش استفاده می‌کند. این گروه در خبری به مشارکت نیروهایش در درگیری‌های عدن به نفع عربستان اعتراف کرد.
کد خبر: ۸۱۸۴۱۱

در همین رابطه و در پی جنجال رسانه‌ای درباره عملیات «تیر طلایی برای آزادسازی عدن»، گروه تروریستی داعش نیز در بیانیه‌ای کوتاه به مشارکت نیروهایش در درگیری‌های عدن به نفع عربستان اقرار کرد. داعش با اقرار به این مساله، تصاویری را از یکی از محله‌ها در عدن در جنوب یمن در فضای مجازی منتشر کرد که در آنها نیروهایی با نقاب‌هایی بر چهره در دو خودرو نشان داده شده‌اند. در این تصاویر چند مرد دست بسته نیز دیده می‌شوند که داعش در بیانیه خود مدعی شده‌ آنها تک‌تیراندازهای وابسته به انصارالله هستند که بازداشت شده‌اند. در بخش دیگری از این تصاویر نیز مشارکت نیروهای داعش در یک عملیات این گروه که آن را «دقیق» توصیف کرده، در محله «ضعب العیدروس» در عدن نشان داده می‌شود. این ویدئو کاملا همکاری و مشارکت گروه تروریستی داعش و نظامیان آل‌سعود را برملا می‌کند. این درحالی است که پیشتر نیز گروه داعش بارها با صدور بیانیه‌هایی شیعیان یمن را تهدید و چند عملیات انتحاری علیه اماکن مقدس آنها انجام داده بود.

در ادامه حملات عربستان سعودی، روز گذشته جنگنده‌های ائتلاف سعودی در تازه‌ترین حملات خود دست به کشتار دسته‌جمعی جدیدی در استان صعده زده و خانه‌های غیرنظامیان را هدف قرار دادند که این حملات 20 شهید و ده زخمی بر جای گذاشت. از سوی دیگر درگیری نیروهای مقاومت مردمی یمن متشکل از ارتش و کمیته‌های مردمی با تروریست‌های القاعده و مزدوران عربستان در منطقه دار سعد در شمال شهر عدن باعث هلاکت 48 نفر از تروریست‌ها و زخمی شدن 170 فرد دیگر شد. در تجاوز هوایی روز گذشته عربستان به مناطق مسکونی شهر یریم در استان اب، 13 نفر کشته و 23 نفر دیگر زخمی شدند. جنگنده‌های آل‌سعود همچنین یکشنبه شب در پنج نوبت اردوگاه تیپ 55 ارتش یمن و محله الصلول در شهر یریم در استان اب را بمباران کردند. در همین رابطه منابع آگاه یمنی که خواستند نام آنها فاش نشود، در گفت‌وگو با یمن پرس تاکید کردند عربستان قصد دارد ظرف چند روز یا چند هفته آینده سفارتش را در عدن بازگشایی ‌کند. این منابع علت از سرگیری فعالیت سفارت عربستان را کاهش فشارها بر گذرگاه مرزی «الودیعه» که هزاران یمنی برای دریافت ویزا به آنجا سرازیر شده‌اند، عنوان کردند.

همکاری عربستان و داعش در سوریه وعراق

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که در گزارش سازمان عدالت و توسعه در بخش تروریسم بین‌المللی نیز آمده بود، دستگاه اطلاعات رژیم سعودی شروع به کمک گرفتن از گروه داعش در عراق و سوریه و انتقال مخفیانه شماری از اعضای این گروه و اعضای گروه جیش‌الاسلام از سوریه به عربستان کرده است تا علیه شیعیان در داخل کشورهای خلیج (فارس) دست به حملات تروریستی بزند. هدف از این توطئه که عمدتا شیعیان کشورهای عربستان، کویت و بحرین را هدف قرار داده است، فشار آوردن بر شیعیان در کشورهای خلیج (فارس) به منظور مهاجرت کردن به ایران و جلوگیری از بین‌المللی شدن مساله نقض حقوق شیعیان مقیم کشورهای خلیج (فارس) است.

بر اساس این گزارش، رژیم سعودی سال‌هاست اقدام به آموزش دادن شمار زیادی از شبه‌نظامیان سلفی در کشورهای پاکستان و افغانستان از جمله شبه‌نظامیان سنی جندالله و دیگر سازمان‌ها با هدف دست زدن به عملیات تروریستی در داخل ایران، لبنان، عراق و سوریه کرده است و از این سازمان‌ها برای جنگیدن با حوثی‌ها تحت عنوان مقاومت مردمی استفاده می‌کند. همچنین دستگاه اطلاعاتی سعودی، اعضای القاعده در یمن را برای جنگ با حوثی‌ها به خدمت گرفته است.

زیدان القنائی سخنگوی سازمان عدالت و توسعه در گفت‌وگو با پایگاه خبری المسله گفت حتی شکست مذاکرات یمن و شکست سخت عملیات طوفان قاطعیت در یمن، موجب شد عربستان سعودی دولت مصر را برای آشتی با اخوان المسلمین زیر نظر آمریکا تحت‌فشار قرار دهد تا بتواند از اخوان‌المسلمین برای جنگ با حوثی‌ها در یمن استفاده تبلیغاتی و نظامی کند. از سوی دیگر درخبری اعلام شد گروه تروریستی داعش برای انجام تهاجم گسترده خود برای اشغال شهر الرمادی مرکز استان الانبار در چند ماه گذشته از حمایت عربستان
برخوردار بود.

پیروزی‌های ارتش عراق

این روزها ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی تلاش می‌کند دوباره شهر الرمادی را از داعش بازپس بگیرد. هم‌اکنون یک هفته از درگیری نیروهای عراقی با تروریست‌های داعش در الانبار می‌گذرد و در این مدت نیروهای دولتی موفق به بازپس‌گیری کنترل چندین منطقه از این استان شدند. در همین رابطه سرهنگ عبدالامیر الخزرجی فرمانده یکی از یگان‌های ارتش عراق می‌گوید کنترل دو منطقه طاش اول و طاش دوم در جنوب شهر الرمادی مرکز بزرگترین استان عراق (الانبار) از چنگ تروریست‌های داعش بازپس گرفته شده است. نیروهای عراقی در استان الانبار همچنین به نزدیکی دانشگاه این شهر رسیده‌اند. این دانشگاه هم‌اکنون به یک دژ مستحکم برای نیروهای مستقر در الانبار تبدیل شده است.

منابع میدانی در شمال عراق نیز می‌گویند در جریان درگیری‌ها در استان نینوا 108 داعشی کشته شده و ده‌ها مرکز منهدم شده‌اند. جنگنده‌های عراقی همچنین یکشنبه به نشست وزرا و سران داعش در داخل دانشگاه نینوا در مرکز شهر موصل حمله کرده و در این حمله عبدالله سلمان الجبوری، مزاحم العجیلی، حمزه الفلسطینی، سیف‌الله محمد الحمدونی و اشرف المغربی که متصدی مناصب داعش در عراق و سوریه بودند، به هلاکت رسیدند.

شکار پهپاد اسرائیلی داعش

نیروهای امنیتی و بسیج مردمی عراق دیروز موفق شدند یک پهپاد متعلق به داعش را طی عملیات آزادسازی فلوجه، هدف قرار دهند و این هدف‌گیری منجر به سقوط این پهپاد ساخت اسرائیل شد که داعش برای جاسوسی از مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی از آن استفاده می‌کرد. همزمان با پیروزی‌های ارتش علیه داعش نیز، این گروه تروریستی «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق را را به اتهام مزدوری به ترور تهدید کرد. این در حالی است که عراقی‌ها خواستار تشکیل دادگاه جنگی برای رسیدگی به جنایات داعش در این کشور شدند.در همین رابطه فاضل الغراوی عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق از سازمان‌های بین‌المللی خواسته تا برای ثبت جنایات سازمان یافته و طائفی داعش علیه شیعیان قطعنامه‌ای بین‌المللی صادر کند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها