برزیل، مرداد امسال شاهد رقابتی نه از جنس ورزش‌های توپی چون فوتبال و والیبال که میزبان پیکارهای کشتی قهرمانی جوانان جهان است. میدانی که فدراسیون کشتی در حالی جوانان منتخب کشتی ایران را روانه آن می‌کند که از یک سو در روزهای گذشته این جوانان در رقابت‌های آسیایی با وجود کسب مدال‌های متعدد عنوان قهرمانی قاره را از دست دادند تا منتقدان برنامه‌های پشتوانه‌سازی فدراسیون را زیر سوال ببرند .
کد خبر: ۸۱۸۴۰۰
بیم و امیدهای کشتی ایران در جهانی جوانان

از سوی دیگر فاصله حدودا یک‌ماهه پیکارهای آسیایی و جوانان جهان عملا دست فدراسیون را برای ترمیم اساسی این تیم بسته است. در چنین شرایطی فدراسیون کشتی نگران نتایج رقابت‌های جهانی است و این روزها تمرینات جوانان جدی‌تر از همیشه زیر ذره‌بین رفته است چون فدراسیون‌نشینان هیچ خوش ندارند در جهانی هم مثل آسیایی غافلگیر شوند.

جوانان فرنگی‌کار ایران که سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی آسیا قهرمان شده بودند این بار با دو طلای علی ارسلان و امیرحسین حسینی در اوزان 66 و 96 کیلو، نقره عرفان سعادتی‌فر در 60 کیلو و برنز علیرضا کارگر و میثم دلخانی در اوزان 50 و 55 کیلوگرم به عنوان سومی بسنده کردند تا نگرانی‌هایی پیرامون این تیم شکل بگیرد، البته این نتیجه در شرایطی رقم خورد که تکلیف کادر فنی جوانان فرنگی‌کار با تاخیر مشخص شد و در حالی که بین مدیر تیم‌های ملی و شورای فنی کشتی فرنگی برای انتخاب سرمربی تیم اختلاف نظر وجود داشت، با وقفه‌ای چند هفته‌ای بابک توانست رضایت رضا سیم‌خواه را برای هدایت این تیم جلب کند. با توجه به این انتخاب دیرهنگام طبیعی بود که نمی‌شد از سیم‌خواه انتظار داشت ظرف شش ماه تحولی بزرگ در این تیم ایجاد کند، تیمی که در رقابت‌های جهانی جوانان تنها یک مدال نقره توسط پیام بویری کسب کرده بود و عملا چیزی جز لشکر شکست‌خورده نبود. در نتیجه سوم شدن فرنگی‌‌کاران جوان در آسیا، در حالی به حساب مهلت کم کادر فنی گذاشته شد که پس از پایان رقابت فرنگی‌کاران، آزادکاران جوان نیز با وجود کسب 4 مدال طلا توسط پیمان بیابانی، رضا مظفری، مجتبی گلیج و امین طاهری عنوان قهرمانی تیمی را با سقوط به رده سوم عوض کردند تا فدراسیون کشتی به طور جدی احساس نگرانی کرده و از تشکیل نشست فوری شورای فنی برای بررسی این نتایج خبر دهد.

همزمان انتقادهایی متوجه فدراسیون کشتی شد. در صدر این منتقدان، محمد بنا، سرمربی موفق و سابق تیم ملی کشتی فرنگی قرار داشت. کسی که هرچند دو سالی است به دنبال کناره‌گیری از تیم ملی به دلیل اختلاف نظر با‌ فدراسیون کشتی سکوت رسانه‌ای کرده است، اما حرف‌هایش را در فضای مجازی می‌زند. او در واکنش به نتایج رقم خورده در پیکارهای آسیایی جوانان در میانمار در اینستاگرام خود نوشت: «مسابقات در میانمار به اتمام رسید و متاسفانه تیم کشتی فرنگی جوانان سوم شد این‌که چرا اول نشد جای خود، اما اگر بخواهیم عدم موفقیت را گردن کادر کنونی بیندازیم درست نیست، چون رضا سیم‌خواه و همکارانش زمان کمی است تیم متحول شده را تحویل گرفته بودند و در این دو، سه سال شرایطی را به وجود آورده‌اند که هر کادر دیگری بود نتیجه‌گیری سخت بود. پس بگذاریم کادر فنی با جدیت به کار خود ادامه داده و بچه‌ها هم با روحیه بزرگ‌اندیشی به آماده‌سازی خود ادامه دهند تا ان‌شاء‌الله در جهانی جوانان بتوانند نتیجه بهتری کسب کنند و باید بدانیم کار در جوانان زمانبر و سخت است.»

محمد بنا در حالی هنوز هم به فرآیند انتخابی تیم‌های ملی منتقد است و ریشه این نتیجه را مدیریت فدراسیون می‌داند که فارغ از درست یا نادرست بودن ادعایش، او در ادامه به صحبت‌های یکی از منتقدان هم پاسخ داد، بنا گفت: بعضی وقت‌ها اگر جواب ندهی می‌گویند لال است، آقایان اگر تیم جوانان آزاد هم با اختلاف 14 امتیازی نسبت به تیم اول در رده سوم قرار گرفت باز هم من باعث شده‌ام!

فرصتی برای ترمیم نیست

هرچند در اینجا مجالی برای بررسی دلایل اختلاف نظر محمد بنا و مدیریت فدراسیون کشتی نیست، اما به هر ترتیب شرایط کشتی به گونه‌ای است که وقتی مردی با کارنامه درخشان به انتقاد از فدراسیون بپردازد این انتقادها می‌تواند شرایط سختی را پیرامون کشتی شکل دهد و طبیعی است فدراسیون نیز راضی به چنین شرایطی نیست. با وجود این فدراسیون کشتی زمانی برای ترمیم این تیم در اختیار ندارد و فاصله یک‌ماهه این دو رویداد عملا دست فدراسیون را بسته است. برای همین شورای فنی کشتی فرنگی به برخی تصمیم‌های جزئی درباره این تیم رای داد: «با توجه به تغییر قوانین داوری کادر فنی در جهت تقویت فنی کشتی‌گیران فرنگی در شرایط کشتی سرپا و کاهش ضعف‌های مشهود اقدام کند. کادر فنی بسرعت شرایط روانی تیم را مدیریت کند. بین رضا خدری (کشتی‌گیر 55 کیلو) و نفر دوم انتخابی در 50 کیلو انتخابی برگزار شده و نفر برتر به عضویت وزن 50 کیلو درآید. نفرات دوم انتخابی تیم ملی در دو وزن 74 کیلو و 120 کیلو جایگزین کشتی‌گیران فعلی شوند.»

طلایی : در میانمار نفرات اول انتخابی را به این رقابت‌ها که به نوعی حکم مسابقات تدارکاتی پیش از رقابت‌های جهانی ‌ داشت، اعزام کردیم

مشخص است دو، سه تغییر احتمالی در ترکیب تیم ملی نمی‌تواند معجزه‌ای ایجاد کند، اما همان‌طور که تیم کشتی آزاد نوجوانان سال گذشته در شرایط مشابهی ناکامی در آسیا را با کسب نتایج قابل قبول در جهانی عوض کرد، فدراسیون کشتی امیدوار است تیم تحت هدایت رضا سیم‌خواه که وارث تیم هشتم رقابت‌های جهانی سال گذشته است، بتواند نتایج بهتری در برزیل کسب کند. خود سیم‌خواه البته به کشتی‌گیران سبک وزن تیمش امیدوار است. او که کمبود زمان را دلیل نتایج ضعیف آسیایی می‌داند درباره شرایط پیش روی تیمش می‌گوید: «اگر می‌شد مطمئنا با تیم کامل به مسابقات جهانی نمی‌رفتم، اما اگر این کار را کنم، می‌گویند پشتوانه‌سازی نکرده‌اند. متأسفانه در رده سنی جوانان همه دنبال نتیجه‌گرایی هستند و این واقعیت است. شاید اگر سه کشتی‌گیر ما کمی بهتر عمل می‌کردند ما قهرمان شده بودیم و حالا این همه انتقاد نبود. به هر حال در شرایطی که در سنگین وزن شرایط خوبی نداریم امیدواریم در رقابت‌های جهانی در سبک‌وزن نتایج خوبی بگیریم.»

آزادکاران و دفاع از عنوان قهرمانی جهان

هر چند تیم کشتی آزاد جوانان در رقابت‌های میانمار چهار مدال طلا کسب کرد، اما عنوان سوم تیمی شاگردان محمد طلایی هم در نوع خود تامل‌برانگیز است. تیمی که سال گذشته در رقابت‌های جهانی با سه طلای ایمان صادقی، حسن یزدانی و علیرضا کریمی و دو برنز خانجانی و رضا مظفری پس از 19 سال بر سکوی قهرمانی نشست حالا برای دفاع از این عنوان کار سختی دارد. این تیم در برخی اوزان با خلأ جدی مواجه است و همین شرایط را برای دفاع از عنوان قهرمانی بسیار سخت خواهد کرد شاید اگر نگاه نتیجه‌گرای صرف بر این تیم حکمفرما بود، ترکیب کاملی به رقابت‌های جهانی اعزام نمی‌شد.

در چنین شرایطی شورای فنی کشتی آزاد هم به تصمیماتی چون بازیابی روحی کشتی‌گیران توسط کادر فنی، جایگزینی نفر دوم انتخابی تیم ملی در ترکیب اصلی و برگزاری انتخابی مجدد در 55 کیلو و همچنین انتخابی بین معین محمودی و ایمان حسینی در 96 کیلو بسنده کرد. این حرف درست است که در ورزش کسب هیچ نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی نیست، اما این نکته قابل پیش‌بینی است که هر شکستی نوک انتقادها را تیزتر می‌کند و شرایط را برای ادامه کار سخت‌تر.

با وجود این محمد طلایی سرمربی تیم ضمن اشاره به این نکته که رقابت‌های آسیایی یک میدان تدارکاتی مناسب برای حضور در پیکارهای جهانی بود به شرایط پیش روی تیمش امیدوار است و می‌گوید: برای دفاع از عنوان قهرمانی به برزیل خواهیم رفت. در میانمار ما نفرات اول انتخابی را به این رقابت‌ها که به نوعی حکم مسابقات تدارکاتی پیش از رقابت‌های جهانی را داشت اعزام کردیم، در ترکیب ما چند کشتی‌گیر جدید اضافه شده بودند که باید در یک رقابت بین‌المللی محک می‌خوردند این امر محقق شد و امیدواریم در جهانی نتیجه بهتری کسب کنیم.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها