نصرالله برزنی، کارشناس بورس:

تب تند هسته‌ای بورس زود عرق کرد

بالاخره مذاکراتی که چند سال میان ایران و کشورهای 1+5 درجریان بود، با قرائت یک بیانیه مشترک به پایان رسید تا به این ترتیب فصل جدیدی در روابط اقتصادی ایران با دنیا آغاز شود؛ دورانی که به واسطه کاهش یا حذف احتمالی تحریم‌ها دیگر دست‌اندازهای گذشته را نخواهد داشت و به نوعی مسیر پیشرفت اقتصادی کشور را روی یک جاده هموارتر از گذشته قرار خواهد داد.
کد خبر: ۸۱۸۳۹۰
شاخص کل بازار سهام چیست؟

اما گذشته از اینها، رونق و پویایی اقتصاد در عرصه داخلی نیز از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. شکی نیست که آشنایی هرچه بیشتر مردم با بازار سرمایه و ورود انبوه سرمایه‌های خرد به این بازار می‌تواند یکی از مصادیق جدی اقتصاد مقاومتی بوده و باعث رشد و بالندگی شرکت‌های فعال در این بازار و در نهایت استحکام بدنه اقتصادی کشور شود؛ به همین علت کمی جدی‌تر و جزئی‌تر وارد مسائل مترتب بر این بازار خواهیم شد تا همراه هم بتوانیم برخی از مفاهیم اصلی و کلیدی این بازار را مرور کرده و برای ورود به آن آمادگی بیشتری کسب کنیم.

در این راستا، شاخص کل بازار سهام شاید آشناترین عبارت در بازار سرمایه باشد که هر کس حتی آنهایی که تا کنون وارد این بازار هم نشده‌اند بارها آن را شنیده‌اند. اما این عبارت به چه مفهوم است؟ اساسا چه اتفاقاتی می‌افتد که شاخص بالا یا پایین می‌رود؟ اصلا آیا می‌شود بالا یا پایین شدن شاخص را پیش‌بینی کرد؟

شاخص کل که به آن شاخص قیمت و بازده نقدی هم می‌گویند، بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، به بیان ساده‌تر، تغییرات شاخص کل در واقع بیانگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس است... دقت کنید: میانگین... تأکید بر لغت «میانگین» به این خاطر است که بسیاری افراد مبتدی به محض دیدن روند صعودی شاخص، اقدام به خرید سهم کرده یا برعکس، در زمان نزولی شدن شاخص، سهام خود را برای فروش عرضه کرده‌اند. حال آن‌که صعودی یا نزولی شدن شاخص به طور کلی وضعیت عمومی بورس را نشان می‌دهد و این‌گونه نیست که سهام تمام شرکت‌های بورسی در زمان صعودی شدن شاخص، افزایش قیمت داشته و در زمان نزولی شدن آن کاهش قیمت داشته باشد. بنابراین نباید صرفا با اتکا به شاخص کل بورس اقدام به خرید و فروش کرد. بلکه این شاخص، تنها یکی از معیارها و فاکتورهای لازم برای تصمیم‌گیری را به فعالان بازار می‌دهد.

در همین حال باز هم به یک توصیه مهم اشاره می‌کنیم و آن، ضرورت تهیه یک سبد سهام توسط خریداران است. در صورتی که این سبد به صورت حرفه‌ای و منطبق بر حرکت بازار تهیه شود آن‌گاه می‌توان انتظار داشت که با حرکت شاخص به سمت بالا یا پایین، سبد سهامی که در اختیار داریم هم با افزایش یا کاهش قیمت مواجه شود. به این ترتیب علاوه بر بالا بردن قدرت پیش‌بینی، می‌توان بهترین زمان‌ها را برای خرید یا فروش انتخاب و اقدام به انجام معامله کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها